شناسهٔ خبر: 146945 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نظارت "آموزش و پرورش" معیوب است

محمود فرشیدی431 وزیر اسبق آموزش و پرروش گفت: بحث نظارت در کشور ما نظارت ضعیف است و در آموزش‌وپرورش نیز نظارت‌ها مناسب نیست.

به گزارش«نماینده»، محمود فرشیدی وزیر اسبق وزارت آموزش‌وپرورش گفت:  در آموزش و پرورش سه رکن وجود دارد که باعث می‌شود استاندارد تربیتی و اخلاقی بر مدرسه تضمین شود و با رعایت سه شاخص محیط مدرسه به لحاظ اخلاقی، فرهنگی و تربیتی مطمئن می‌شود و مهمترین بخش آن گزینش است.

وی افزود: هر فرد به نوعی با مدرسه ارتباط دارد باید صلاحیتش مورد بررسی قرار بگیرد و حتی صلاحیت سرایدار و خدمتگزار مدرسه باید به خوبی رصد شود؛ سال گذشته اتفاقی در یکی از مدارس استان آذربایجان غربی رخ داد که این مدرسه دولتی بود بنابراین اگر حساسیت‌ها رعایت نشود مشکلات در مدارس دولتی و غیردولتی به وجود می‌آید.

فرشیدی ادامه داد: در دوره‌های گذشته نهاد گزینش بسیار تضعیف شد البته هر دستگاه یا واحدی ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد هم‌اکنون در گزینش سوالاتی می پرسند که ممکن است یک فرد آیت الله هم آن را نداند اما نباید به بهانه این کاستی‌ها و بزرگنمایی آنها، نهاد گزینش را تضعیف کرد؛ برخی افراد با تصمیماتی که گرفتند به تضعیف گزینش و محدود کردن آن اقدام کردند و هم‌اکنون این نهاد افراد کارشناس و قدری ندارد.

وی بیان کرد: زمان گزینش هم محدود است و در ضرب‌الاجلی می‌گویند باید این تعداد افراد را بررسی کنید همین مسائل باعث می‌شود استاندارد بالای اخلاقی در آموزش‌وپرورش کاهش یابد و همین اندازه که ثابت شود فرد مشکلی ندارد کافی است در حالیکه برای آموزش‌وپرورش نیاز است تا اثبات شود فرد شاخص‌های لازم را دارد نه اینکه نقطه منفی نداشته باشد.

فرشیدی با اشاره به اینکه در آموزش‌وپرورش به دلیل حساسیتی که وجود دارد و حضور دانش‌آموزان به عنوان امانت، گفت:‌افراد شاغل در مدارس باید به لحاظ اخلاقی سالم و به ارزش‌ها پایبند باشند از سوی دیگر تربیت معلم‌ها رکن امنیت و اخلاق در مدارس بودند که در دوره‌ای تعطیل شدند و گفتند هر فرد فارغ التحصیل را می توانیم وارد آموزش‌وپرورش کنیم و برخی افراد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی و طی مراحل تربیت معلم وارد مدارس شدند.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش بیان کرد: بحث نظارت در کشور ما نظارت ضعیف است و در آموزش‌وپرورش نیز نظارت‌ها مناسب نیست همچنین اولویت نظارت باید در مرحله نخست با مسائل تربیتی و پرورشی، دوم مسائل آموزشی و سوم مسائل اداری و مالی باشد اما هم‌اکنون برعکس است و اول سراغ مسائل اداری و مالی می‌روند.

وی در پایان عنوان کرد: افرادی که نسخه ۲۰۳۰ را توصیه می‌کنند باید ببینند آیا این نسخه‌ها در اروپا جواب داده است؟ آیا این کشورها بحث آزار جنسی و تجاوز به کودکان را ندارند؟  هم اکنون شاهد هستیم که در برخی موارد در بحث آموزش‌های ضمن خدمت معلمان ۲۰۳۰ را ارائه می‌دهند.

نظر شما