شناسهٔ خبر: 147536 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خرازی:

اروپایی‌ها نشان دهند که در برابر فشارهای آمریکا موضع واحدی دارند

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: کشورهای اروپایی‌ باید نشان دهند که برای حفظ برجام و مقابله با فشارهای آمریکا موضع واحدی دارند و این موضع را عملی می‌کنند.

به گزارش«نماینده»، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به منظور تبادل نظر با مقامات کشورهای حوزه جنوب اروپا به این منطقه سفر کرده است با «میلانزی» وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و در خصوص برجام، روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات، خرازی ضمن تشریح مواضع و سیاست‌های کشورمان در قبال برجام و انتظار تهران از کشورهای اروپایی برای تامین منافع ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اظهار داشت: طبق برجام این حق برای ایران محفوظ است که در صورت بازگشت تحریم‌های آمریکا به صورت جزیی یا کلی تعهدات خود را متوقف کند و لذا اینک که آمریکا از برجام خارج شده است این حق به مراتب برای ایران وجود دارد، ولی با این وجود به سایر اعضای برجام فرصت داده شده تا زمینه‌های حفظ برجام را تضمین کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اگر برجام شکست بخورد وضعیت جدیدی در خاورمیانه ایجاد خواهد شد که بر امنیت اروپا نیز تاثیر خواهد داشت، بنابراین کشورهای اروپایی باید نشان دهند که برای حفظ برجام و مقابله با فشارهای آمریکا موضع واحدی دارند و این موضع را عملی می‌کنند.

خرازی در خصوص تحولات منطقه نیز با محکوم کردن جنایات صورت گرفته در یمن و بمباران‌های مستمر عربستان سعودی عنوان کرد: ایران آمادگی دارد برای تحقق صلح و ثبات در منطقه با اعضای اصلی این منطقه مذاکره کند. اگرچه همه می‌دانند که امروز شرایط جدیدی بر منطقه حاکم شده است که نمی‌توان منافع ایران را نادیده گرفت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: انتظار می‌رود اروپا برای توقف بمباران مردم بیگناه یمن توسط عربستان تلاش کند. چرا که سه سال جنگ بیهوده نشان داده است که این جنگ جز کشتار نتیجه‌ای ندارد.

وزیر خارجه ایتالیا: حضور ایران برای تحقق صلح و ثبات در منطقه الزامی است

میلانزی وزیر خارجه ایتالیا نیز، ضمن ابراز تاسف از خارج شدن آمریکا از برجام عنوان کرد: سیاست اتحادیه اروپا و ایتالیا در قبال برجام کاملا مشخص بوده و حفظ برجام بارها مورد تاکید اتحادیه اروپا قرار داشته است. چنانکه این اتحادیه درصدد است با ارائه مکانیسم‌های عینی، اجرای برجام را تضمین کند.

وزیر خارجه ایتالیا نیز با اشاره به تحولات منطقه به ویژه شرایط سوریه و عراق گفت: ایران به عنوان یک بازیگر مهم و فعال منطقه، نقش کلیدی در حل بحران‌های این منطقه دارد و حضور ایران برای تحقق صلح و ثبات در منطقه الزامی است.

میلانزی تاکید کرد: امنیت خاورمیانه برای اروپا بسیار مهم بوده و تلاش ما بر این است که با مشارکت ایران، امور خاورمیانه در مسیر درست خود قرار گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: ایتالیا به دنبال مداخله در منطقه نیست، بلکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و همسایگی با مدیترانه، تحولات منطقه تاثیر مستقیم بر امنیت ایتالیا خواهد داشت.

خرازی همچنین ابراز امیدواری کرد با توجه به سفر قبلی وزیر امور خارجه کشورمان به رم، برنامه سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران در اولین زمان ممکن صورت گیرد که مورد استقبال طرف ایتالیایی قرار گرفت.

نظر شما