شناسهٔ خبر: 147482 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کمتر از ۲درصد پرونده‌های قاچاق سازمان‌یافته دارای حکم قضایی هستند

انارکی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا: بسیاری از کالاهای قاچاق در انبارها نگهداری می‌شوند و کمتر از ۲ درصد کالاهای قاچاق حکم خورده و وصول شده‌اند.

به گزارش«نماینده»، احمد محمدی انارکی "نماینده مردم رفسنجان در مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز" امروز(سه شنبه) در حاشیه جلسه قوه مقننه  در نشست خبری، گفت: بازدیدهایی از مرزهای شمالی، غربی و جنوبی کشور برای بررسی این تحقیق و تفحص صورت گرفته است. ما به دنبال مچ گیری نیستیم و از موضع پیشگیرانه مبارزه با قاچاق را دنبال می کنیم.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به بررسی قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس گفت: بخش هایی از این قانون در نتیجه تحقیق و تفحص این کمیته و پیدا کردن خلاءهای قانونی شکل گرفته است.

محمدی یکی از معضلات اصلی مبارزه با قاچاق را عدم هماهنگی دستگاه ها در مرزها خواند و گفت: ۱۶ دستگاه در مرزهای کشور مستقر هستند اما با یکدیگر هماهنگی ندارند.

وی با انتقاد از زیرساخت های فرسوده در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۲۰ سال از عمر برخی دستگاه‌های ایکسری مستقر در مرزها می‌گذرد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان بودجه به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص یافته که باید ۷۵ درصد آن به بازسازی زیرساخت‌ها و ۲۵ درصد به بحث پژوهش و حق کشف‌ها اختصاص یابد.

محمدی افزود: بسیاری از کالاهای قاچاق در انبارها نگهداری می‌شوند و کمتر از ۲ درصد کالاهای قاچاق حکم خورده و وصول شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشف کالای قاچاق و وصول آن در کشور ما حدود ۲ درصد است، گفت: حدود ۸۰ درصد پرونده هایی که به تعزیرات و قوه قضائیه می روند اکثرا برای قاچاق زیر ۱۰ میلیون تومان هستند و کمتر از ۲ درصد از پرونده های مربوط به قاچاق سازمان یافته در قوه قضائیه حکم خورده اند.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاقچیان عمده و بزرگ فرار کرده‌اند و افرادی که اجیر شده‌اند و خرده پا هستند و کالای قاچاقی برای بازگرداندن ندارند، حکم خورده اند.

نظر شما