شناسهٔ خبر: 147193 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جهاد سازندگی احیا شود

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مدیریت آب و خاک با احیای مجدد جهاد سازندگی سابق یکی از ضروریات اقتصاد منهای برجام است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه "برای عبور از چالشهای اقتصادی باید به سیاستهای اقتصاد مقاومتی رجوع کنیم" گفت: بعد از اینکه برجام با خروج آمریکا با چالش جدی روبه‌رو  شد، باید سیاست‌گذاریهای اصلی کشور در حوزه اقتصاد تغییر کند.

وی افزود: شاید چند سال است فرصتهای مختلف اقتصادی ما به این توافق معطوف شده بدون آنکه دستاورد چشم‌گیری داشته باشد. دولت می‌توانست این مذاکرات را در مسیر خودش پیش ببرد ولی همزمان تمرکز خود را برای حل مشکلات اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های ملی قرار دهد.

مصباحی مقدم ابراز کرد: برای حفظ روند رو به رشد اقتصاد کشور در شرایط جدید پساخروج، باید روی مزیتهای نسبی اقتصاد داخلی خود تأکید کنیم. یکی از بخشهایی که مزیت نسبی مناسبی در آن وجود دارد بخش کشاورزی است. گزارشهای مختلف نشان می‌دهد با همین وضعیت آب و خاک می‌توانیم غذای مورد نیاز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را تأمین کنیم. برای انجام این اتفاق باید مدیریت بهینه  آب و خاک را در دستور کار قرار دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه، مدیریت آب و خاک با احیای مجدد جهاد سازندگی سابق یکی از ضروریات اقتصاد منهای برجام است، گفت: باید زمینهای کشاورزی یکپارچه شود و با حفظ مالکیت به کشاورزان نسق داده شود. همین طور جوانان تحصیل‌کرده مردم در حوزه کشاورزی در همین زمینها برای افزایش بهره‌وری و استفاده از روشهای به‌روز به‌کار گرفته شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد ساکنان روستاها به شهرها مهاجرت نمی‌کنند و اتفاقاً روند مهاجرت معکوس می‌شود. از طرفی جوانان بیکار شغل پیدا می‌کنند و آب به‌صورت بهینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در نهایت شاهد خواهیم بود که بهره‌وری در حوزه کشاورزی کشور تا درصد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: اخیراً شنیدم یکی از کشاورزان یزدی با عدم افزایش میزان آب مصرفی موفق به برداشت ۱۵۰ تن انار در هر هکتار از زمین خود شده است، این الگو در شرایط کم‌آبی باید برای همه کشاورزان تجویز شود. در آن صورت ببینید چه‌میزان تولید محصولات باغی و کشاورزی ما افزایش پیدا می‌کند و در ایران این حوزه صاحب چه جایگاهی می‌شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: این روند در خصوص گندم هم صادق است ما گندم را با نرخ ۶۰۰ تومان وارد می‌کنیم اما هزینه خرید تضمینی آن حداقل ۱۲۰۰ تومان  است. در نظر داشته باشید که گندم خارجی وارداتی علاوه بر هزینه حمل با هزینه‌های گمرکی هم روبه‌روست. این افزایش قیمت ناشی از بهره‌وری پایین و استفاده از روشهای سنتی در کشاورزی ایران است. مطمئن باشید نتیجه پیاده‌سازی این سیاستها رشد میزان تولید و کاهش هزینه‌ها در بحث کشاورزی ایران است.

نظر شما