شناسهٔ خبر: 147209 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سالاری: پروژه ایران مال عاری از تخلف نیست

سالاری پروژه ایران مال، عاری از تخلف نیست و تخلفات ساختمانی آن بنابر اعلام شهرداری منطقه 22 حدود 210 هزار متر مربع محرز است.

به گزارش «نماینده»، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران درباره مصاحبه خود درباره اعلام تخلفات پروژه ایران مال اعلام که در گفتگو با فارس مطرح کرده بود توضیحاتی را ارائه داد و اعلام کرد  بنا بر گزارش شهرداری منطقه 22 پروژه ایران مال حدود 210 هزار متر مربع نسبت به آخرین پروانه دریافتی تخلف ساختمانی دارد.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره پروژه ایران مال این توضیحات به شرح ذیل ارائه داد:

پس از برگزاری جلسه و بازدید میدانی از پروژه ایران مال شهرداری منطقه را ملزم کردیم که گزارشی از این پروژه به شورا ارائه دهد و این گزارش در جلسه‌ای توسط شهرداری منطقه ارائه شد نمایندگان بازرسی و نمایندگان فنی نیز حضور داشتند و نسبت به این گزارش اعتراضی اعلام نشد. در این گزارش آمده بود که قریب به 210 هزار متر مربع مازاد بر آخرین پروانه‌ای که برای پروژه صادر شده تخلف ساختمانی رخ داده است.

مساحت عرصه این پروژه حدود 317 هزار متر مربع یعنی حدود 32 هکتار است و تعداد هشت پروانه ساختمانی طی مدت هفت سال گذشته برای این پروژه صادر شده که در آخرین پروانه که ملاک عمل می‌باشد به میزان یک میلیون و 669 هزار متر مربع مجوز داده شده است که از این میزان حدود دویست هزار متر مربع در یک برج اداری هنوز ساخته نشده است.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط شهرداری منطقه22 در جلسه روز یکشنبه از تخلف حدود 210 هزار متر مربعی، 46 هزار و 500 متر مربع آن به صورت فضاهای فرهنگی اضافه شده سه هزار و 703 متر مربع توسعه هتل بوده و همچنین 14 هزار و 729 متر مربع در حوزه توسعه فضای ورزشی بوده است. یک هزار و 354 متر مربع فضای خدماتی، 3 هزار و 827 متر مربع مسجد، 15 هزار و 429 متر مربع انبار تجاری، 597 متر مربع اداری و 27 هزار متر مربع هم لابی هتل و 25 هزار متر مربع نیز راه‌پله‌ها و فضاهای مشاع بوده است. از تخلفات مذکور 67 هزار و 250 متر مربع نیز به عنوان فضای پارکینگ اضافه شده است.

در مجموع سه هزار و 940 واحد پارکینگ نسبت به آنچه در پروانه آمده حذف شده است. در حقیقت بر اساس آنچه در آخرین پروانه صادر شده که ملاک عمل است آمده باید 22 هزار و 401واحد پارکینگ تامین می‌شده که باتوجه به بناهایی که در این پروژه اضافه شده شامل فضاهای فرهنگی و ورزشی، باید 836 واحد پارکینگ دیگر به این رقم اضافه شود. به این ترتیب 23 هزار و 237 واحد پارکینگ در مجموع به موجب آنچه که معاونت شهرسازی منطقه 22 اعلام کرده است باید تامین شود.

مالک تغییراتی در چیدمان پارکینگ‌ها و اجرای رمپ و لوپ‌ها ایجاد کرد که چنانچه مورد تائید معاونت شهرسازی منطقه نیز قرار بگیرد به این ترتیب می‌تواند 22 هزار و 227 واحد پارکینگ تامین کند لذا با این حال تعداد یک هزار و 10 واحد باز هم کم دارم و مالک اعلام کرده که یک طبقه از گذشته ستون زده شده اما شهرداری ساخت آن را متوقف کرده لذا در صورت توافق شهرداری می‌تواند کمبود پارکینگ را در این طبقه تامین کند.

در حال حاضر سه هراز و 900 واحد کمبود پارکینگ در این پروژه وجود دارد که دو هزار و 900 واحد باتغییرات انجام شده می‌تواند تامین شود اما اگر این تغییرات توسط شهرداری مورد موافقت قرار گیرد باز هم هزار واحد کم است که مالک اعلام کرده آمادگی دارد روی پارکینگ فعلی و در طبقه‌ای که از قبل ستون زده شده پارکینگ لازم راتامین کند.

در این پروژه احداث تونل در شمال شرقی پروژه و تصرف قسمتی از بزرگراه شهید خرازی به صورت اختصاصی و به مساحت حدود 5 هزار و 423 متر مربع و همچنین احداث تونل در محدوده شمال غربی پروژه در محدوده قدرالسهم شهرداری تهران به میزان 8607 متر مربع و نیز احداث معبر اختصاصی به مساحت 18156 متر مربع از تخلفات این پروژه است. در حقیقت تونل‌هایی برای دسترسی غرب به شرق و شرق به غرب اتوبان ایجاد شده که هزینه آن به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

غیر از تخلفات مطرح شده مهمترین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مطالعات ترافیکی که با توجه به حجم بالای جذب سفر از سراسر تهران و حتی ایران در این پروژه وجود خواهد داشت می‌بایست راستی‌آزمایی شود لذا باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما مالک را مکلف کردیم که در کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران مطالعات ترافیکی را اوسط مشاور مربوطه ارائه دهد و قبل از افتتاح این موضوع مورد تائید قرار گیرد و مشکلات ترافیکی قبل از افتتاح این پروژه حل و فصل شود.

بنابراین پروژه ایران مال، عاری از تخلف نیست و تخلفات ساختمانی آن بنابر اعلام شهرداری منطقه 22 حدود 210 هزار متر مربع محرز است.

نظر شما