شناسهٔ خبر: 147221 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اروپا در جنگ برجامی با آمریکا به اجبار کوتاه خواهد آمد/ ایران فراتر از ان پی تی را نخواهد پذیرفت

جواد لاریجانی/2 تحلیل گرمسائل سیاسی گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری در مرقد امام ، فعلا این تعهدات را انجام داده‌ایم . هیچ الزامی برای انجام این تعهدات وجود ندارد. ایران فراتر از ان پی تی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش«نماینده»، فراز و فرودهای برجام اروپایی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۱ خرداد ماه بود که با حضور محمدجواد لاریجانی تحلیلگر مسائل سیاسی برگزار شد.

محمد جواد لاریجانی با اشاره به مواضع اخیر اروپا اظهار کرد: ایران باید هدف اصلی خود را از حضور در برجام مشخص کند. ایران تعهدات خود را برای رفع تحریم ها انجام داده است. در رفع تحریم ها دو محور مد نظر بوده است.

وی افزود: ابتدا نفت خود رابفروشیم و پول نفت را در سیستم بانکی به راحتی استفاده کنیم . تحریم های هسته ای که با مصوبات شورای امنیت علیه ایران بوده است، باید لغو شود که شامل کشتی رانی ، بنادر و فرودگاه ها می باشد؛ این تحریم ها باید کامل لغو شود. چرا کشتی ایرانی به لوتردام برود و به آن اجازه پهلو گیری ندهند و علت آن را تحریم های غیر هسته ای اعلام کنند.

آژانس بین الملی ۷ بار عملکرد ایران در قبال برجام را تایید کرده است

لاریجانی اظهار کرد: ایران باید بررسی کند که چه مقدار از اهداف عملیاتی خواهد شد. ایران مقاصدش کاملا مشخص است . از روز اول تصویب برجام، ایران تعهدات خود را به خوبی انجام داده که آژانس بین الملی ۷ بار عملکرد ایران را تایید کرده است. آمریکا اکنون از برجام خارج شده است . مسائلی در برجام وجود داشت که تعادل را بهم زده بود. این عدم تعادل فقط برای کشور های امضا کننده نبود و بسیاری از کشور ها آسیب دیده اند و فقط مربوط به اروپا نیست، مثل شرکت های هندی و برزیلی که برای کار کردن با ایران دچار مشکل هستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: اروپا جرات انجام بخش عمده ای از اجرای برجام را ندارد و بخش دیگر را تصمیم به انجام آن ندارند . بخشی که تمایل دارند انجام دهند، سرمایه گذاری شرکت های مهم آن ها است و بخشی را که تمایل به انجام ندارند باز کردن راه سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و سیستم های بانکی است.

ایران فراتر از ان پی تی را نخواهد پذیرفت

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: تعهداتی که ایران تا به امروز انجام داده است صفر و پایه است و اکنون باید تعهدات جدیدی را انجام دهد. ایران داوطلبانه در حال انجام این تعهدات است. طبق گفته مقام معظم رهبری در مرقد امام ، فعلا این تعهدات را انجام داده ایم . هیچ الزامی برای انجام این تعهدات وجود ندارد. ایران فراتر از ان پی تی را نخواهد پذیرفت. بخش های مختلف ان پی تی شامل عدم همکاری ، توسعه و... است که ایران را از توسعه محروم کرده اند.

لاریجانی اظهار کرد: ایران به اروپا زیاد اهمیت داده است و اکنون اروپا تصور کرده که عملکر خوبی دارد . اروپا برای حفظ منافع خود، بر روی استراتژیک فشار بر ایران تکیه کرده است.

لاریجانی با اشاره به در یک جبهه بودن اروپا و آمریکا اظهار کرد :اروپا با آمریکا دچار مشکل است که علت آن مربوط به اروپا نیست. مشاهده کردیم که اروپا و آمریکا در جی سون با یکدیگر متقارن شده اند. دعوای اروپا با آمریکا بر سر تعرفه است که در این جنگ اروپا به اجبار کوتاه خواهد آمد.

اروپا در مذاکرات بیان می کند که ما نمی توانیم به آمریکا فشار بیاوریم

وی افزود: با اتکا به سخنان مقام معظم رهبری، مشکلات اروپا و آمریکا مرتبط به ایران نیست . ایران باید متمرکز بر تقاضاهای خود در برجام باشد .ایران باید به مواضع متغیر اروپا توجه کند، اروپا در ادامه برجام حتما خواهان عدم ادامه دادن هسته ای ایران خواهد بود و  انها نباید بلند پرواز باشند؛ اروپا خواهان در بند بودن ایران است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اروپا در مذاکرات بیان می کند که ما نمی توانیم به آمریکا فشار بیاوریم. اروپا بر تعهدات خود پایبند نخواهد بود. اکنون این تعهدات بهم ریخته و ایران باید در مسائل حقوقی توجه داشته باشد که به چه چیزی ارجاع می دهد.

لاریجانی با اشاره به جنگ تعرفه ها افزود: بخشی از جنگ تعرفه ها مربوط به عقب افتادگی داخل آمریکا است . آمریکا در یک دوره زمانی از نظر کارآمدی سقوط کرد، برای مثال شرکت آمریکایی در کشور آلمان با موفقت بیشتری نسبت به داخل آمریکا فعالیت می کند. آمریکا خواهان وصل ناکار آمدی خود به جنگ تعرفه ها است. ‌یانکی‌ها به دنبال جلوگیری از بخش اقتصاد آزاد است. در این بحث اروپا در نهایت با آمریکا کنار خواهد آمد .

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اروپا و آمریکا از نقش چین نگران هستند. چین به راحتی می تواند خلع موجود را پر کند. این خلع در دراز مدت به ضرر کسی است که این خلع را ایجاد کرده است. در نظم تعرفه جدید، چین یک عنصر موثر خواهد بود. با حضور چین اروپا بسیاری از کمپانی هایش ورشکسته خواهد شد و مجبور به باج دادن است؛ جنگ تعرفه ها خیلی نمی تواند ادامه پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به نقش چین پس از خروج از برجام اظهار کرد: نقش چین از شرق کاملا جدا است. به طوری که چین در یک سال آینده روابط خارجی خود را بیشتر از گذشته متحول می کند . چین در غرب آسیا متعهدی بهتر از ایران سراغ ندارد. اگر ایران به روابط خود با چین ادامه دهد ، بدون شک در دهه آینده ، ایران دارای روابط گسترده در شرق و غرب می شود.

در نهایت آمریکا و اروپا به مرحله ای می رسند که باید از پیشرفت اقتصادی چین جلوگیری کنند

وی افزود :دوران تحول چین فرا رسیده است، عملکرد چین در آفریقا ، اروپا را به شدت نگران کرده است. در آمریکای لاتین به سرعت چین در حال پیشرفت است. در نهایت آمریکا و اروپا به مرحله ای می رسند که باید از پیشرفت اقتصادی چین جلوگیری کنند.

لاریجانی افزود :چین در زمینه امنیت ، حضور خود را تحمیل می کند. می توان گفت چین از مذاکره کره شمالی و آمریکا خوشحال است. پیشبینی می شود این مذاکرات دستاورد بزرگی نداشته باشد، که یکی از دلایلش نقش چین است. آمریکا به دنبال تضعیف رابطه کره شمالی و چین است .

لاریجانی با اشاره به روابط چین و روسیه افزود: روابط روسیه با چین روز به روز در حال استحکام است. روابط این دو کشور استراتژی قوی پیدا کرده است. در روسیه فضای فعالیت اقتصادی به اندازه چین باز نیست و چین یکی از قطب های اقتصادی دنیا است. روسیه می تواند نقش کلیدی در توسعه بلوک جدید داشته باشد .

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به ایجاد بلوک جدید توسط روسیه اظهار کرد: در رابطه با این موضوع نمی توان تحلیل دقیقی ارائه داد. بعضی از حرکات روسیه نشان دهنده دنبال کردن سیستم اروپایی است. روسیه علاقه مند است در جی سون همچون جی اچ فعالیت داشته باشد . بعضی از حرکاتش نشان دهنده استقلال سیاسی و اقتصادی است . نقطه قوت امروز پوتین ، مقاومت در برابر آمریکا است.

دعوای فلسطین برای مسلط شدن بر کشورمان است

وی با اشاره به گفته آمریکا که ایران باید دست از حمایت از محور مقاوت و فلسطین بردارد اظهار کرد : راهپیمایی روز قدس امسال دارای شرایط ویژه  بود. برای اولین بار است که کشور های غربی و صهیونیست، راهپیمایی روز قدس را پذیرفته اند. این مساله روز به روز در حال جدی تر شدن است. استراتژیک محور مقاومت روز به روز در حال پبشرفت است و بسیار برای رژیم صهیونیست خفت بار بود. روز قدس مساله ای فراگیر است. استدلال صهیونیست بر این است که استراتژیک روز قدس از ایران بوده که این یک بازی با لفظ بوده است. همچون آپارتاید در آفریقا جنوبی که گفته می شد باید نابود شود. آپارتاید شعار ماندلا بوده است.

وی افزود : تا سال ها رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به عنوان یک قطعنامه آپارتاید شناخته شده بود که بعد ها با فشار آمریکا برداشته شد. رژیم صهیونیستی که مبتی بر آپارتاید است باید نابود شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه کسانی که در داخل گاهی می‌گویند که یه دعوایی در فلسطین است و عرب‌ها هستند به ماچه گفت : اتفاقا این دعوا مربوط به منطقه نیست، برای مسلط شدن بر کشورمان است.

وی با اشاره به اینکه حالت استیصالی در رژیم صهیونیستی وجود دارد که سریعتر کار را تمام کنند، ادامه داد: گفتند پایتخت را به قدس ببریم و مسئله خودمان را به جایی برسانیم که غیرقابل بازگشت باشد تا شاید فلسطینی‌ها عنصر هویت فلسطینی را رها کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه طرح معامله بزرگ حکایت از استیصال وسیع رژیم صهیونیستی و نگرانی آنها از آینده در منطقه دارد اظهار کرد: تروریسم، تاسیس شده غربی ها و آمریکایی ها است، روزگار به نفع آنها نیست و هر چه جلوتر می روند شرایط سخت تر خواهد شد، لذا آنها دچار استیصال می‌شوند.

ایران گنده تر از آن است که کسی آن را بترساند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه ایران گنده تر از آن است که کسی آن را بترساند عنوان کرد: آمریکایی ها تصمیم دارند بعد از موضوع برجام سرمایه گذاری دیگری را برای سواستفاده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه القاعده، طالبان و داعشی‌ها محصول آمریکایی‌ها است گفت: آمریکایی‌ها سپاه قدس ما و حزب الله را تروریست می‌دانند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران هرگونه حرکت و حرفی را که مشروع و محق باشد را آشکارا حمایت می کنیم افزود: اگر با القاعده و داعش مخالفت می کنیم، به دلیل آن است که این گروه ها را محصول عروسک های غربی و اسلام آمریکایی و تکفیری می دانیم و در دفاع از نیروهای مقاوم و مجاهد شوخی نداریم و خیلی شجاع هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد : مسئله تروریسم یکی از چهار محوری است که ترامپ بر علیه ایران می خواهند فعالیت کند و مقصود آن نیز جبهه مقاومت است، ما در مقابل سیاست های استکباری و غارت گرایانه آمریکا و اذنابش در منطقه ایستادگی می‌کنیم، کسانی که دستشان به تروریسم و خون آلوده است نباید حرفی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مورد حقوق بشر رسواتر از رژیم آمریکا در دنیا رژیمی را سراغ ندارم خاطرنشان کرد : ترامپ در بازگشت از سنگاپور باید بداند که در چهار محور نیز شکست خواهد خورد ، دوشیدن عربستان از سوی آمریکا ادامه دارد و وقتی شیر آنها کم شود خود آمریکایی‌ها آنها را نیز الم می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند شما توانمندی تان به گونه‌ای نشود که ما نگران شویم افزود : آن‌ها توانمندی مان را از خودمان بهتر تشخیص داده اند و می‌گویند به نیروهای سکولار میدان دهید که به نظام آسیب بزند لذا، طیف وسیعی از تقاضاهای نامشروع را دارند که بلافاصله آن‌ها را به دیوار می‌زنیم، این‌ها دخالت، تجاوز و توهین است که از یک عقل ضعیف می‌تواند صادر شود.

وی تصریح کرد : انتقادی که به صالحی دارم این است که گفته اند ۶ میلیارد دلار خرج توان هسته‌ای شده است، این رقم گذاری خیلی غلط است، چگونه می‌شود آمریکایی‌ها برای زدن این توان حاضرند میلیاردها دلار خرج کنند،بویینگ گفته است من ۳۰ میلیارد دلار ضرر می‌کنم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه ارزش توان هسته‌ای ما با این ارزیابی‌ها اندازه گیری نمی‌شود عنوان کرد : ارزش آن به توانمندی است که برای ملت ایجاد کرد و آثار وسیعی که برای امنیت ملی ما دارد.

نظر شما