شناسهٔ خبر: 147456 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نگاه خط‌کشی در مدارس دولتی و غیردولتی مخرب است

بطحایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در فضای افراط و تفریط، همکاران غیردولتی سختی‌های زیادی را تحمل کردند، افزود: ما و مدارس غیردولتی یک خانواده هستیم؛ این نگاه خط‌کشی و جداسازی بخش دولتی از غیردولتی، نگاه تخریب کننده است.

به گزارش «نماینده»، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی آموزشی توجیهی رؤسای ادارات مشارکت‌های مردمی رو ناظران میدانی استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به مشارکت بخش غیردولتی و نگاه‌های مثبت منفی در دوره‌های گذشته اشاره  کرد و اظهار کرد: ما روش‌هایی مختلف را در طول ۴۰ سال گذشته را آزمایش کردیم و اکنون نباید با آزمایش و خطا کار کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بدون همکاری بخش خصوصی به موفقیت نخواهد رسید و از سوی دیگر فراموش نکنیم که حاکمیت، بخش سیاست‌گذاری را در آموزش و پرورش بر عهده دارد.

بطحایی با تأکید بر اینکه در فضای افراط و تفریط، همکاران غیردولتی سختی‌های زیادی را تحمل کردند، افزود: ما و مدارس غیردولتی یک خانواده هستیم؛ این نگاه خط‌کشی و جداسازی بخش دولتی از غیردولتی، نگاه تخریب کننده است.

وی تصریح کرد: در بخش دولتی هم با طراحی نظام نظارت به دنبال تقویت مدارس دولتی هستیم؛ به عبارت دیگر نظام نظارت به عنوان رکنی از مدیریت باید تقویت شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نظارت بخش مهمی از نظام مدیریت در آموزش و پرورش است و باید متناسب با مقتضیات تغییر کند؛ نظارت بخش مستقل نیست و با سایر بخش‌ها ارتباط تنگاتنگ دارد.  

وی ادامه داد: نظارت ما صرفاً بازدید تصادفی نیست می دانیم به عنوان ناظر چه چیزی را می‌خواهیم نظارت کنیم و بر فرایند کار تأثیر دارد.

بطحایی گفت: معمولاً در نظارت بین آنچه باید انجام می‌شد و آنچه هست، گزارش می‌شود و معمولا ناظر دلیل انحراف از عملکرد را بررسی نمی‌کند و نظرات اصلاحی نمی دهد.

وی افزود: ما در آموزش و پرورش دریایی از موضوعات داریم و اگر بخواهیم همه موارد را نظارت کنیم، موفق نخواهیم شد؛ مسئولیت اصلی نظارت با مدیر مدرسه است و شایستگی مدیران تعیین کننده کیفیت در مدارس است.  

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمینه مدارس غیردولتی، حب و بغض‌ها زیاد بوده است و موفقیت مدارس غیردولتی در گروی نظارت و ارائه گزارش است یعنی خانواده‌ها بدانند اگر خطا بوده است، سیستم شناخته و برخورد کرده است؛ بنابراین ارائه گزارش‌های مداوم و مهم است و نباید کلی باشد.

وی افزود: برخی رفتارها در مدارس غیردولتی باعث تهدید تمام تلاش‌ها شده است به عنوان مثال در طی سال‌های گذشته، برخی مدارس اردوی علمی خارج از کشور می‌گذارند تا اما این اتفاق باعث حاشیه سازی می شود.

بطحایی گفت: بخشنامه کردیم مدارس غیردولتی هیچ دلیلی ندارد اردوی علمی خارج از کشور بگذارند.

وی افزود: مثال دیگر، مدرسه غیردولتی، یک فرد خارجی را دعوت کرده است تا درباره تعلیم و تربیت حرف بزند که آن مورد خاص را پیگیری کردم و دیدم فرد چهره خاصی نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس باید طوری آموزش ببینند که وضعیت مدارس را رصد کنند؛ از نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز تا نوع آموزش باید رصد شود.

وی افزود: به‌کارگیری نیروی انسانی در مدارس بسیار اهمیت دارد و باید درباره آن دقت شود؛ ممکن است فردی، پرفسور یا فوق دکتری رشته‌ای باشد اما صلاحیت معلمی ابتدایی را نداشته باشد؛ این موضوع ظرافت تدریس در مدرسه را نشان می دهد.

بطحایی ادامه داد: استفاده از منابع آموزشی غیراستاندارد در مدارس از جمله موارد مهمی است که باید دقت شود و نباید وارد مدارس شود و این بدسلیقگی است که متأسفانه در برخی موارد انجام می‌شود.

نظر شما