شناسهٔ خبر: 147152 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

همراه با نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس؛

از شناسه‌دار شدن تمامی داروها تا نظارت بر توزیع محصولات تراریخته

بنیادی نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس درباره رصد واردات دارو نیز عنوان کرد: «اکنون سامانه‌ای وجود دارد که داروهای گران‌قیمت در آن ثبت و کاملاً رصد می‌شود.»

حل مشکلات اعتباری شرکت‌های دارویی و تسویۀ مطالبات دارویی مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه و جلوگیری از ورود داروهای غیرمجاز و قاچاق از جمله چالش‌های حال حاضر حوزۀ غذا و دارو هستند. در این زمینه با دکتر «بهروز بنیادی»، نماینده مردم کاشمر و نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. وی در این گفت‌وگو از اضافه کردن بندی به لایحه بودجۀ ۹۷ مبنی بر ملزم کردن سازمان غذا و دارو برای شناسه‌دار کردن تمامی بسته‌های دارویی خبر داده است.

بهروز بنیادی در گفت‌وگو با ماهنامه «نماینده»، ضمن اشاره به چالش کمبود و نقدینگی در صنایع دارویی و شرکت‌های تأمین غذایی، اظهار کرد: «پیگیری‌های زیادی در فراکسیون غذا و دارو در این زمینه انجام دادیم، اخیراً و طی یک ماه گذشته پول خوبی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تزریق شد. این مبلغ مختص حل مشکلات و مطالبات صنایع و تجهیزات، شرکت‌های داروپخش در سطح کشور و داروخانه‌ها بود.»

وی افزود: «از سوی دیگر راه‌کار انتشار اوراق را دنبال کردیم، زیرا بخشی از گردش مالی دولت از طریق اوراق و اسناد خزانه و اوراق مشارکت است. در همین راستا مکاتبات و هماهنگی‌هایی با وزیر اقتصاد، گمرک و کارخانه‌های داروسازی انجام شده و به‌نتایج خوبی رسیده است.»

نماینده مردم کاشمر و نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تلاش هستیم که این اوراق را سایر دستگاه‌های دولتی بپذیرند و این اوراق را در میان خود تهاتر کنند گفت: «۲-۳ مورد که ذکر شد کارهای اصلی است که فراکسیون در این زمینه انجام داده و دست‌اندرکاران دارویی تا حدودی از این اقدامات راضی شده‌اند.»

بنیادی در پاسخ به اینکه بحث بحران مالی در حوزه دارو همواره مطرح است، چرا دولت و مجلس راه‌کار اساسی برای این موضوع نمی‌اندیشند؟ گفت: «قرار بر این شد که با هر تزریق نقدینگی از سوی سازمان بیمه سلامت، سهم حدود ۱۵ تا ۱۸ درصدی دانشگاه‌ها برای تجهیزات دارو جدا گذاشته شود و در واقع تجهیزات دارویی ردیف مستقلی در اعتبارات دانشگاه‌ها داشته باشد.»

وی افزود: «از این پس هر پرداختی که انجام شود اینگونه خواهد بود. قبلاً پرداخت انجام می‌شد اما به کارهای دیگر اختصاص می‌یافت. اکنون وزیر بهداشت دستور داده است که اعتبار دارو دارای یک ردیف خاص در دانشگاه‌ها باشد تا وقتی پول می‌آید درصد دارو و تجهیزات عیناً صرف شود که حرکت خیلی خوبی است.»

نماینده مردم کاشمر و نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی دربارۀ میزان مطالبات و عقب‌افتادگی پرداخت داروخانه‌ها اظهار کرد: «طبق آخرین اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، مطالبات داروخانه‌ها تا اردیبهشت یا خرداد ۹۶ پرداخت شده است.»

بنیادی دربارۀ راه‌کارها و پیشنهادهای فراکسیون غذا و دارو برای ارتقای کیفیت داروهای تولیدی کارخانه‌های ایرانی اظهار کرد: «وظیفۀ ما این چیزها نیست. فراکسیون غذا و دارو در حقیقت یک نقش حمایتی دارد؛ مشکلات را در نظر می‌گیرد و اگر نیاز به سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری باشد، ورود کرده و کمک می‌کند. ما وارد امور اجرایی نمی‌شویم. سازمان غذا و دارو این مسائل را دنبال می‌کند و کارهای لازم را انجام می‌دهد. فراکسیون بیشتر به‌دنبال تقویت بودجه‌ای و بهبود منابع درآمدی بیمه سلامت و تأمین اجتماعی است تا آنها بتوانند به‌موقع مطالبات مراکز طرف قرارداد را بپردازند و مشکلات بیمارستان‌ها کمتر شود.»

وی افزود: «ما یک ردیف خاص در بودجه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج شامل سرطان‌ها، بیماری‌های متابولیک، بعضی بیماری‌های وراثتی داریم و ارقام خوبی هم در این خصوص اختصاص یافته است.»

نماینده مردم کاشمر و نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی به مشکلات تأمین بودجه کارخانه‌های داروسازی نیز اشاره کرد و گفت: «کارخانه‌ها با شرکت‌های داروپخش کار می‌کنند، شرکت‌ داروپخش که پول را بگیرد قاعدتاً به کارخانه پرداخت می‌کند اما مشکلات دلار و دلار مبادله‌ای دارند که ممکن است به آنها تعلق بگیرد. در این قسمت باید کمی بیشتر کار شود؛ کارخانه‌ها واقعاً به‌دنبال ساخت داروهایی هستند که ما را به خودکفایی برساند و بخشی از هزینه‌های درمان بکاهند به همین خاطر حتماً باید حمایت بشوند.»

بنیادی ادامه داد: «ما مرتباً جلساتی با سازمان غذا و دارو داریم، در کمیسیون بهداشت نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام و کمیته‌هایی تحت عنوان تجهیزات، غذا و مکمل و کمیتۀ دارو موارد لازم را بررسی می‌کنند.»

  • تولید داخلی ۹۰ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور

وی دربارۀ نقش داروهای تولید داخل در رفع نیاز کشور و میزان ارزآوری که دارند، اظهار کرد: «طبق آمارها گفته می‌شود می‌توانیم بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز را در داخل تولید کنیم.   آن ۱۰ درصد هم شامل داروهای بیماری‌های نادر و متابولیک است که ممکن است در خارج از کشور ساخته و وارد شود. هرچند این توانمندی را داریم در صورت حمایت خوب از کارخانه‌های داروسازی، آنها را نیز در داخل کشور تولید کنیم.»

نماینده مردم کاشمر و نائب رئیس اول فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از کارخانه‌های ایرانی حمایت کرد، گفت: «اگر بدهی‌ شرکت‌های دارویی تسویه شود آنها می‌توانند خودشان را تقویت کنند. به‌دلیل بدهی بخش طرح و توسعه شرکت‌های دارویی متوقف شده است و اکنون تسویۀ مطالبات آنها بیشتر مطرح است.»

  • شناسه‌دار شدن همۀ اقلام دارویی

بنیادی دربارۀ رصد واردات دارو نیز عنوان کرد: «اکنون سامانه‌ای وجود دارد که داروهای گران‌قیمت در آن ثبت و کاملاً رصد می‌شود. قصد داریم در بودجه ۹۷ بندی اضافه کنیم تا براساس آن همۀ داروها شناخته شوند. یعنی همۀ بسته‌های دارویی باید دارای شناسه باشند که امکان ردیابی آنها فراهم و مشخص شود آیا قاچاق است یا اصالت دارد. این امر در راستای جلوگیری از ورود داروهای غیرمجاز به سیستم درمانی کشور است. البته این طرح قبلاً هم وجود داشته اما قصد داریم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را مکلف کنیم که حتماً این‌کار را انجام دهند و این سامانه فعال شود.»

  • تأکید بر ضرورت برچسب بر روی محصولات تراریخته

وی در بخش دیگری از سخنانش دربارۀ ضرورت ترویج مصرف غذای ارگانیک و جلوگیری از تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: «اکنون بیشترین مباحث مطرح در این حوزه مربوط به محصولات تراریخته است. بخش زیادی از این محصولات در خوراک دام و بخشی هم در اقلامی مثل روغن و... در خوراک انسانی استفاده می‌شود. سازمان غذا و دارو موظف است طبق قانون، نظارت داشته باشد که حتماً مواد تراریخته برچسب داشته باشند و حتماً درصدش قید شود. خود سازمان غذا و دارو سخت‌گیرانه عمل می‌کند و اجازۀ توزیع محصولی که بیش از یک درصد تراریخته داشته باشد را نمی‌دهد.»

برچسب‌ها:

نظر شما