شناسهٔ خبر: 146920 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کسری ۴۸ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۶

بودجه.jpg گزارش قانون بودجه سال ۹۷ با تاکید بر جایگاه بازار سرمایه توسط شرکت بورس تهران منتشر شد.

به گزارش «نماینده» مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با انتشار گزارشی اعلام کرد: بررسی سرفصل‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که منابع و مخارج بودجه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در حدود ۶.۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت به لایحه بودجه ۱۳۹۷ افزایش مذکور معادل ۲.۳ درصد بوده است.

همچنین بررسی قانون بودجه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که منابع عمومی دولت در حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۶ رشد ۱۱.۴ درصدی و نسبت به لایحه بودجه ۱۳۹۷ در حدود ۴.۹ درصد افزایش یافته و در بخش هزینه‌ها نیز مصارف بودجه عمومی در حدود ۴۴۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

علاوه بر این در سرفصل «واگذاری دارایی‌های مالی» که ارتباط نزیکی با بازار سرمایه دارد، انتشار اوراق مالی اسلامی، در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که این رقم در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به ترتیب با رشدی معادل ۳۵ و ۳.۸۵ درصدی همراه بوده است.

همچنین منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی در قانون بودجه ۱۳۹۷، ۶.۶۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۶( ۱۰.۱۵ هزار میلیارد تومان) و لایحه بودجه ۱۳۹۷ ( ۶.۱۵ هزار میلیارد تومان) به ترتیب با افت ۳۴.۴۸ درصدی و رشد ۸.۱۳ درصدی همراه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: بررسی عملکرد بودجه‌ای دولت در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که دولت طی این دوره با کسری منابع عمومی در حدود ۴۸.۸ هزار میلیارد تومان مواجه شده و حدود ۷۰.۴ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های عمومی پیش‌بینی شده را تامین نکرد.

نظر شما