شناسهٔ خبر: 147417 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

استقرار تیم‌های شناسایی و درمان تب کنگو در روستاها

قربانی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اطلاع‌رسانی از علائم بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند مانع از گسترش این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن شود.

به گزارش «نماینده» محمد حسین قربانی، در واکنش به آمار ارائه شده از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ۳۳ نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده و ۳ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار بر اساس تعداد مراجعه بیماران مبتلا به این بیماری به مراکز درمانی به دست آمده و این امکان وجود دارد که تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر هم باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه در مورد بیماری تب کریمه کنگو اهمیت دارد اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری است، به ویژه در حوزه‌های عشایرنشین و روستایی که از برخی محصولات استفاده شده یا اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود و یا در معرض گزش برخی حشرات قرار دارند و از این طریق ویروس این بیماری وارد بدن می‌شود.

مسئولان باید از طریق اطلاع‌رسانی مانع از گسترش بیماری تب کنگو شوند

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید میزان اطلاعات مردم از بیماری تب کریمه کنگو برای پیشگیری از شیوع این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه مردم باید علائم این بیماری را بشناسند، چرا که این مهم می‌تواند موجب مراجعه به موقع مبتلایان به مراکز درمانی شود و نقش موثری در درمان سریع آن و پیشگیری از خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری داشته باشد.

قربانی یادآورشد: هم‌اکنون حوزه سلامت باید از تمام ظرفیت‌های کشور به ویژه صدا و سیما و مراکز اطلاع‌رسانی محلی و استانی در جهت انتقال اطلاعات جامع در مورد این بیماری به مردم استفاده کند، چرا که تب کریمه کنگو بیماری بسیار خطرناکی است که اگر پیگیری نشود ممکن است منتهی به مرگ بیمار شود و نگرانی‌هایی را در این زمینه در کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به علائم بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: بی‌اشتهایی، بیحالی، کم خوابی و تب به صورت منقطع می‌تواند از جمله علائمی باشد که فردی که به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده، داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: البته مراکز بهداشت از جمله خانه‌های بهداشت و پزشک خانواده در تمام استان‌ها و مناطق روستایی در سطح گسترده وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود افرادی که علائم این بیماری را دارند به پزشک خانواده خود و یا حتی به بهورزان در مناطق روستایی که در رابطه با این بیماری اطلاعات لازم را دارند، مراجعه کنند تا به سرعت در جهت درمان این بیماری اقدامات لازم صورت بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته استقرار تیم‌های بهداشتی و درمانی ازسوی وزارت بهداشت که در حوزه پیشگیری و درمان موثر بوده در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به‌ویژه در روستاها و مناطق عشایرنشین که لازم است در آنها روند شیوع این بیماری پیگیری شود، ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که اگر این موضوع پیش از این مدنظر قرار گرفته بود نباید در شرایط کنونی این میزان مرگ و میر را گزارش می‌کردیم.

نظر شما