شناسهٔ خبر: 147538 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اعطا: احداث ۵ پلازای شهری در پنج پهنه شهر تهران

اعطا سخنگوی شورای شهر تهران از احداث پنج پلازای شهری در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، علی اعطا، درباره برنامه‌های شورای شهر برای پیاده‌راه‌سازی در پایتخت اظهار داشت: حدود دو ماه است که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر طرحی تحت عنوان توسعه فضاهای همگانی که فضاهای پیاده‌محور هستند پیگیری می‌شود. 

وی افزود: براساس این طرح، تا پایان سال 97 در پنج پهنه تهران، (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) 5 پلازای شهری احداث می‌شود که فضاهای همگانی و پیاده‌محور است. 

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:‌ در این فضاها کاربری‌های مختلفی از جمله فرهنگی، تفریحی، گردشگری و پذیرایی ایجاد می‌شود که در جهت توسعه فضاهای پیاده‌محور است و به طورکلی باید در پایتخت به این سمت پیش برویم که فضاهای پیاده‌محور را تقویت کنیم و البته الزامات آن را نیز باید ببینیم. 

وی افزود: به عنوان مثال؛ خیابان 17 شهریور در طرح پیاده‌راه سازی ناموفق بود که ظاهری جذاب داشت ولی در عمل شکست خورد. 

اعطا افزود: ما در طرح‌های پیاده‌راه سازی از فضاهایی استفاده می‌کنیم که پتانسیل آن را داشته باشند که با تغییرات کوچک تبدیل به پلازای شهری شود. 

وی گفت: به عنوان مثال؛ در حال حاضر خیابان سی تیر به نظر می‌رسد که این قابلیت را دارد، البته ما به دنبال این نیستیم که خیابان‌هایی را ببندیم و فقط تبدیل به فضاهای پیاده‌راه شوند، بلکه می‌توان در ساعت‌هایی از شب نسبت به مسدود کردن این خیابان‌ها برای خودروها اقدام کنیم. 

پلازا چیست؟

"پلازا" لغتی است که ریشه اسپانیایی دارد و به معنای محل و معبری است که در آن پیاده رو بر سواره‌رو و خودرو غلبه داشته و در آن مراکز خرید و صندلی‌هایی برای استراحت موقت عابران تعبیه می‌شود.

 به عبارتی پلازا نسخه مدرن همان بازارچه‌های سنتی خودمان است و نمود امروزی آن را می‌توان در میدان نقش جهان اصفهان و یا خیابان 15 خرداد و سپهسالار تهران هم دید.

نظر شما