شناسهٔ خبر: 147030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ترامپ: خروج ما از برجام، باعث تغییر رفتار ایران در منطقه شده است

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد خروج این کشور از توافق هسته‌ای باعث شده فعالیت‌های منطقه‌ای ایران کاهش یابد.

به گزارش«نماینده»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه مدعی شد رفتار منطقه‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به کلی متفاوت شده است.

وی که در کاخ سفید در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از مذاکره با کره شمالی خارج شود، گفت: «تمام آنچه که می‌توانم بگویم، این است که آماده‌ام که [از مذاکره] خارج شوم. قبلا یکبار این کار را کرده‌ام. باید بتوانید خارج شوید. ما نتوانستیم [هنگام مذاکرات] از توافق وحشتناک با ایران خارج شویم.»

ترامپ افزود: «می‌بینید، از زمانی که من [خروج از] آن توافق را امضا کردم، ایران... به نحوی کاملا متفاوت عمل می‌کند. آن‌ها دیگر اهمیت چندانی به مدیترانه نمی‌دهند، کمتر به آن‌چه در سوریه در جریان است می‌پردازند، کمتر به آنچه در یمن و جاهای دیگر در جریان است می‌پردازند. در سه ماه گذشته، آن‌ها کشور کاملا متفاوتی بوده‌اند.»

وی ادامه داد: «با این امید که ممکن است چیزی بتواند اتفاق بیافتد، می‌گویم، ما تحریم‌هایی علیه ایران اعمال می‌کنیم که هیچ‌کس پیش از این مشابه آن‌ها را ندیده است. شبیه آن‌ها می‌تواند شامل کره شمالی هم شود، در مرحله آینده و اگر احساس کردیم که لازم است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «ایران همان کشوری نیست که سه ماه پیش بود. رهبران آن‌ها بسیار بسیار متفاوت شده‌اند و امیدوارم که روزی نزد ما بیایند و با ما بنشینند و توافقی انجام دهند که برای آن‌ها خوب است، برای ما خوب است و برای همه.»

وی افزود: «اگر طرف ما توانسته بود از برخی از بندهای وحشتناک این توافق کنار رود... می‌توانستیم یک توافق فوق‌العاده داشته باشیم. اصل توافق کردن مشکلی ندارد، اما آن توافق مشکل داشت. ما فرصتی برای یک توافق فوق‌العاده داشتیم.»

احتمال اعلام پایان جنگ دو کره

او سپس بار دیگر به مسئله مذاکره با کره شمالی پرداخت و گفت: «بنابراین، کاملا حاضرم که در صورت لزوم [از مذاکره] خارج شوم. واقعا معتقدم که "کیم جونگ اون" (رهبر کره شمالی) می‌خواهد کاری انجام دهد که برای مردمش خوب است. این کار واقعا برای خانواده و خود او هم خوب است.»

ترامپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تایید کرد که در صورتی که گفت‌وگوی هفته آینده او با کیم «خوب پیش رود»، ممکن است که از رهبر کره شمالی برای سفر به آمریکا دعوت کند. او گفت حاضر است از رهبر کره شمالی در کاخ سفید میزبانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در جریان نشست او و کیم در سنگاپور، توافق پایان رسمی جنگ دو کره اعلام شود، گفت: «ممکن است، ممکن است توافق امضا کنیم، این گام اول است. قطعا می‌توانیم توافق امضا کنیم. می‌تواند اتفاق بیافتد.»

او درباره احتمال عادی‌سازی روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ هم گفت: «عادی‌سازی روابط چیزی است که انتظار داریم و امیدوارم زمانی که همه چیز انجام شد، اتفاق بیافتد. ژاپن گفته که به آن‌ها کمک اقتصادی خواهد کرد، ما هم هستیم، چینی‌ها هم کمک خواهند کرد، کره جنوبی هم نیتش را اعلام کرده است. عوامل مثبت بسیار زیادی وجود دارد. قطعا دوست داریم شاهد عادی‌سازی باشیم.»

فشار حداکثری به کره شمالی ادامه دارد

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا دیگر از عبارت «کارزار فشار حداکثری به کره شمالی» استفاده نمی‌کند، گفت: «فشار حداکثری قطعا در جریان است، فعلا از این عبارت استفاده نمی‌کنیم چون در آستانه مذاکره قرار داریم. بعد از مذاکره دوباره از این عبارت استفاده خواهیم کرد. کارزار فشار حداکثری ادامه دارد و تحریمی را لغو نکرده‌ایم.»

وی افزود: «تحریم‌های بیشتری هم وجود دارد که در صورت لزوم از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما فکر نمی‌کنم نیازی به استفاده از آن‌ها باشد.»

نظر شما