شناسهٔ خبر: 147210 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حریرچی: برای نشان دادن آزمایش، به پزشک ویزیت ندهید

حریرچی حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بیمار بخواهد نتیجه آزمایشش‌ را به پزشک جهت بررسی ارائه دهد آیا باید پرداختی داشته باشد گفت: این موضوع بحث پردامنه‌ای است اگر صرفا نشان دادن نتیجه باشد و یک بار دیدن بیمار خود پزشکان دریافتی نمی‌خواهند.

به گزارش «نماینده»، ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد خبر استعفای سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اظهار داشت: این خبر صدردصد شایعه و 150 درصد بی‌اساس است. هاشمی قوی‌تر از گذشته به فعالیت مشغول بوده و از صبح زود روز گذشته تا 3 بامداد مشغول بازدید از بیمارستان‌ها بود و 8 صبح امروز نیز در شورای معاونین وزارتخانه حاضر شد. 

وی افزود: رئیس جمهور و وزیر بهداشت رابطه آنها در سطح عالی و در بالاترین رتبه در 5 سال گذشته بوده ولی برخی وقت آزاد دارند و از این شرایط برای شایعه‌پراکنی استفاده می‌کنند. 

* ماجرای تولید واکسن HPV 

سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تولید واکسن HPV اظهار داشت: باید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کند را باید گسترش دهیم که یکی از این موارد که مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت بوده و در اولویت ما به دلایل علمی است واکسن HPV به شمار می‌رود. 

حریرچی تاکید کرد: این واکسن از دو بیماری مهم که یکی زگیل تناسلی و دیگر سرطان‌های این ناحیه همچون سرطان دهانه رحم است را پیشگیری می‌کند که بیش از 100 نوع از این ویروس را داریم که برخی عامل زگیل و برخی عامل سرطان است. 

وی گفت: سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در زنان است و در سال 94، 927 مورد از آن در کشور گزارش شد ولی 5 درصد مردم در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند که این مساله بیشتر در زنان کمتر از 24 سال و مردان 25 تا 29 سال رخ می دهد. 

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: از عوارض زگیل‌های تناسلی اختلال در روابط جنسی که درنهایت می‌تواند منجر به طلاق شود است. همچنین این مشکل جنبه‌های قانونی ایجاد می‌کند چرا که در پزشکی قانونی اجازه طلاق به دلیل بیماری لاعلاج نیست. 

حریرچی گفت: از طرفی امکان بهبودی این زگیل کم بوده و پرهزینه است و گاهی بیماران برای درمان به مکان‌هایی مراجعه می‌کنند که عوارض زیادی برای آنها به همراه دارد. همچنین زگیل‌های تناسلی مشکلات روانی همچون افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس را به همراه دارند. 

وی اضافه کرد: از سال‌های گذشته دنبال تولید این واکسن بوده‌ایم و مطالعات ابتدایی آن انجام شده است همچنین واکسن‌های موجود وارداتی در کشور سه بار باید تزریق شوند که قیمت قانونی آن برای هر بار 273هزار تومان است که برخی از مراکز خصوصی نیز مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند. 

وی عنوان کرد: بنابراین راه درست این بوده که واکسن را در داخل تولید کنیم و از طرفی برای دو واکسن دیگر مشمول موافقت رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ملی شدیم و این واکسن را نیز در ایران تولید خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: دانشمندان جوان ایرانی قادر به تولید این واکسن بوده و باید توجه داشت که تولید هر واکسن توانایی تولید چند واکسن دیگر را نیز ایجاد می‌کند. از طرفی این واکسن در دنیا بازار قابل توجهی داشته و قیمت دلاری آن گران است. بنابراین رقابت برای تولید ارزان آن وجود دارد که ان شاءالله ما نیز بازار صادراتی در این زمینه خواهیم داشت. 

حریرچی گفت: از خیره‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که صلاحیت عمومی آنها به غیر از وزارت بهداشت تعیین می‌شود و ما ارتباط علمی و بهداشتی درمانی با آنها داریم جهت همکاری در این زمینه استقبال می‌کنیم تا بتوانیم این واکسن را در کشور تولید کنیم. 

وی افزود: اهتمام جدی برای تولید این واکسن را داریم و مقام معظم رهبری نیز دیروز تاکید به ارتقاء تولید ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی داشته اند. 

حریرچی گفت: همچنین ما همه برنامه‌هایمان را اولویت‌بندی می‌کنیم و باید توجه داشت گسترش واکسن‌ها در دهه اول انقلاب مناسب بود ولی پیشگامی فراهم آوری واکسن طی دو دهه گذشته دچار افول شد ولی طی سال‌های اخیر این پوشش بهتر شده که واکسن هپاتیت نیز از این جمله است. 

* آمادگی گسترش نظام ارجاع در 10 استان کشور 

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد اشکالات سامانه سیب گفت: در زیرساخت‌های این سامانه در حال حاضر اشکال داریم که با همکاری وزارت ارتباطات جهت ارتقای آن اقدام می‌کنیم و برخی از مسائل نیز با توجه به زمان‌بندی از پیش تعیین شده به تدریج گسترش می‌یابد. 

وی گفت: امادگی داریم برای 10 استان نظام ارجاع را گسترش دهیم و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد. 

* شرایط تاسیس داروخانه در درمانگاه‌ها 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به داروخانه‌ها پروانه مستقل داده می‌شود و تاسیس آن براساس پروانه داروساز داروخانه است نه پروانه درمانگاه. 

وی گفت: ما از اینکه در مجاور درمانگاه‌ها داروخانه راه‌اندازی شود خوشحال می‌شویم چرا که این مساله نوعی خدمت به مردم حساب می‌شود. 

* نشان دادن نتیجه آزمایش نیاز به پرداخت ویزیت ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بیمار بخواهد نتیجه آزمایشش‌ را به پزشک جهت بررسی ارائه دهد آیا باید پرداختی داشته باشد گفت: این موضوع بحث پردامنه‌ای است اگر صرفا نشان دادن نتیجه باشد و پروسه یک بار دیدن بیمار خود پزشکان دریافتی نمی‌خواهند ولی اگر مداخلات درمانی باشد و نیاز به ارزیابی مجدد در نظر گرفته شود دریافتی از بیمار حاصل می شود. 

وی گفت: البته در این زمینه تخلف‌هایی هم داریم چرا که در این مورد قانون صریحی نداشته و بیشتر پزشکان باید براساس معیار اخلاقی عمل کنند. 

* راه‌اندازی سامانه رضایت‌سنجی بیمار در مراکز بهداشتی دولتی 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سال گذشته به صورت پایلوت سیستمی را جهت بررسی رضایت‌سنجی مردم راه‌اندازی کردیم و از اول امسال آن را به سراسر کشور تامین دادیم. به طوری که برای بیشتر از 13 میلیون نفر پیامک ارسال شد و بیش از 2 میلیون و 500 مورد آن منجر به پاسخ دریافت شد. 

وی گفت: در مورد نحوه خدمت‌رسانی پزشکان مراقبین سلامت، روان‌شناسان و ... از طریق این سیستم نظر سنجی می‌شوند و از همه مردمی که به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند درخواست ارائه شماره تلفن کرده و بلافاصله پس از اتمام خدمت به آنها پیامک می‌دهیم. 

حریرچی اظهار داشت: ارتقای سلامت جامعه و کیفیت خدمات همچنین ارتقای سواد سلامت و استفاده از هزینه‌های اثربخش از اهداف این طرح بوده که نتایج آن به تفکیک مرکز به مسئولین محلی، وزارت بهداشت و مدیران مربوطه ارائه می‌شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه پاسخگویی‌ها تا کنون در این زمینه مناسب بوده گفت: 3.51 درصد از مردم اعلام عدم رضایت کرده که برخورد نامناسب، ندادن آموزش لازم به مردم،‌گرما و سرمای محیط،‌انتظار طولانی‌مدت، کمبود لوازم بهداشتی و امکانات رفاهی از عمده دلایل این عدم رضایت بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: به تدریج ا ین سامانه را به سایر مراکز گسترش می‌دهیم و اکنون این اقدام تنها برای مراکز بهداشتی دولتی بوده و در ‌آینده آن را به درمانگاه‌های دولتی و سپس بخش خصوصی تسری می‌دهیم. 

* تعطیلات طولانی‌مدت در ارائه خدمات درمانی مشکل ایجاد می‌کند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعطیلات رسمی همچون تعطیلات هفته گذشته سبب بروز صدمه و مشکل در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی شده و نارضایتی قابل توجه بیماران را به همراه دارد بنابراین متعادل کردن، مشارکت نظام پزشکی و بخش خصوصی در تعطیلات جهت ارائه خدمت به مردم و اختصاص اعتبارات بیشتر به مراکز دولتی در این شرایط می‌تواند برای ما و کمک به مردم نقش بزرگی را ایفا کند. 

نظر شما