شناسهٔ خبر: 147514 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع بیگانه در استان تهران

محجوب43 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از اقدام غیرقانونی وزارت تعاون و کشور در ارائه کارت اقامت به اتباع بیگانه غیرمجاز انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» علیرضا محجوب، از حضور یک میلیون و دویست هزار تبعه خارجی در استان تهران و اشغال مشاغل توسط آنها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بخش زیادی از این افراد ویزا ندارند؛ تعداد اتباع بیگانه برای اشتغال حتی به ۵ هزار نفر نیز نمی رسد این در حالی است که وزارت کشور به این افراد کارت حضور و اقامت ارائه کرده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با این دستگاه همکاری می کند بنابراین اقدام این دو وزارتخانه خلاف قانون است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری سوال مجلس نهم از وزیر کشور درباره حضور میلیونی اتباع غیرمجاز در کشور، افزود: هر چند مقرر شد وزارت کشور معضل تردد و حضور غیرقانونی اتباع بیگانه را مدیریت کند اما متاسفانه نه تنها آن را مدیریت نکرد بلکه شاهد حضور روز افزون آنها در کشور هستیم.

وی افزود: متاسفانه حتی در پایتخت بخشداری ها نیز به صورت غیرقانونی کارت اقامت برای این افراد صادر می کنند؛ وقتی وزیر کشور بدون ویزا نمی تواند به افغانستان سفر کند چطور اتباع افغان می توانند بدون ویزا در کشور اقامت داشته باشند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: امور این افراد نه از طریق مجاری وزارت خارجه بلکه از طریق چند بخشداری در تهران انجام شده و نه تنها ویزای اقامت بلکه مجوز کار نیز به آنها ارائه می شود.

محجوب ادامه داد: باید با متخلفانی که نسبت به صدور پروانه کار برای اتباع بیگانه غیرمجاز اقدام می کنند به صورت قاطع و جدی برخورد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، افزود: بر اساس قانون فردی می تواند به عنوان تبعه خارجی در کشور مشغول باشد که شاغل باشد و هیچ تبعه خارجی نمی تواند مادام العمر در کشور اشتغال داشته باشد این در حالی است که برای این افراد کارت ها و دفترچه های مادام العمر صادر می شود یعنی حتی ارزش این دفترچه ها از شناسنامه بالاتر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه تا مادامی که وزارت کشور به صورت غیرقانونی امکانات مناسبی را به اتباع بیگانه ارائه می کند نیازی به ارائه لایحه ساماندهی اتباع بیگانه به مجلس نداریم، تصریح کرد: تا مادامی که وزارت کشور روند غیرقانونی خدمات رسانی به اتباع را ادامه دهد و به آنها کارت اقامت ارائه می کند نیازی به تدوین لایحه و تصویب قانون برای ساماندهی اتباع نیست.

نظر شما