شناسهٔ خبر: 147098 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد

همکاری مشروط!

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس : با گروه اقدام مالی بین‌المللی همکاری‌های مشروطی را صورت داده‌ایم و الزامی نداریم تمام آن سؤالات را پاسخ دهیم

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ماهنامه«نماینده» در توضیح (FATF) یا گروه اقدام مالی اظهار داشت: «شاید از نیمۀ دوم دهۀ سال ۱۹۹۰ میلادی به‌خصوص از ابتدای دهۀ ۲۰۰۰ میلادی، موضوع تسلط آمریکا به یک بحث در آمریکا و دنیای غرب تبدیل شد. در آن زمان این بحث مطرح شد که ممکن است برتری و تسلط آمریکایی‌ها از دست برود و رقبای تازه‌ای از راه برسند. کسانی چون «جوزف نای» موضوع را از قالب ساده درآوردند و این اعتقاد را مطرح کردند که اصولاً هژمونی دیگر معنای واحدی ندارد، مانند عصر امپراتوری‌ها و عصر جنگ سرد هم نیست.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «او ۳ حوزه را مشخص کرد و معتقد بود دنیا یک شطرنج ۳ بعدی است و باید به‌عنوان یک شطرنج ۳ بعدی دیده شود. بُعد اول آن، بعد نظامی است که به اعتقاد وی کماکان آمریکایی‌ها در بعد نظامی هژمونی دارند و مجبورند گاهی از اوقات قدرت خود را به رخ بکشند. بُعد دوم، بُعد اقتصادی است که اعتقاد آنها بر این است که در بُعد اقتصادی آمریکایی‌ها در حال از دست دادن هژمونی خود هستند و قدرت‌های دیگری چون چین، آلمان و اتحادیه اروپایی و غیره از راه می‌رسند. لذا هر چند آمریکایی‌ها از تصمیم‌گیرنده‌های اصلی هستند، اما این موضوع برخلاف شرایط سال ۱۹۷۰م. است. اما بُعد سوم این صفحۀ شطرنجی، لایۀ زیرین دنیای امروز است که اتفاقاتی در آنجا می‌افتد که کسانی چون جوزف نای و البته کسانی که در لابی‌های دولت آقای اوباما بودند، اعتقاد داشتند که این حوزه، حوزۀ هژمونی ناپذیر است. مانند دنیای پول‌شویی، جرایم سازمان یافته بین‌المللی، تروریسم بین‌المللی، پناهندگان، هکرها، قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر و غیره.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حوزه‌های نظامی، امنیتی و غیره می‌بایست کماکان هزینه کنند اما باید این هزینه را به دوش دیگر کشورها گذاشت، اذعان کرد: «آمریکایی‌ها می‌توانند در قالب کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی که شکل می‌دهند بخشی از آن هزینه‌ها را سرشکن کنند تا عدم مدیریت این حوزه‌ها منجر به افول اجمالی آمریکا نباشد، بلکه تهدید بین‌المللی باشد و دنیا در قبال آن بایستد. می‌دانیم که از نیمه دهۀ ۱۹۹۰ میلادی و خصوصاً سال ۱۹۹۹ و همچنین سال ۲۰۰۰ میلادی، آمریکایی‌ها یک‌سری کنوانسیون‌های بین‌المللی را به‌همراه گروهی از کشورهای اروپایی و غربی راهبری کردند و در آن کنوانسیون‌ها بخش‌هایی از مقابله با آن لایه‌های زیرین را به دوش دنیا انداختند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «لایحه مربوط به (FATF) در این قالب مطرح می‌شود. گروه اقدام مالی، گروهی است که کشورهای مختلف به میزانی که در مورد ارتباطشان با دنیای مشمول پول‌شویی، تردیدی وجود داشته باشد، در فهرست‌های تیره و تار قرار می‌گیرند و فشارهایی ریسک ناپذیر و خطرناک هستند. ارتباطات مالی با آنها نباید شکل بگرید. بانک‌ها به‌طور مشخص نباید یک‌سری قراردادها را با آنها ببندند. امکان انتقال سرمایه و افزایش خطوط اعتباری و غیره با آنها بسیار دشوار می‌شود. متأسفانه جمهوری اسلامی ایران را در رأس آن کشورها قرار داده‌اند. البته این شرایط، با قرار گرفتن پروندۀ ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، یعنی ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور متحد همزمان شد که ماده ۴۱ پانزده بند دارد که یکی از بندهای آن مربوط به تحریم‌های بانکی است.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه آنها در قالب تحریم‌های بانکی، زنجیره‌ای وضع کردند و به ۶ قطعنامه سازمان ملل متحد علیه ایران و آن را مستقیم به (FATF) وصل کردند، گفت: «از زمانی که فضا کمی تعدیل شد یعنی از زمان امضای موافقت‌نامه‌ ژنو (حدود یک سال قبل از برجام) ایران را یک پله از هفت پلۀ دوزخی پول‌شویی دور کرد و بالا کشید.»

وی افزود: «در پایه دوم چیزی حدود ۷۰ سؤال مطرح کردند که ایرانیان باید آن را در طی یک سال پاسخ دهند و همچنین در عمل نیز نشان دهند که رفتارهای آنها مشمول قوانین و مقررات بین‌المللی پول‌شویی نمی‌شود تا آن ‌موقع در مورد ایران تصمیم بگیرند که آیا دوباره به قعر این دوزخ بازمی‌گردند یا اینکه می‌توانند یک پایۀ دیگر در زمرۀ کشورهایی که تحریم آنها کمتر شده وارد شوند. اکنون تنبیه یک ساله دیگر نیز صورت گرفته است، یعنی شرایط اضطراری (شرایط دائم) بر ایران کماکان ادامه دارد اما هنوز ما از جزئیات خبر نداریم.»

این نمایندۀ مجلس (FATF) را یک مقرره بین‌المللی دانست و اظهار کرد: «اغلب کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی که دارای اقتصاد مطرح هستند به آن پیوستند. ما از لحاظ درآمد ناخالص داخلی بین ۲۰ اقتصاد برتر دنیا هستیم. یعنی ایران یکی از کشورهایی است که درآمد ناخالص داخلی آنها بالای یک تریلیون دلار رسیده است. ما به‌طور طبیعی یک‌سری محاسبات مالی بین‌المللی داریم. (FATF) جزو حوزه‌های جبری است که در دنیای امروز وجود دارد و بدون همکاری با گروه اقدام مالی بین‌المللی (FATF) دشواری خواهیم داشت. همکاری‌های مشروطی را صورت داده‌ایم و الزامی نداریم تمام آن سؤالات را پاسخ دهیم. به همین دلیل عجله‌ای نیز نداریم که از لیست کاملاً مشکی خارج شویم زیرا یک‌سری اختلاف‌نظرهای جدی داریم.»

فلاحت‌پیشه معتقد است: «تمام آن مقرره‌های بین‌المللی که در قالب سطح ۳ (بُعد سوم شطرنج) شکل گرفته، برای این است که ایران بداند که به حق شرط یا تحول نمی‌تواند بپیوندد. اکنون لایحۀ جلوگیری از حمایت مالی از تروریسم، در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده اما هنوز تصویب نشده است. اما دولت آن را پاراف کرده و به کمیسیون فرستاده و اکنون مجلس باید تصویب کند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی به اقدامات مجلس دربارۀ (FATF) اشاره کرده و گفت: «مجلس یک‌سری همکاری‌های مشروط را در این زمینه اجازه داده است. ما خطوط صیانتی را تعریف کردیم، صیانت به حاکمیت ملی کشور، استقلال کشور، حفظ شرایط اختلاف‌نظر با آمریکا. اما چون اختلاف‌نظرها جدی است، عملاً نمی‌خواهیم قطع ارتباط شود، بنابراین فعلاً وارد مذاکرات نشده‌ایم. با آمدن ترامپ دنیا ناامن‌تر شده زیرا او کسی است که تعاملات بین‌المللی را نیز نقض می‌کند چه برسد به اینکه پای‌بندی کند.»

برچسب‌ها:

نظر شما