شناسهٔ خبر: 147091 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس تحلیل کرد

خطای استراتژیک مجلس چه بود؟

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین نقدی هم به همکاران خود در مجلس و سپس دولت وارد کرد و تأکید کرد: مجلس خطاهایی کرد و آن خطاهای استراتژیک این بود که در انتخابات شوراهای شهر هم دولت و هم مجلس هر کسی را به هر عنوان مجوز دادند که در شورای شهر شرکت کنند.

ماهنامه«نماینده»- حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است، او در دوره هشتم قانون‌گذاری نیز در خانه ملت حضور داشت.

با او پیرامون عملکرد مجلس و نمایندگان در جهت حل مشکلات اقتصادی مردم به گفتگو نشستیم.

این نماینده مجلس حل مشکلات اقتصادی را در راستای تعامل و همکاری سایر قوا عنوان می‌کند و با بیان اینکه مجلس باید تلاش خود را برای قانون گذرای خوب برای حل مشکلات مردم انجام دهد، گفت: ما در موضوع لایحه بودجه تلاش‌های انجام دادیم اما آنچه مسلم است مطالبات مردم به‌حق است و مسئولان باید پاسخگوی دغدغه‌ها و مطالبات آن‌ها باشند.

وی می‌گوید: بالاخره دولت و مسئولان اجرایی مسئولیتی بر عهده دارند، ما در مجلس نظرات خود را بیان می‌کنیم اما برخی از مدیران که قدرت مدیریت هم ندارند می‌گویند ما تدبیر و امیدی هستیم الآن مجلس چه کار کند؟

وی همچنین در این گفتگو به خطای استراتژیک مجلس دهم اشاره کرد و درعین‌حال گفت: ما مدعی نیستیم که نمره‌مان ۲۰ است اما ۵، ۶ هم نیست.

 حجت‌الاسلام حسن نوروزی «سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس» در گفتگو با «نماینده»، درباره اهمیت مجلس به بدنه مستضعف و محروم جامعه، گفت: ما وقتی می‌گوییم کمک به محرومین و مستضعفین همه انتظار دارند «آیا پرداخت یارانه را بالا بردید یا نبردید؟، حقوق کارگران را بالا بردید یا نبردید؟، حقوق بهزیستی را بالا بردید یا نبردید؟» عرضم این نیست.

وی خاطرنشان کرد: بند بسیار خوبی بود که متأسفانه کمیسیون تلفیق حذفش کرد و آن مطالبه انتقال آب بود، اگر ما این کار را انجام می‌دادیم این واقعاً به نفع محرومین بود. همچنین اگر صنایع خُرد و کلان را تقویت و گسترش دهیم به نفع کشور است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید: یکی دیگر از مواردی که در بودجه ما نیامد و من نگران آن هستم این است که دولت باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌های موجود در روستاها را شناسایی و از ظرفیت‌های موجود استفاده کند اما این موضوع اصلاً نیامده است، اگر می‌خواهیم به مستضعفین کمک کنیم باید لحاظ می‌شد.

نوروزی در پاسخ به این سؤال «شما به عملکرد قوه مجریه اشاره کردید، حال بفرمائید مجلس به‌عنوان قوه مقننه چه اقدام مهمی را برای بدنه محروم انجام داده و آیا از عملکرد مجلس در این بخش (توجه به بدنه محروم جامعه) رضایت دارید؟ اظهار داشت: سؤال شما کلی است، هم بله و هم خیر- بالاخره در خیلی از جاها داریم کار می‌کنیم و زحمت می‌کشیم و رضایت داریم مثلاً بخش کاهش اعدام از مواد مخدر واقعاً زیبا بود؛ خانواده‌هایی عزادار می‌شدند. ما می‌آمدیم اعدام می‌کردیم و آسان‌ترین راه را انتخاب می‌کردیم که بدترین راه بود.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم بگوییم خیلی از مسائل است که باید روی آن کار کنیم و زحمت بکشیم، گفت: به‌هرحال مدعی نیستیم که نمره‌مان ۲۰ است ولی هم ۵، ۶ نیست.

این نماینده مجلس بر ضرورت قانون‌گذاری خوب برای حل مشکلات کردم تأکید کرد و گفت: دولت و مجلس می‌توانند اقداماتی انجام دهند.

«اگر کشاورزی‌ و صنعت‌ را توسعه بدهیم، مثلاً صنعتمان را رقابتی‌تر کنیم، اگر به محیط‌زیست توجه کنیم، اگر درباره توسعه وضعیت کشاورزی‌ و در جهت تدوین منشور اخلاق محیط زیستی کار کنیم و بر گسترش در حوزه تعلیم، تربیت و دانش در دانشگاه‌ها، جلوگیری از افزایش گسترش کلان‌شهرها، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه، اصلاح پایش و نظارت برای حقوق مردم در همه این زمینه‌ها و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی که منجر به تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، مسائل زیستی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، تأمین امنیت غذایی برای همه مردم، آب‌وهوای پاک و سالم، تأمین خدمات سلامت تأکید کنیم و در این راستا حرکت کنیم می‌توانیم اقدامات خوبی برای مردم انجام دهیم»

 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین نقدی هم به همکاران خود در مجلس و سپس دولت وارد کرد و تأکید کرد: مجلس خطاهایی کرد و آن خطاهای استراتژیک این بود که در انتخابات شوراهای شهر هم دولت و هم مجلس هر کسی را به هر عنوان مجوز دادند که در شورای شهر شرکت کنند.

نوروزی اضافه کرد: درعین‌حال دولت هم هر کسی را که «تدبیر و امیدی» است فرماندار، استاندار و بخشدار می‌کند، این هم خطاست. فرض بفرمایید مشکلاتی که اخیراً رخ داد از مشهد آغاز شد. از یک کاری که شورای شهر مشهد انجام داد و در یک منطقه‌ای بی‌آرتی اجرا کرد که نباید اجرا می‌کرد.

وی بر ساماندهی فضای مجازی تأکید می‌کند و می‌گوید: دولت وقتی اجازه داد فضاهای مجازی مثل موبوگرام، تلگرام و ... آزاد باشد، این آن‌ها بودند که در این فضا خط می‌دادند، کدام شهر شلوغ شود، بالاخره دولت در این ۶ سالی که سر کار است باید فضای مجازی را ساماندهی می‌کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما حرف خود را می‌زنیم اما این مدیران هستند باید وظایف خود را در اجرا به‌درستی انجام دهند، گفت: بخشی از شهرداران و شورای شهر و بعضی از مدیران که قدرت مدیریت هم ندارند می‌گویند ما تدبیر و امیدی هستیم الآن مجلس چه‌کار کند؟

نوروزی تأکید کرد: وقتی دولت رها می‌کند، قاچاق افزایش پیدا می‌کند حتی دختران دنبال قاچاق می‌روند. وقتی دولت بر شهرداری‌ها و تخلفات آن‌ها کنترل نمی‌کند، وقتی دولت هر کسی را به هر عنوانی فقط می‌گوید در حزب من باشد ولو ناتوان باشد این جنجال‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان کم‌کاری‌هایی داشته‌اند که این امر باعث ایجاد نارضایتی مردم شد، اظهار داشت: برخی سوءمدیریت‌ها باعث به وجود آمدن برخی از مشکلات از جمله گرانی و بیکاری شده به همین جهت مطالبات مردم به‌حق بوده و باید معضلات مردم را حل کرد.

او در پاسخ به این سؤال «مجلس هم وظیفه نظارت و قانون گذرای را بر عهده دارد، بفرمائید مجلس برای حل مشکلات اقتصادی و معضلات مردم چه کرده است؟» به بررسی بودجه سال آینده در خانه ملت اشاره کرد و گفت: هدف کلی از بودجه‌نویسی و اصلاح لایحه دولت این است که به یک وضعیت متوازن و متعادل بتوانیم دست پیدا کنیم؛ ما برای این مسئله نیاز داریم سرمایه‌های ملی‌ حفظ و حراست شوند.

وی افزود: زمانی بودجه درست است که بتواند منطبق با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

نماینده رباط‌کریم در مجلس به بررسی بودجه سال ۹۷ در مجلس پرداخت و اظهار داشت: در رابطه با سیاست‌های کلی انرژی ما در جزء یک بند ب تبصره ۴ و همچنین در بند ی تبصره ۶ بحث خوبی برای انرژی را آوردیم. در رابطه با بهینه‌سازی کاهش مصرف انرژی نیز در بند د تبصره یک بحث خوبی داریم؛ در رابطه با ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور جزء ۳ بند الف بخش ۱۵ بحث‌های خوبی آمده است.

نظر شما