شناسهٔ خبر: 147522 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: الف

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بعد از هشت ماه معطلی در کمیسیون اقتصادی مطرح شد

بانک مرکزی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تقاضای تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی گفت: این تقاضا بعد از هشت ماه معطلی دیروز در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد.

به گزارش«نماینده»، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با ۱۳ محور و شش امضاء در دهم آبان سال گذشته تحویل هیئت رئیسه مجلس شد، گفت: این طرح از سوی هیئت رئیسه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد اما تا دیروز در کمیسیون معطل ماند.

وی با بیان اینکه این طرح با حضور سیف رئیس کل بانک مرکزی و معاونین وی بررسی شد، افزود: اینجانب بعنوان طراح این تحقیق و تفحص تاکید کردم که به دلیل عدم نظارت درست بانک مرکزی بر موسسات مالی – اعتباری باعث ضرر و خسارت  ۲۰ هزار میلیارد تومانی به بیت المال شد و تقریبا ۲۰ میلیون نفر دچار رنج، نگرانی و اضطراب و شرایط بد قرار گرفتند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: همچنین در جلسه تاکید کردم که عدم اعمال سیاست های درست پولی و همچنین عدم برنامه ریزی درست در مساله ارز باعث خروج سرمایه از کشور شده و وضعیت بد اقتصادی فعلی را بوجود آورد.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: همچنین نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران بانک مرکزی مورد سوال ما نمایندگان بوده است.

وی همچنین موضوع عدم رتبه بندی درست بانک ها و موسسات مالی – اعتباری و عدم ارتباط بانک های خصوص با بانک مرکزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آقای سیف هم به سوالات ما نمایندگان پاسخ داد اما پاسخ های وی قانع کننده نبود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی بیش از هفت بار اعلام کرد که نمایندگان هر سوالی دارند ما پاسخ می دهیم و نیازی به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی نیست.

حاجی دلیگانی افزود: سیف خیلی مصر بود که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی صورت نگیرد و می گفت که در شرایط خاص اقتصادی به انسجام در کشور نیاز داریم و تحقیق و تفحص چه فایده ای دارد.

وی تصریح کرد: اصرار سیف بر انجام نشدن تحقیق و تفحص، نمایندگان را در انجام این تحقیق و تفحص بیشتر مصمم کرد ضمن اینکه پاسخ های وی تکراری بود و حرف جدیدی نداشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: در دوره مدیریت سیف بر بانک مرکزی ضررهای زیادی به بیت المال و کشور وارد شد و حتی در خصوص موسسات مالی- اعتباری و بر باد رفتن سرمایه های مردم، برخی از خانواده ها از هم پاشید و برخی افراد هم سکته کردند که مسئولیت همه اینها با رئیس کل بانک مرکزی است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی روز یکشنبه آینده در خصوص این تحقیق و تفحص رای گیری می کند و نتیجه رای گیری چه مثبت و چه منفی را به صحن مجلس گزارش می دهد و در صحن مجلس در خصوص این تحقیق و تفحص تصمیم گیری خواهد شد.

نظر شما