شناسهٔ خبر: 147089 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگو با «لطف‌الله فروزنده» :

مجلس دهم تا کنون کارآمد ظاهر نشده است

فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم تصریح کرد: «من فکر می‌کنم مجلس در این دوره، کارآمد نیست، مجلسی نیست که واقعاً وظیفۀ خود را انجام دهد و با نمایندگی از مردم بر کار دولت نظارت کند.»

ماهنامه«نماینده»- «لطف‌الله فروزنده» با به‌روی کارآمدن دولت دهم به پاستور دعوت و حکم او به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صادر شد. در اواخر دولت دهم بود که خبر جابه‌جایی برخی از اعضای کابینه رسانه‌ای شد، براساس خبر منتشر شده لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت شد. او در برهه‌ای که «احمد توکلی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود، با این مرکز همکاری داشت؛ ازاین‌رو با ساختار مجلس آشنایی کامل دارد.

فروزنده همچنین از زمان تشکیل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در دایره نیروهای تأثیرگذار این تشکل انقلابی قرار گرفت؛ قائم مقام دبیرکل، سخن‌گو و رئیس کمیته سیاسی از جمله مسئولیت‌های او در جمعیت ایثارگران بود. در کنگره جمعیت ایثارگران که چندی پیش برگزار شد، او به‌نفع نیروهای جوان این تشکل کناره‌گیری کرد.

لطف‌الله فروزنده «معاون پارلمانی دولت دهم» در گفت‌وگو با«نماینده»، با اشاره به تلاش مجلس برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: «بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرد خیلی از مردم را نگران کرده بود که آیا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؟ و آیا یارانه‌ها حذف می‌شود؟ مجلس با توجه به درک شرایط واقعی اجازه نداد که این اتفاق بیفتد و  فکر می‌کنم اقدام آنها مؤثر بود.»

وی دربارۀ مشکلات اقصادی مردم که باعث سوء‌استفاده دشمنان و معاندان نظام شد، افزود: «باید توجه کنیم که ناآرامی‌ها دو بعد داشت، یک بعد آن اعتراضات به حق مردم بود، مردم خیلی مسالمت‌آمیز مطالباتشان را بیان می‌کنند و انتظار دارند که دولت حل کنند مثل مطالباتی که مردم از بانک‌ها یا توقعی که آنها در رابطه با اقتصاد و رونق اقتصادی دارند.»

این فعال سیاسی اضافه کرد بخش دیگری هم به نقش‌آفرینی و فعالیت جریان ضد انقلاب، منافقین و آمریکا اختصاص پیدا می‌کرد، آنها طراحی کرده بودند تا در این فضا به اموال عمومی خسارت وارد کنند؛ ازاین‌رو باید صف مطالبات مردم را از دشمنان نظام جدا کرد.

*مجلس باید از دولت سؤال کند چرا به تولید توجه نمی‌کند؟

فروزنده به وظیفۀ مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: «مجلس وظیفۀ قانون‌گذاری دارد، به کارگزاران دولت رأی می‌دهد و بر عملکرد آنها نظاره می‌کند؛ متأسفانه باید اذعان داشت مجلس در مقابل دولت خنثی است، مجلس باید از دولت بخواهد که چرا واردات را ادامه می‌دهد! کالایی که در داخل تولید می‌شود چرا وارد می‌کند، چرا به تولید عنایت نمی‌کند، چرا با قاچاق برخورد نمی‌کنند.»

وی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم مجلس در این دوره، کارآمد نیست، مجلسی نیست که واقعاً وظیفۀ خود را انجام دهد و با نمایندگی از مردم بر کار دولت نظارت کند.»

*مصالحه با دولت به‌هیچ‌وجه درست نیست

معاون پارلمان دولت دهم با بیان این مطلب «مصالحه با دولت به‌هیچ‌وجه درست نیست»، اظهار داشت: «چارچوب ساختاری ما این است که باید کمک‌رسان دولت بود، در این شکی نیست اما در عین حال باید نظارت کرد تا مشکلات مردم حل شود.»

فروزنده در ادامه تأکید کرد: «نمایندگان وظیفۀ قانون‌گذاری و نظارت را برعهده دارند، اجرا برعهده دولت است. در حقیقت نمایندگان باید از دولتمردان بخواهند و از آنها پیگیر مسائل مردم باشند. در همین قضیه برف تهران، وزیر راه‌وشهرسازی باید به‌مجلس می‌آمد و به نمایندگان پاسخ می‌داد یا در مسئله ارز، مشکلات اقتصادی و بیکاری باید وزرا را در مجلس دعوت و از آنها سؤال کنند چه اقداماتی برای حل مشکلات مردم کرده‌اند تا مردم بدانند که مجلس به‌دنبال احقاق حقوق آنهاست؛ آن‌طور که مجلس اختیار و ظرفیت دارد، متأسفانه عمل نکرد.»

۸۰ درصد مطالبات مردم اقتصادی است

وی با بیان اینکه مسائل حاشیه‌ای فقط منجر به آن می‌شود تا نمایندگان از مسائل اصلی کشور و مطالبات مردم فاصله پیدا کنند و نتوانند برنامه‌ها را به‌درستی پیگری کنند، خاطرنشان کرد: «۸۰-۷۰ درصد مردم انتظار دارند مشکلات اقتصادی، بیکاری حل شود. بحث واردات بی‌رویه و قاچاق بی‌رویه کنترل شود. ازاین‌رو بعضی از نمایندگان با بحث‌های حاشیه‌ای می‌خواهند فرافکنی کنند درصورتی‌که نباید فراموش کرد خواستۀ اصلی مردم حل مشکلات اقتصادی است و هرکسی غیر از این حرکت کند در حقیقت به خواسته مردم بی‌توجه‌ای کرده است.»

معاون پارلمانی دولت دهم با بیان اینکه سال ۹۶ از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذرای شد، گفت: «مردم انتظار دارند در سال تولید و اشتغال، مشکلات حل شود یا کاهش یابد به همین جهت باید اولویت مهم حل مشکلات مردم در حوزۀ اقتصادی قرار گیرد.»

فروزنده افزود: «انتظار مردم اشتغال، رونق تولید، حمایت از تولید، تثبیت قیمت ارز است و خدمات‌رسانی به آنهاست و نمایندگان مجلس می‌توانند و باید این انتظارات را از دولت مطالبه کنند. به‌هرحال نمایندگان در عین اینکه باید به دولت به‌عنوان قوه مجریه کمک کنند باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند تا بدین‌وسیله کارها به نتیجه برسد.»

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید زبان گویای مردم باشند و در مجلس از مطالبات آنها سخن بگویند، تأکید کرد: «نمایندگان مجلس باید در جهت تثبیت خواسته‌های به حق مردم و تقویت نظام حرکت کنند، نباید هیچ نماینده‌ای هم‌کلام با استعمار غرب باشد. هر کسی که تریبون در اختیار دارد باید به‌گونه‌ای موضع‌گیری کند که دشمن ناامید و مردم امیدوار شوند تا ببیند که مسئولان دلسوز آنان هستند و می‌خواهند مسائل اصلی مردم را حل کنند.»

نظر شما