شناسهٔ خبر: 146805 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خدمات ویژه اینترنتی آمریکا برای گروه‌های تروریستی

آمریکا حتی اگر بخواهیم در مقوله نقش آمریکا در تاسیس داعش تردید داشته باشیم، در این که سایت‌های وابسته به این گروه توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا راه اندازی شده شکی وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، گروه‌های تروریستی از تمامی شبکه‌های ارتباط جمعی در فضای مجازی به شکل گسترده استفاده می‌کنند تا از یک طرف بتوانند افکار و رویکردهای خود را تبلیغ کرده و از سوی دیگر در چارچوب جنگ تبلیغاتی و روانی به بهترین نحو از این شبکه‌ها استفاده کنند. آنها همچنین نقش شبکه های اجتماعی برای جذب جوانان و کشیدن آنها به سمت گروه های تروریستی را نیز نادیده نمی‌گیرند.

پیگیری تحولات گروه‌های تروریستی از زمان تاسیس آن در افغانستان نشان می‌دهد که توسعه گسترده‌ای در ساختارهای تبلیغاتی آنها به وجود آمده است. این موضوع را می‌توان از جنبه افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های تبلیغاتی این گروه‌ها مشاهده کرد. آنها همواره از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کردند. گروه تروریستی القاعده از همان سال‌های اولیه بیانیه‌های خود را از طریق اینترنت منتشر می‌کرد.

گروه تروریستی داعش در استفاده از سایت های ارتباط جمعی جهت پیشبرد اهداف خود گر چه با مقداری تاخیر همراه بود، اما با این وجود هجمه تبلیغاتی گسترده ای را از طریق سایت‌های اجتماعی ترتیب داد. آمارهای گذشته مربوط به سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از عملیات عضوگیری این گروه تروریستی از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و تنها ۲۰ درصد آن از داخل زندان ها یا مساجد مربوط به گروه‌های تکفیری شکل می‌گیرد. این در حالی است که این رقم در گذشته کاملا معکوس بود و از هر ده نفر ۸ نفر از طریق مساجد و زندان‌ها عضو گروه‌های تروریستی می‌شدند و تنها ۲۰ درصد از طریق سایت های اجتماعی به این گروه‌ها می پیوستند. این موضوع نشان دهنده حجم و اهمیت بالای سایت های اجتماعی در فعالیت‌های تروریستی است.

فضای مجازی و دنیای اینترنت دنیایی است که بسیار سریع رشد و نمو پیدا می‌کند. فعالیت‌های الکترونیکی سال‌های اخیر گسترش و تغییرات قابل توجهی پیدا کرده و رویکردهای خود را با اهمیت بیشتر توسعه داده است. در همین راستا موجودیت گروه‌های تروریستی در فضای اینترنت نیز با تنوع و نشاط بالایی همراه است، به ویژه که این گروه‌ها تنها حامیان و تامین کنندگان مالی خود را خطاب قرار نمی‌دهند. بلکه پیام های خود را از این طریق به رسانه‌ها و افکار عمومی جوامع مختلف منتقل می کنند.

ارعاب و ترساندن دیگران یکی از اهداف فعالیت‌های تبلیغاتی سازمان‌های تروریستی است. البته این فعالیت‌ها در گذشته به این شکل نبود. به عنوان مثال در یکی از نامه‌های اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده آمده است که این گروه تروریستی همواره درنحوه رساندن فیلم‌های ویدیویی تصویر برداری شده به برخی شبکه‌های تلویزیونی با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

البته باید به این نکته توجه کرد که گسترش استفاده گروه‌های تروریستی تکفیری از سایت‌های ارتباط جمعی بی‌ارتباط با برنامه‌های آمریکا در این رابطه نیست. آمریکا با چشم پوشی کردن از فعالیت‌های الکترونیکی گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۵ امکان استفاده گسترده این گروه‌ها از فضای مجازی را مهیا کرد. این اتفاق هنگامی رخ داد که داعش موفق شده بود مناطق گسترده‌ای را در عراق و سوریه از آن خود کند.

سایت‌های الکترونیکی وابسته به داعش کتابهایی را در آموزش نظامی و راهکارهای تولید بمب و مواد منفجره و مخفی ماندن از رادارهای هواپیماهای مختلف منتشر می‌کرد. علاوه بر اینکه برخی دوره های اطلاعاتی و امنیتی در این سایت‌ها برگزار می‌شد. گروه های تروریستی همچنین ده‌ها فیلم مستند از درگیری‌ها و عملیات کشتار و اعدام خود در فضای مجازی منتشر می کردند.

البته چیزی که بیش از همه در این مورد قابل توجه است، تاسیس یک سایت اینترنتی است که با ادعای رصد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تاسیس شد. این سایت اینتلیجنس گروپ ( SITE Intelligence Group) نام دارد و ریتا کاتز صهیونیست اسرائیلی آن را تاسیس کرده است. هدف از تاسیس این سایت، تبدیل کردن آن به کانال انحصاری اخبار مربوط به گروه‌های تروریستی و تکفیری است. در این رابطه می‌توان به ده‌ها فیلم اشاره کرد که سایت‌های مختلف از پخش آن امتناع می کنند، اما تنها از طریق این سایت قابل مشاهده است. این سایت صهیونیستی تا امروز اخباری را منتشر می کند که تنها در آن می توان به این اخبار دست پیدا کرد.

همه نسبت به قدرت آمریکا برای خفه کردن صداهای مختلف در فضای مجازی اطلاع کافی دارند، اما با وجود تمامی این توانمندی‌ها، آمریکا به تحرکات داعش و سایر گروه های تروریستی اجازه فعالیت در فضای مجازی را می داد و به این ترتیب تلاش داشت از طریق گذرگاه داعش بار دیگر وارد تحولات منطقه شود.

شاید برخی در این زمینه تردید داشته باشند که داعش ساخته و پرداخته گروه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا است، اما در این نکته که رسانه های وابسته به داعش ساخته و پرداخته این سازمان های تروریستی است، سخنی است که هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد و شواهد موجود که به صورت دهها و صدها سند ومدرک در این خصوص است، اثبات کننده این مدعاست.

نظر شما