شناسهٔ خبر: 147367 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در پارلمان شهر تهران چه گذشت؟

پیروزی ورزشکاران نشاط و امید را به جامعه تزریق کرد/ تذکرات اعضاء در صحن شورا چه بود؟

شورای شهر رییس شورای شهر تهران با اشاره به پیروزی تیم های ملی فوتبال و والیبال اظهار داشت: این پیروزی ها نشاط و امید را به جامعه تزریق کرده است که باید این روحیه نشاط نه با شکستهای احتمالی تضعیف و نه به برتری جویی نژادی و ملیتی تبدیل شود.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران عید سعید فطر را نماد بازگشت به فطرت انسانی که عید آشتی با خدا و عبور از کینه هاست برشمرد و گفت: ‌ همدلی مهمترین پیام عیدفطر است که در نماز وحدت بخش عید فطر تجلی می یابد، که امیدواریم سخنان تفرقه آمیز در وحدت و همدلی مسئولان و مردم ذیل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، خللی بوجود نیاورد.

هاشمی در ادامه گفت: عید فطر مصادف با کسب دو پیروزی شیرین توسط تیمهای ملی فوتبال و والیبال ایران بود.

‌وی افزود: ورزش قهرمانی، نمادی برای دوستی ملت ها و تبلور روحیه موفقیت طلبی در جامعه است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جامعه ما، که اخبار ناگوار و سوانح اتفاقات منفی فراوانی در دو سال گذشته رخ داده است افزود: این پیروزی ها ارزشی دوچندان دارد چرا که بهانه ای برای تزریق نشاط و امید به جامعه و ارتقای سطح اعتماد به نفس و موفقیت طلبی در سرمایه های اصلی کشور یعنی جوانان ایران است.

وی افزود: باید مراقب بود این روحیه نشاط نه با شکستهای احتمالی تضعیف و نه به برتری جویی نژادی و ملیتی تبدیل گردد.

رییس شورای شهر تهران با یادآوری این که ایرانیان نماد مدارا، گفتگو و تعامل و تبادل فرهنگی با جهانیان هستند گفت: جام جهانی فوتبال و لیگ جهانی والیبال فرصتی برای نمایش و تبلور فرهنگ غنی ایران در سطح بین المللی است.

 وی گفت: مسئولان با استفاده از زیرساختهای مناسب تهران، خوشبختانه از سالن‌ها و اماکن فرهنگی شهر برای ایجاد فرصت حضور با نشاط شهروندان جهت تماشای مسابقات ملی استفاده می کنند و در کنار این مسابقات برنامه های فرهنگی و هنری مناسبی را اجرا کنند.

وی ادامه داد: پخش سرود ملی ایران قبل و بعد از مسابقات، دعوت از چهره های فرهنگی، هنری و ورزشی برای تماشای مسابقات در کنار مردم و به اشتراک گذاشتن دیدگاهها و تجربیات سازنده در فعالیتهای اجتماعی میتواند در ایجاد رفتارهای هنجارمند وتقویت هیجان مثبت در جامعه موثر باشد.

*استفاده از ظرفیت جام جهانی

عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود بر ضرورت تحقق و توسعه نشاط اجتماعی تاکید کرد.

در ادامه جلسه امروز پارلمان شهر تهران، سید حسن رسولی "خزانه دار شورای شهر" در نطق پیش از دستور، گفت: مهمترین مشکل امروز جامعه ما متاثر از تهدیدات خارجی و معضلات عمدتا اقتصادی، داخلی، کاهش اعتماد و امید به آینده است.

وی افزود: اهمیت این شرایط اقتضا دارد متولیان اداره امور کشور در سطوح ملی، قوای سه گانه و مدیران ارشد، بخشی و استانی همانند دهه اول انقلاب با تشکیل ستادهای مقابله و پشتیبانی از مردم، رصد شرایط روزانه جامعه به ویژه در امور پیشگیری و مقابله جدی با معدود اشخاص حقیقی و حقوقی احتمالی که  با احتکار  کالاها و گران فروشی درصدد سوء استفاده إز این وضعیت هستند، اقدامات بی وقفه انجام دهند.

مهر گزارش می دهد، این عضو شورای شهر تهران افزود: به موازات این اقدامات اساسی، فراهم آوردن زمینه فرحبخش و نشاط آفرین اجتماعی از سوی نهادهای فرهنگی و اجتمای به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی مردم نیز لازم و ضروری است.

رسولی ادامه داد: تقویت مقاومت ملی و صلح طلبی بین المللی دو راهبرد اثر بخش حال و روز ایران است. حوزه مدیریت شهری(شورای شهر و شهرداری) با تحقق توسعه نشاط اجتماعی در کنار نهادهای ذیربط می توانند نقش صحیح خویش را ایفا کنند.

وی توضیح داد: شهرداری و شورای شهر تهران  در راستای أین رسالت، رویکرد متفاوت با گذشته و ثمربخشی را از ابتدای شروع به کار با آیین نوروزی و هم اکنون در انعکاس رویدادهای فصل جام جهانی پر مخاطب اتخاذ کرده است. به عنوان نمونه شهرداری منطقه ٢ با جلب همکاری سایر مسئولان مربوطه و با نمایش مسابقه ایران و مراکش در روز  برگزاری این فوتبال در سینمای روباز پارک نهج البلاغه، اسباب نمایش این اتفاق را برای حدود ٤٠٠٠نفر إز خانواده شهروندان این منطقه فراهم کرده است.

رسولی گفت: طی این اقدام فرهنگی که بناست تداوم داشته باشد، خوشبختانه با تدابیر به کار گرفته شده هیچ مورد بی نظمی یا عدم رعایت هنجارهای فرهنگی به وقوع نپیوسته است. به عنوان یک شهروند و نماینده مردم در پارلمان شهری، از رویکرد حاکم بر مدیریت شهری و شهردار و همکارانش صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

*تذکرات اعضا شورای شهر

بنابراین گزارش، برخی از اعضاء شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه شورای شهر تهران تذکرات خود را به مدیران شهری با موضوع"جام جهانی"ارائه کردند.

، شهربانو امانی در تذکری در خصوص دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران با موضوع جام جهانی فوتبال داد.

وی گفت:اخیراً دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به موضوع جام جهانی فوتبال اختصاص داشته و اقوام مختلف کشورمان را انشان می‌دهد که جام زرین مسابقات را در دست گرفته‌اند. اما در این تصویر هیچ نمودی از نیم پیکره جامعه یعنی زنان نبود.

عضو شورای شهر تهران افزود: این بیلبورد در یکی از معابر اصلی پایتخت نصب شده و به نوعی می‌خواهد وحدت میان اقوام را نشان دهد اما ۵۰ درصد از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرد. گویی قهرمان و ملت فقط مردها هستند. این امر نشان‌دهنده کج سلیقگی و نادیده گرفتن جمعیت ۵۰ درصدی کشور است.

امانی ادامه داد: زیر تصویر طرح بیلبورد نوشته شده بود: «با هم قهرمانیم. یک ملت، یک ضربان قلب» اما در تصویر ابتدایی طرح هیچ زنی حضور نداشت و نبودن حتی یک زن در این بیلبورد این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کرد که زنان نقشی در جامعه ندارند.

وی بیان کرد: مسئولینی که این طرح را به نمایش گذاشتند، برای زنان همان نقش سنتی مردسالارانه را ترویج می‌کنند و تغییر یک بیلبورد، تغییری در ماهیت دیدگاه‌های آنها ایجاد نمی‌کند. مشخص است که اینها با حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه موافق نیستند وگرنه می‌توانستند پس از قهرمانی دختران ایرانی در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا چند تابلو را به این موضوع اختصاص می‌دادند.

امانی اضافه کرد:‌زنان در فوتسال قهرمان شدند و خانم الهه احمدی، قهرمان تیراندازی شد اما به جای اینکه امکانات بیشتری در اختیار آنان قرار دهنده باز هم شاهد بروز این تفکر هستیم که معتقد است اگر زنان را از جامعه حذف کند ارکان خانواده حفظ شده و جامعه اصلاح می شود در حال حاضر، نسل جوان پدران، همسران و پسران بر این باورند که برای رسیدن به توسعه پایدار کشور، می‌بایست زنان و مردان شانه به شانه یکدیگر در تمامی بخش های جامعه تلاش کنند.

وی گفت: اگر براساس حقوق شهروندی در این مورد از مردم نظرسنجی کنند، خواهند دید که نظر اقشار مختلف مردم به اظهارات من نزدیک است حضور زنان در تمام عرصه های اجتماعی لازم و ضروری است. در کجای تاریخ، مردان در غیاب زنان توانسته اند پیروز شوند؟ تجربه نشان داده است که حضور زنان در اجتماع، مؤثر و کارآمد است، این به دلیل متفاوت بودن نوع نگاه زنانه با نگاه مردانه است. این دو نگاه مکمل یکدیگر هستند و ما برای اداره جامعه به هر دو این نگاه‌ها نیاز داریم.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به یک سال است که اصلاح‌طلبان با رأی قاطع مردم تهران، ری و شمیرانات در شورا و شهرداری منتظر هستند و مردم انتظار بیشتری از آنها دارند. تفکر 14 ساله اصولگرایان هنوز در مدیریت شهری وجود دارد و متأسفانه هنوز رویکرد جدید مدیریت شورا و شهرداری را جدی نگرفتند. در این دوره برای اولین بار پس از 14 سال شهرداری تهران به مناسبت روز زن تصاویر مشاهیر زن را در شهر منتشر کرد. این اقدام بسیار باارزش بود این روند باید ادامه داشته باشد نه اینکه با اقداماتی این موضوع را زیر سؤال برد. لذا جای خالی زنان در دیوارنگاره میدان ولیعصر قابل قبول نبود. 

امانی گفت: بعد از جنجالی شدن بیلبورد جام جهانی و مطرح شدن آن در فضای مجازی مسئولان واکنش‌های متضاد و مختلفی را به این بیلبورد نشان دادند. اینجانب نیز مصاحبه‌ای بر علیه این طرح انجام دادم و قرار بود امروز این موضوع را به شهردار تهران تذکر دهم ولی به دلیل حذف زودهنگام این بیلبورد از دادن تذکر منصرف شدم.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌شیرینی تغییر و اصلاح به موقع این بیلبورد با پیروزی فوتبال ایران در مقابل تیم ملی مراکش در جام جهانی دو چندان شد. اینجانب از شهردار محترم تهران به خاطر دستور تغییر سریع این دیوارنگاره تشکر می‌کنم و از  ایشان انتظار دارم به عنوان شهرداری اصلاح‌طلب این تفکر مردم‌سالارانه را از شهرداری تهران حذف کند و با مدیرانی که سعی بر القای این موضوع به جامعه دارند برخورد مقتضی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ضمن تشکر از حساسیت جامعه به ویژه خبرنگاران و شبکه‌های مجازی و تذکر صاحبنظران و مسئولین از شهردار محترم تهران می‌خواهم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و در راستای شفاف‌سازی هزینه طراحی، چاپ و نصب این بنر را به اطلاع عموم برساند. پس یادمان باشد که «با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان، یک ملت از زن و مرد».

حجت نظری"عضو جوان شورای شهر تهران" در تذکرات پیش از دستور اظهارداشت: برای نمایش مسابقات فوتبال در جام جهانی برج میلاد تهران ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای پخش این مسابقات از شهروندان دریافت می‌کند و بنده پیشنهاد می‌دهم برای اینکه دیدن مسابقات به صورت دسته جمعی را تسهیل کنیم این مبلغ را کاهش دهند.

*صدور مجوز ساخت پلاسکو؛ تذکر مسجد جامعی

تذکر احمد مسجد جامعی که در بین اعضاء پارلمان تهران از نیروهای باسابقه شورای شهر شناخته می شود تذکر خود را به صدور ساخت ساختمان پلاسکو اختصاص داد.

احمد مسجد جامعی در تذکرات پیش از دستور هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اظهارداشت: پلاسکو نتیجه یک ساختار غلط است.

وی افزود: پلاسکو بعد از بازار بزرگ تهران مهمترین بورس توزیع پوشاک در کشور بوده و هزاران نفر از این ساختمان امرار معاش می‌کردند.

مسجد جامعی گفت: هنگامی که ساختمان پلاسکو تخریب شد اقتصاد پوشاک آسیب جدی‌ای دید و باید توجه ویژه‌ای به حقوق مالکان این ساختمان شود و در تصمیمات مربوط به پلاسکو از نظرات نمایندگان پلاسکو استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید هرچه سریعتر درباره ساختمان پلاسکو تصمیم‌گیری شود و در این خصوص دغدغه جدی‌ای وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید مجوزهای لازم برای ساخت مجدد ساختمان پلاسکو از سوی شهرداری تهران صادر شود.

*تذکر عضو شورا نسبت به توقف پروژه بوستان زندگی در محله هرندی

الهام فخاری در جلسه علنی روز یکشنبه  با اشاره به پروژه بوستان زندگی به عنوان بخشی از طرح ارتقای کیفیت زندگی در بافت تاریخی مرکز تهران و استقرا انضباط اجتماعی در محله آسیب‌خیز شهید هرندی گفت: این پروژه در راستای ساماندهی بوستان‌های این محله  تعریف شده است و از ترکیب و تجمیع، سه بوستان خواجوی کرمانی، بهاران، حقانی تشکیل شده است و مساحتی در حدود ۲۴ هکتار را شامل می شود.

این عضو شورا با اشاره به گزارش اهم فعالیت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۹۶ ادامه داد: در این گزارش احداث بوستان زندگی (بازسازی و بازپیرایی بوستان های محله شهید هرندی) در موقعیت خیابان شوش محله شهید هرندی از سال ۹۴ آغاز شده و پایان این پروژه در سال گذشته، یعنی سال ۹۶ بینی شده است.

وی افزود: علی رغم تأکید مدیران وقت شهرداری تهران و حساسیت و پیگیری اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران در دوره قبلی و الزام مستندات بودجه ۱۳۹۶ شهرداری تهران عملیات اجرایی احداث بوستان تا پایان سال ۹۶ خاتمه نیافت و در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران زمان اتمام پروژه با دو سال وقفه به سال  ۹۸ موکول شده است.

رییس کمیته اجتماعی با بیان این نکته که بهره‌برداری از این بوستان، از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی این محدوده است؛ اذعان داشت: درحال حاضر با وجود این تأخیر قابل توجه ملاحظه می شود عملیات اجرایی تکمیل پروژه مسکوت مانده است و بیم آن می رود حقوق مسلم ساکنان محترم محله هرندی، محله های اطراف و همه مردم تهران در بهره مندی از فضایی امن و سالم برای گذران اوقات فراغت تضییع گردد.

فخاری ضمن ابراز نگرانی از توقف عملیات اجرایی، ضرورت ادامه عملیات اجرایی پروژه را متذکر شد و توضیح علل توقف عملیات اجرایی پروژه و ارائه گزارشی از اقدامات و وضعیت حال محدودیت‌های تخصیص و تأمین اعتبارات پروژه در سال ۱۳۹۷ را خواستار شد.

در گزارش خبرنگار مهر از جلسه امروز شورا آمده است: نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همچنین ارائه گزارش میزان پیشرفت پروژه در احداث سالن سرپوشیده با سازه سبک به مساحت ۱۰هزار مترمربع بر روی پارکینگ زیر سطحی جهت اجرای شهر کودک،احداث دیوار پیرامونی به طول ۱۸۰۰ متر با الگو برداری از دیوار پیرامونی پارک شهر با هدف یکپارچه سازی و حفظ اصالت منظر شهری منطقه و آمفی تئاتر روباز به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را مطالبه کرد.

او به احداث معبر آسفالت پیرامونی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع جهت انتقال بار ترافیکی از داخل بوستان های موجود به خارج از محدوده پروژه، بازطراحی و بازسازی دریاچه یک هکتاری  و احداث معبر پیاده راه پیرامونی (مسیر تندرستی) به مساحت ۱۸ هزار مترمربع در محدوده داخلی بوستان اشاره کرد و خواستار گزارش از میزان پیشرفت این موارد شد.

وی در انتها افزود: احداث معابر اصلی و فرعی داخلی بوستان و ابنیه عمومی به مساحت ۳ هزار متر مربع، مرمت و بازپیرایی فضای سبز، اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی محوطه شامل اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار، شبکه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی، احداث مخزن ذخیره آب، تابلوهای برق محوطه و شبکه روشنایی معابر، مناسب‌سازی معابر و دیگر کاربری‌های پروژه برای استفاده معلولان  از دیگر مواردی است که ارائه گزارش میزان پیشرفت آنها  به شورا ضروری است.

نظر شما