شناسهٔ خبر: 147492 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

خط تولید دیزل ملی افتتاح شد

خط تولید دیزل ملی ۱۳۰۰ اسب بخار با حضور وزرای دفاع، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش «نماینده»، در حاشیه مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته طی مراسمی خط تولید موتور دیزل ملی  ۱۳۰۰ اسب بخار در دو نوع گازوئیلی و دوگانه سوز افتتاح شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم با تبریک و تقدیر از تلاش متخصصان شرکت دیزل سنگین ایران برای تولید این دستاورد مهم ملی اظهار داشت: خداوند متعال را بابت خوداتکایی کشورمان در تولید این موتور ملی شاکریم و امیدواریم فرزندان برومند این مرز و بوم روز به روز به دستاوردهای نوین علمی و صنعتی دست یابند.

امیر سرتیپ امیر حاتمی با بیان اینکه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان حوزه دفاع عمیقا با موضوع خوداتکایی و خودکفایی آشناست، افزود:  رونمایی از خط تولید موتور ملی یکی از شیرین‌ترین لحظات برای من و قطعا ملت بزرگ ایران اسلامی است چرا که موتور دیزل از جمله تکنولوژی و صنعتی است که دشمنان با تحریم جمهوری اسلامی ایران تلاش داشتند اجازه ندهند به آن دست یابیم.

وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: اما به لطف خداوند متعال و به همت کارشناسان و دانشمندان و صنعتگران و کارگران و همه کسانی که برای این موضوع زحمت کشیدند امروز شاهد رونمایی و افتتاح خط تولید موتور دیزل ملی هستیم و یقیناً این کار موجب یک جهش در صنعت ملی کشور خواهد بود.

وزیر دفاع با اشاره به کاربردهای این موتور ملی خاطرنشان کرد: موتور دیزل ملی کاربردهای گسترده‌ای در مصارف ریلی، جاده‌ای، دریایی و نفت و نیرو و دفاع دارد و وزارت دفاع نیز به عنوان یکی از بهره برداران در حوزه دفاع با این کار به ویژه در حوزه دریایی و زرهی یک گام بلند در خودکفایی برخواهد داشت و از کسانی که در این حوزه زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه نخستین محصولات موتور دیزل را وزارت راه و شهرسازی خریداری کرد، گفت: امیدواریم این کار آغازی برای توسعه بیشتر در حوزه صنعتی باشد و به طور قطع از این اقدام حمایت جدی خواهیم کرد.

عباس آخوندی اظهار داشت: امیدواریم این کار بتواند در رقابت با همتاهای بین المللی باشد و نظر بخش خصوصی و فعالان تجاری را در حوزه حمل و نقل جلب کند تا بخش خصوصی در آینده با اطمینان خریدار این محصولات باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تقدیر از تلاش متخصصان کشورمان برای ساخت این موتور ملی گفت: توان و نیروی محرکه یکی از مولفه های توسعه صنعتی در هر کشوری محسوب می شود و امیدواریم با رونمایی از خط تولید این موتور ملی گام های ارزشمندی در توسعه صنعتی برداریم.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه این موتور در حوزه های مختلف کاربرد دارد، افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان نخستین بهره بردار بیش از ۱۰ دستگاه از این موتور ملی را خریداری کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز با بیان اینکه این روز برای جامعه علمی و فناوری کشور روز مبارکی است، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدتهاست که در جریان این پروژه قرار دارد و خوشحالیم که می‌بینیم امروز این ایده به نتیجه رسیده و در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

سورنا ستاری با تقدیر از همه کسانی که در این سال‌ها تلاش کردند به فناوری تولید دیزل ملی دست یابیم، افزود: قطعا جامعه علم و فناوری کشور از این اتفاقی که رخ داد خوشحال هستند و امیدواریم این خانواده موتور که با یک موتور یک مگاواتی شروع شده و نسل جدیدی برای سیستم تولید قدرت در کشور است، در ادامه از موتور یک مگاواتی به ۶-۵ مگاواتی توسعه پیدا کند و در آینده بقیه نسل‌های این موتور نیز به نتیجه (خط تولید) برسد.

نظر شما