شناسهٔ خبر: 147101 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«حسن‌بیگی» عضو کمیسیون امنیت ملی تبعات پیوستن به FATF را تشریح کرد

خیانت به نسل‌های آینده کشور

حسن بیگی.jpg "با این قرارداد، آمریکایی‌ها می‌توانند به بانک‌های ما تسلط پیدا کرده و حتی پول مردم را از جیب‌شان در بیاورند."

«ابوالفضل حسن‌بیگی» عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ماهنامه «نماینده» اظهار داشت: «آمریکایی‌ها همواره تلاش کرده‌اند با بهانه‌ای گوناگون ایران را مهار کنند. از آنجا که در ایران و همچنین در منطقه از مقاومت شکست خوردند، در صدد هستند تا از راه‌های مختلف نفوذ کنند و جمهوری اسلامی را از سوی سازمان‌های بین‌المللی تحت فشار قرار دهند. اگر در زمان شاه ما (NPT) را امضا نمی‌کردیم، در موضوع هسته‌ای این اندازه با مشکل مواجه نمی‌شدیم، کمااینکه پاکستان، اسرائیل و برخی از کشورهای دیگر امضا نکردند و کسی نمی‌تواند در زمینۀ هسته‌ای به آنها ایراد بگیرد.»

وی با بیان اینکه (FATF) یکی از اقداماتی است که آمریکا در چارچوب قوانین بین‌المللی خود برای خود درست کرده، تصریح کرد: «این سازمان ما را در جایگاهی قرار می‌دهد که باید برای هر کاری همچون فروختن نفت، تحت کنترل آنها باشیم. حتی اگر ما در آینده عضو این مجموعه شویم، هیچ اختیاری نخواهیم داشت، زیرا ۲۵ کشور که این مجموعه را به راه انداختند، صاحب اختیار هستند.»

نماینده مردم دامغان در مجلس به حضور ۱۰۰ کشور عضو در (FATF) اشاره کرد و گفت: «ایران اگر عضو این سازمان شود در آینده نمی‌تواند نسبت به اقدامات آمریکا اعتراض داشته باشد، زیرا تحت نظارت این سازمان و تابع آن می‌شود. همان‌گونه که متأسفانه در بحث هسته‌ای (NPT) را امضا کردیم.»

حسن‌بیگی ضمن مخالفت با عضویت در گروه اقدام مالی تأکید کرد: «با این قرارداد آمریکایی‌ها می‌توانند به بانک‌های ما تسلط پیدا کرده و حتی پول مردم را از جیب‌شان دربیاورند. در آن صورت جایگاهی هم برای اعتراض نداریم. برای مثال اگر از حساب شما چند میلیون پول برداشتند و بخواهید شکایت کنید باید همین قدر هزینه کنید و اگر بخواهید پول خود را پس بگیرید چند سال طول می‌کشد. پول‌های جمهوری اسلامی را می‌توانند در جای‌جای دنیا تغییر داده و جابه‌جا کنند.»

وی افزود: «ما به‌محض اینکه از کانال دلار مورد تحریم قرار گرفتیم، نفت خود را به یورو می‌فروشیم یا با دیگر ارزهای دنیا تهاتر انجام می‌دهیم. لذا اگر این کار را انجام دهیم در قالب دلار و در چارچوبی قرار می‌گیریم که آمریکایی‌ها می‌توانند بر ما تسلط داشته باشند و با تحقیقات علیه ما معضلات و مشکلات فراوانی به‌وجود بیاورند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس به تفاوت میان (FATF) و پالرمو اشاره کرد و گفت: «جلسات متعددی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون حقوقی و همچنین در دیگر کمیسیون‌های مجلس مانند کمیسیون اقتصاد و دارایی تشکیل شد که بنده در آن جلسات شرکت کردم. از نزدیک شاهد بودم این اقدامی که صورت می‌گیرد با پالرمو متفاوت است. قوانین و مقررات پالرمو به‌گونه‌ای است که هر وقت شما نخواستید می‌توانید خارج شوید، اما در اینجا یک (NPT) مالی و خیانت به نسل‌های آینده کشور است.»

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: «مشکلات اقتصادی ما در بحث برجام از زمان «ترامپ» است. وی دستور داده که تبادل مالی ما از طریق دلار نباشد. بعدها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند و در هر جا بهانه بگیرند، آن زمان دیگر نمی‌توانیم با یورو، ین، پوند و دیگر ارزهای کشورها معامله داشته باشیم. این یک بهانه است. باید نگاه ما نگاه ملی و ایرانی باشد.»

وی در ادامه افزود: «اکنون حرف‌هایی که ما در گذشته زدیم به‌وقوع پیوسته است زیرا می‌دانستیم که بعضی از عناصر داخلی، عناصر وابسته به موساد و جاسوس هستند. این افراد دائم به فرانسه می‌روند و بازمی‌گردند تا (NGO) درست کنند. یکی از کارهای سید امامی و امثالهم نیز همین بود که امیدوارم وزارت اطلاعات بتواند با اقدامات مناسب شر آنها را از سر ملت ایران باز کند.»

حسن‌بیگی به رویکرد دولت نسبت به (FATF) اشاره کرد و گفت: «نگاه دولت به مجلس است. در دنیا هم این‌گونه است. وظیفۀ دولت‌ها مذاکره، تأمین منافع ملی و تأمین نیازمندی‌های کشور است، اما جایی به‌نام مجلس وجود دارد که تصمیم گیرنده است و باید آن را قانونی کند. اگر ما این کار را قانونی کنیم، دولت مجاز است و اگر انجام ندهیم قطع به یقین دولت نیز خوشحال است. زیرا با این اقدام به‌دنیا اعلام می‌کند که ما تابع قانون و مجلس خود هستیم، منتها دولت هم یکپارچه نیست و نگاه‌ها با هم متفاوت است. وزرا به‌دنبال بستن قراردادهای کلان هستند. طبیعتاً آنها نمی‌خواهند موضوع سیاسی شود و نگاهشان نگاه کارشناسی در چارچوب وظایف ذاتی خودشان است. لذا در این مرحله وظیفۀ مجلس است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی به اقدام وزیر دولت یازدهم در قبال (FATF) و امضای شخصی ایشان برای عضویت در این سازمان اشاره کرده و گفت: «آقای طیب‌نیا پیش‌نویسی را امضا کرده و تا زمانی که در مجلس قانونی نشود، قابل اجرا و قابل اقدام نیست کمااینکه تا کنون نیز نشده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما