شناسهٔ خبر: 146869 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

هیچ نگرانی از سوی طرف‌های هندی به خاطر خروج آمریکا از برجام وجود نداشت

خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس قانون کشور هند هیچ کس نمی‌تواند بخش خصوصی را مجبور کند با کشور دیگر همکاری کند یا نه، اقتصاد هندی‌ها به طوری است که فعالین اقتصادی آزاد تصمیم می‌گیرند.

به گزارش «نماینده» مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص ارزیابی سفر معاونین اقتصادی دولت به همراه ظریف به هند و اینکه چه تمهیداتی در رایزنی‌های صورت گرفته با طرف‌های هندی برای گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور انجام شد، گفت: تمام هم و غم و تلاش ما از این رایزنی‌ها این بود که طوری مذاکرات را پیش ببریم تا فضای کسب و کاری که فعالین اقتصادی ما به دنبال استفاده از آن هستند، فراهم شود.

وی افزود: بر این اساس ما به دنبال ایجاد یک فضای شفاف و مناسب هستیم و ازطرف هندی نیز خواستیم که سیاست‌های خود را برای بخش خصوصی ما اعلام کند و ما هم برای بخش خصوصی هند سیاست‌های اقتصادی خود را مشخص کردیم تا فعالین بخش خصوصی بدانند دولتمردان برای شرایط جدید نگاه شان به روابط چگونه است.  

خسرو تاج تصریح کرد: بر این اساس هر موقع این شفاف سازی از سوی مقامات دولتی انجام گیرد بخش خصوصی دور نمای بهتری پیدا خواهد کرد و طبیعتا محکم‌تر در مسیر پیش رو گام برخواهد داشت.  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس این رایزنی‌ها یک چارچوبی ایجاد شد تا اگر بخش خصوصی دو کشور در روابط با یکدیگر به مشکلی برخوردند این ساختار ایجاد شده مشکلات را رسیدگی کند و در قالب کمیته تجاری مشترک متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های هر دو کشور کار را جلو ببرند به طوری که این نمایندگان به صورت فصلی بتوانند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.  

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری ازرایزنی‌ها با طرف هندی براساس این بود که اگر مشکلی برای این بخش پیش آید از چه راهکاری پیگیری خواهد شد، گفت: بر این اساس ما در همین جلسات بخشی از مذاکرات مان متوجه این بود که کدام بنگاه‌ها در کار تجاری مشکل دارند و مشکلات آن‌ها شامل چه مسائلی است و از سوی دیگر نحوه پیگیری این مشکلات چگونه خواهد بود.  

خسرو تاج تاکید کرد: اکثریت بحث‌های ما در مذاکرات صورت گرفته در خصوص این بود که چه کنیم تا فعالین بخش خصوصی بتوانند راحت‌تر اقدام به کار کنند و هنر دولتمردان باید این باشد که در جهت تسهیل کار بخش خصوصی قدم بردارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا طرف هندی به خاطر خروج آمریکا از برجام نگرانی‌هایی داشت یا خیر گفت: اتفاقا تنها چیزی که اصلا در این رایزنی‌ها احساس نمی‌شد نگرانی  هندی‌ها در خصوص خروج آمریکا از برجام بود البته آن‌ها در چارچوب قوانینی که در کشور خود دارند نمی‌توانند بخش خصوصی را مجبور کنند که حتما با یک کشور مشخص کار کند یا بخش خصوصی را از کار کردن با آن کشور برحذر دارند اقتصاد هند به نحوی است که فعالین اقتصادی آزادی تصمیم گیری دارند و بسیاری از شرکت‌های خصوصی هندی صاحب سرمایه یا دارایی در آمریکا نیستند و نگرانی از کار با ایران را ندارند ضمن اینکه در ساختار حکومتی آن‌ها سازوکاری تدارک دیده شده که در آن بخش دولتی و شرکت‌های دولتی نیز می‌توانند فعالیت‌هایی داشته باشند.  

وی تاکید کرد: چیزی که در رایزنی‌های صورت گرفته با هندی‌ها کاملا مشهود بود و من و بقیه وزرا که در این مذاکرات حضور داشتند آن را حس کردند این بود که هیچ یک از طرف‌های هندی دغدغه و نگرانی از همکاری اقتصادی با ایران به واسطه خروج آمریکا از برجام نداشتند.

نظر شما