شناسهٔ خبر: 146783 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گفتگو با امیرآبادی‌فراهانی به مناسبت سالروز تشکیل مجلس

مجلس دهم در برخورد با وزرا قدرت لازم را ندارد

احمد امیرآبادی فراهانی/* عضو هیئت رئیسه مجلس: مجلس دهم در برخورد با وزرا هم نتوانسته قدرت لازم را داشته باشد، خوب نیست که سه وزیر دولت در مجلس استیضاح می‌شود اما انگار نه انگار که آنها استیضاح شده‌اند.

به گزارش «نماینده»، ۷ خرداد روزیست که اولین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد، این موضوع بهانه ای شد تا با یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو درباره موضوعاتی همچون بررسی نقاط قوت و ضعف دور دهم مجلس شورای اسلامی،  انتخابات هیئت رئیسه مجلس، دخالت دولت در انتخابات هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های آن، سوال درباره نحوه تحقق شعار سال، چگونگی جلب اعتماد مردم به موسسات مالی و اعتباری و انجام سرمایه‌گذاری، چرایی عدم تغییر تیم اقتصادی از سوی رئیس‌جمهور،  پشت پرده احتمالی برخی عدم اعلام وصول‌ها، فیلترینگ تلگرام، نگرانی قوه قضائیه از طرح بازپس‌گیری اموال نامشروع مسئولان و ... بپردازیم.

رانت عامل کمرنگ شدن نظارت‌ها

***رهبر معظم انقلاب سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند به نظر شما دولت با وجود مشکلات بسیار زیاد اقتصادی چه کاری انجام دهد تا این موضوع در حد شعار باقی نماند؟

درباره حمایت از کالای ایرانی وظیفه‌ای حاکمیتی برعهده دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح قرار دارد و یک وظیفه دیگر هم برعهده مردم و از سوی دیگر هم بر عهده تولیدکنندگان و کارخانه‌داران است که اینها باید وظایفشان کاملا مشخص و شفاف شده و هر کسی وظیفه خود را به خوبی انجام داده تا این شعار عملیاتی شود.

وظیفه تولیدکننده آن است که کالای با کیفیت و مناسب تولید کرده و ضمن اینکه با صداقت در کار خود به مشتری اهمیت دهند، خدمات پس از فروش داشته و مشتری‌مدار باشند. اولین وظیفه حاکمیت و دستگاه‌ها هم این است که محصولات داخلی را استفاده کنند حتی اگر مرغوبیت و کیفیت مطلوبی نداشته باشند زیرا حتی اگر کالای بی‌کیفیت ایرانی هم استفاده کنیم باعث رونق بازار تولید شده و آن تولیدکننده به دنبال ایجاد کیفیت و بهتر شدن می‌رود، البته باید یک دستگاه نظارتی هم وجود داشته باشد تا بر کار تولیدکنندگان نظارت کند و آنها به سمت تولید کالای مرغوب پیش بروند.

البته این طور هم نباشد که همه درها را ببندیم و اجازه ندهیم کالایی همچون خودرو وارد کشور شود، هرکجا که رانت وجود داشته باشد نظارت هم به خوبی وجود ندارد و زمینه های سوء استفاده فراهم می‌شود. مجلس هم اگر در جایی نیاز به اصلاح قانون وجود دارد باید آن مشکل را رفع کرده و در عین حال قوانین حمایتی خود را تقویت کند. همچنین لازم است که دولت و قوه قضاییه از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور حمایت کنند، در حال حاضر در بحث ارز اعتماد وجود ندارد و باید به گونه‌ای عمل کنند که ضمن تقویت اعتمادسازی به مسئولان کاری کنند که مردم ارز در اختیارشان را به عنوان سپرده نزد بانک‌ها قرار دهند و مطمئن باشند که قوای سه گانه پشت این موضوع ایستاده و از این اقدام حمایت می‌کنند.

کوتاهی دولت در دفاع از حقوق مردم در موسسات مالی و بانک‌ها

***شاید این بی‌اعتمادی به دلیل وجود موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بوده که بسیاری از مردم متضرر شده‌اند.

موسسات مالی و اعتباری یکی از مشکلات اساسی ما بوده که متاسفانه به این موضوع خوب نظارت نکرده، مجوزهایی را صادر کرده است که یا بعدا پشیمان شده یا خوب دقت نکرده و بعد هم با انجام یک مصاحبه اوضاع را به هم ریخته است. برخی مصاحبه‌ها لطمه زیادی به مسائل اقتصادی کشور می‌زنند مثلا چه نیازی وجود دارد که رئیس بانک مرکزی مدام مصاحبه کند؟ کجای دنیا رئیس بانک مرکزی مصاحبه می‌کند؟ اصلا برای چه مسئولان اقتصادی این مقدار مصاحبه می‌کنند؟ بروند کار عملیاتی خود را اجرا کنند.

معاون یا رئیس بانک مرکزی مصاحبه‌ای می‌کند و می‌گوید فلان موسسه اعتباری قرار است جمع یا ادغام شود و این موضوع کل سیستم را به هم ریخته و باعث می‌شود هزار میلیارد در یک روز از آن موسسه خارج شود. بزرگترین بانک‌های دنیا هم وقتی مصاحبه‌ای علیه‌شان انجام شود، سپرده‌گذاران بی اعتماد شده و سپرده‌های خود را برمی‌دارند که این اقدام موجب ورشکسته شدن آن بانک یا موسسه اعتباری می‌شود، دولت و برخی از مسئولان در بحث موسسات مالی و بانک‌ها و در دفاع از حقوق مردم کوتاهی کرده‌اند و بعد هم با مصاحبه‌های بی‌مورد و بلاوجه در حقیقت به اعتماد مردم آسیب رسانده‌اند.

نمی‌دانیم چرا رئیس جمهور سیف و تیم اقتصادی خود را تغییر نمی‌دهد!

***برخی به حضور سیف انتقاد دارند و می‌خواهند وی تغییر کند به نظر شما دلیل عدم تغییر وی چیست؟

زمانی که یک تیم فوتبال با وجود بازیکنان خوب، ضعیف عمل می‌کند و دستاورد خوبی ندارد با تغییر مربی روحیه‌ای جدید می‌توان به تیم تزریق کرد، ما نمی‌دانیم چرا رئیس جمهور سیف و تیم اقتصادی خود را تغییر نمی‌دهد، تیم اقتصادی دولت قابل انتقاد است زیرا منسجم و کارآمد نیست و نسخه‌هایی هم که برای درمان اقتصاد می‌پیچد خوب نیست.

مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد

***۷ خرداد روز قانون و آغاز مجلس اول شورای اسلامی، نقاط قوت و ضعف دوره دهم مجلس شورای اسلامی را در چه می‌بینید؟

یکی از نقاط ضعف مجلس دهم عدم شفافیت آن است و نمایندگان شفافیت لازم را ندارند، معتقدم مجلس دهم در برخورد با وزرا هم نتوانسته قدرت لازم را داشته باشد، خوب نیست که سه وزیر دولت در مجلس استیضاح می‌شود اما انگار نه انگار که آنها استیضاح شده‌اند، این موضوع برای موکلان ما قابل قبول نبود، البته نمایندگان هم با یکدیگر فرق دارند، امکان دارد برخی محکم بایستند و برخی دیگر کوتاه بیایند هرچند در تمامی دوره‌ها هم چنین مسائلی وجود داشته است. فکر می‌کنم مجلس باید بیشتر به هویت و شخصیت خود توجه کند، اما متاسفانه مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد، مواقعی وجود دارد که ما با دولت هماهنگی و همراهی می‌کنیم برای آنکه مشکلات کشور حل شود که این اقدام خوبی است.

ما به دولتمردان و وزرا کمک می‌کنیم تا مشکلات اساسی کشورمان حل شود اما  اگر یک زمانی بیش از حد مجلس هوای دولت را داشته باشد مردم خوششان نمی‌آید، چراکه آنها علاقمند نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مستقل و شجاع بوده، در برابر مراکز قدرت و ثروت بایستند و از حقوق‌شان دفاع کنند که معتقدم باید به این موضوع بیشتر دقت شود.

***آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد پیش از این در جلسه سوال از وزیر نفت اعلام کرد که مردم منافع ملی خود را از وکلایشان مطالبه کنند تا آنها برای کوچکترین مسائل نزد دولتمردان نروند، شما تا چه اندازه این موضوع را قبول دارید؟

این گفته آقای کریمی قدوسی از یک دیدگاه درست است، مردم به دلیل آنکه به بخشدار، فرماندار، استاندار و وزرا دسترسی ندارند به نمایندگانشان در خانه ملت مراجعه می‌کنند؛ لذا به همین دلیل است که وکلای ملت با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف هستند، چراکه با استانی شدن انتخابات دیگر مردم دستشان به نمایندگان هم نمی‌رسد.

معتقدم مردم همه چیز را از نمایندگان خود می‌خواهند و کاری هم ندارند که خواسته هایشان در حیطه وظایف وکلای ملت هست یا خیر؛ این موضوع باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی دقیق اصلاح شود زیرا نمایندگان مسئولیت‌شان تنها قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است. البته بخشی از این مشکل برگردن خود نمایندگان هم است چراکه در زمان انتخابات قول‌ها و وعده‌هایی را به مردم می‌دهند که در حیطه اختیاراتشان نیست.

بخش عمده آن هم تقصیر دولت است، چراکه ادارات، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها پاسخ درست، منطقی و قانع کننده‌ای به مردم ارائه نمی‌کنند لذا مردم به سراغ نمایندگان مجلس می‌روند، گاهی یک نماینده با تلفن مشکل را حل می‌کند آن فرد هم پیش چند شخص دیگر رفته و می‌گوید فلان نماینده مشکلم را حل کرده که این درست نیست.

ردپای دولت‌ها در انتخابات داخلی مجلس!

***برخی از نمایندگان مجلس همچون آقای محمود صادقی سال گذشته اعتراض داشتند که دولت به طور خاص آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها دخالت دارد، آیا شما شاهد دخالت دولت در انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس بوده‌اید؟

آقای صادقی بسیار توئیت می‌کند، حتی گاهی اوقات بعد از انتشار برخی توئیت‌های خود عذرخواهی می‌کند، اما نمی‌دانم این مورد هم جزء توئیت‌هایی است که درباره آن عذرخواهی کرده است یا خیر! همه دولت‌ها علاقه دارند که هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی از افرادی باشند که از آنها حمایت کرده و به نوعی طرفدارشان باشند و بتوانند در تصمیمات مجلس به نفع دولت به ویژه در نظارت‌ها تأثیرگذار باشند. این یک اصل است نه برای این دولت و دولت قبل بلکه برای آینده هم متوقف نخواهد شد.

در برخی مقاطع بوده که دولت‌ها در انتخابات هیئت رئیسه‌های کمیسیون و مجلس ورود کرده و خواسته‌اند تأثیر گذار باشند، اما تاکنون در انتخابات سال سوم هیئت رئیسه، شاهد چنین موضوعی نبوده‌ایم، احتمالا به دلیل اینکه برای ورود به این مسئله هنوز زود است، اما معمولا معاون‌های پارلمانی دولت در چنین مواردی فعال می‌شوند.

***گاهی اوقات وکلای ملت به هیئت رئیسه درباره موارد اعلام وصولی و طرح استیضاح و سوال از وزرا انتقاد می‌کنند تا چه اندازه این انتقادات را وارد می‌دانید؟ آیا برای اعلام وصول‌ها مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد؟

گاهی طرح‌ها، سوال‌ها و لوایح براساس آیین‌نامه داخلی به نوبت باید انجام شده و اعلام وصول شود، البته هر کدام روال کاری خود را دارد در هیئت رئیسه هم تقسیم کار شده و هر شخصی مسئول انجام کاری است، یکی مسئول سوال‌ها و دیگری مسئول تحقیق و تفحص‌هاست و آنها را بر اساس زمان قرائت اعلام وصول در هیئت رئیسه در نوبت بررسی قرار می‌دهند.

***ما شاهدیم به هیئت رئیسه اتهام‌زنی‌هایی با این عنوان سیاسی‌کاری یا حمایت از دولت می‌گویند.

نمایندگان این مسائل را مطرح می‌کنند اما وقتی با آنها صحبت می‌کنیم و اسناد و مدارک را ارائه می‌دهیم، قانع می‌شوند.

***به طور مثال اکنون طرح سوال از رئیس جمهور از جمله مواردی است که نمایندگان نسبت به عدم وصول آن انتقاد دارند. این طرح و سوال چه شد؟

جالب است بدانید که خود نمایندگان مراجعه کرده و امضایشان را پس می‌گیرند در حالیکه آن نماینده‌ای که مشغول جمع‌آوری امضاست از باز پس‌گیری امضاها خبر ندارد، بارها شده شخص آقای وکیلی که مسئول این کار است، توضیح می‌دهد که اسناد و مدارکی که برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند موجود است، البته بعد از بررسی در هیئت رئیسه هم متوجه می‌شویم که وی درست می‌گوید.

***به نظر شما کدام دوره مجلس قوی تر عمل کرده است؟

من نمی‌دانم اما فکر می‌کنم هر چه دوره‌های مجلس به سمت جلو پیش می‌رود ضعیف‌تر می‌شود، شاید مجلس اول از همه مجالس قوی‌تر بود و همین طور به ترتیب تا امروز؛ اما مجلس ششم وارد مسائل حاشیه‌ای کشور شد یعنی به دنبال حل مشکلات اساسی مردم نبود. اگر هر مجلسی به جای ورود به حل مشکلات اساسی مردم به حاشیه برود، مطمئنا مجلس ضعیفی خواهد شد.

قوه مقننه می‌تواند خوب کار کرده و کارآمدی خود را حفظ کند، به متن مردم ورود کرده و مشکلات اساسی آنان را پیگیری و حل کند، اگر بخش یا گروه کوچکی از جامعه فلان مشکل را داشته باشند مجلس باید به دنبال قانونگذاری و احقاق حقوق آنها باشد و نباید تمام کشور را اسیر یک موضوع کوچک و حاشیه‌ای کند. در همان مقطع  مجلس ششم یکسری مشکلات بزرگتری داشتیم که ورود به آنها ارجحیت بیشتری داشت.

نظر مبصر مجلس از حضور و غیاب‌های نمایندگان

***شما در صحن علنی مجلس مسئول اعلام تاخیر و به نوعی حضور و غیاب نمایندگان مجلس هستید کدامیک از نمایندگان بیشترین تاخیر را داشته و کدامیک منظم‌ترین هستند؟ آیا تاکنون این اتفاق افتاده که نماینده‌ای بخواهد تا شما نامش را قرائت نکنید و به قولی پارتی‌بازی کنید؟

تاکنون اتفاق نیافتاده که نام شخصی در لیست متاخران یا غایبان باشد و من نخوانده باشم زیرا ما به آیین‌نامه داخلی مجلس قسم خورده‌ایم، ولی اگر نمایندگان نتوانند به هر دلیلی در جلسه علنی حضور یابند، به بنده اطلاع می‌دهند و مرخصی می‌گیرند اما آنهایی که از عدم حضورشان اطلاع نداده و مرخصی نگرفته اند حتما اسامی‌شان را می‌خوانم، بنده حتی پیش آمده که نام نواب رئیس‌ها را هم خوانده‌ام که این موضوع بسیار نادر بوده است.

اگر آیین‌ نامه داخلی مجلس را خوب و درست اجرا کنید همه وکلای ملت راضی خواهند بود و اگر درست رعایت نکرده و آنان معتقد باشند که میان نمایندگان فرق می‌گذارید حتما اعتراض خواهند کرد، خوشبختانه بنده تاکنون اعتراضی از هیچ یک از نمایندگان دریافت نکرده‌ام.

 روایت از حمله تروریستی داعش به مجلس/دلیل غیبت لاریجانی در لحظه حمله

***۱۷ خرداد اولین سالگرد حمله داعش به مجلس است، در زمان حمله داعش شما در مجلس حضور داشتید؟ چگونه متوجه حمله شدید؟ جَو مجلس را چگونه دیدید؟

بنده در زمان حمله داعش به خانه ملت در جایگاه هیئت رئیسه نشسته بودم که یک دفعه آقای کوروش کرم‌پور با حالتی آشفته، پیراهنی خون آلود و با در دست داشتن یک سلاح کلت وارد صحن علنی مجلس شد، بنده به عنوان اولین نفر جلوی وی را گرفتم و پرسیدم کوروش چه شده است؟ که وی گفت: "حمله، حمله، حمله داعش"، بعد که وی را آرام کردم او گفت که داعش وارد مجلس شده است. فورا با شبکه خبر و رادیو هماهنگ کردیم تا مذاکرات علنی نمایندگان را به صورت مستقیم پخش کنند و از سوی دیگر در جایگاه هیئت رئیسه جلسه‌ای را برای بررسی اوضاع تشکیل دادیم.

***چرا در آن زمان آقای لاریجانی رئیس مجلس در هیئت رئیسه حضور نداشتند؟

آقای لاریجانی گویا در زمان حمله داعش به مجلس در دفتر مقام معظم رهبری جلسه‌ای داشت، لذا دبیران هیئت رئیسه با پزشکیان نایب رئیس اول که در آن زمان ریاست جلسه را برعهده داشت، جلسه‌ای را برگزار کردند و قرار شد به هیچ عنوان وقفه‌ای در برگزاری نشست علنی ایجاد نشود و مجلس عادی پیش رود؛ بعد از مدتی هم آقای لاریجانی آمد، در مقطعی تصمیم گرفته شد تا نمایندگان از صحن علنی خارج شوند که دیگر ساعت ۱۲ و نیم شد و جلسه به اتمام رسید. خارج از صحن علنی اضطرابی حاکم بود زیرا برخی از همسران، فرزندان یا همراهان نمایندگان در دفاتر کاریشان حضور داشتند که از طریق پیامک و تلفن خبرهای ناگوار دریافت می‌کردند.

در آن روز حتی برخی نمایندگان درخواست اسلحه  می‌کردند تا بروند و با داعشیان بجنگند، در حالیکه هنوز موضوع برای ما کاملا مشخص نبود که چند نفر از داعشی‌ها در مجلس هستند، آیا از پشت سر کسی برای حمایت آنها می‌آید؟ چه تعدادی وارد شدند یا چه تعدادی قرار است وارد شوند؟ یا آنکه قرار است به صورت انتحاری از خیابان‌های اطراف با ماشین به صحن بزنند، لذا هیچ تصویری از وضعیت نداشتیم. همچنین خانواده‌های نمایندگان بعد از شنیدن موضوع از سوی رسانه‌ها بسیار نگران شده بودند و دائم جویای احوال می‌شدند.

ما هیچ تصویری از وضعیت نداشتیم و خانواده‌های‌ ما بعد از شنیدن موضوع بسیار نگران شده بودند. اما خداوند در روز حادثه کمک بزرگی انجام داد و اگر در ورودی به راهرو بسته نمی‌شد و داعشی‌ها وارد صحن علنی می‌شدند می‌توانست اوضاع بدتر شود، زیرا داعشی‌ها هدفشان این بود که از جایگاه خبرنگاران وارد صحن علنی شوند البته نمی‌دانم به شما خبرنگاران کاری داشتند یا خیر؟ (با خنده) اما مطمئنا چند نفری را در جایگاه هیئت رئیسه می‌کشتند و بعد حتما درخواست آنتن زنده می‌کردند و در مقابل پخش زنده طی ۴ الی ۵ روز مجلس ایران را به عنوان خبر اول دنیا نگه می‌داشتند و یکی یکی نمایندگان را می‌کشتند و در نهایت بعد از این مدت که تمام دنیا فهمید مجلس ایران در اختیار داعش است و انتحاری کرده و مابقی نمایندگان را هم می‌کشتند.

قطعا خون ما از خون افرادی که در آن روز شهید شدند، رنگین‌تر نیست ولی اینکه یک باره دویست و اندی از نمایندگان کشته شوند ضربه خیلی سنگین  و بزرگی را به نظام وارد می‌کرد و کشور بدون پارلمان می‌ماند، در قانون اساسی تأکید شده که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه نباید بدون پارلمان بماند، یادم می‌آید در حادثه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ که بسیاری از نمایندگان شهید شدند وکلای ملت حتی با برانکارد در مجلس شرکت کردند تا جلسه علنی رسمیت پیدا کند.

***برخلاف فراکسیون امید که درباره موضوعات متنوع مبادرت به تشکیل کمیته ویژه و تخصصی می‌کند، اما شاهد این موضوع در فراکسیون نمایندگان ولایی نیستیم؟ علت این امر چیست؟

اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس فعال هستند، اتفاقا اقدامات بسیار خوبی در سطح کمیسیون‌ها و صحن علنی انجام می‌دهند؛ این ایراد وارد است که با وجود تشکیل کمیته‌های مختلف در فراکسیون مانند کمیته طرح ها و لوایح، سیاسی و ... در موارد خاص جلسه تشکیل نمی‌دهد. البته فراکسیون نمایندگان ولایی هر هفته جلسات هیئت رئیسه و مجمع خود را با دعوت از وزرا و دیگر مسئولان کشور برای بررسی مسائل روز تشکیل می‌دهد.

***آیا تاکنون طرحی به طور خاص از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی ارائه شده است؟

بله، تاکنون سه طرح در فراکسیون نمایندگان ولایی بررسی شده است، طرح جامع مدیریت شهری را فراکسیون ما تدوین کرد و اکنون هم به دنبال آن هستیم که با کمک پنج نماینده از هر فراکسیون بر روی این طرح بررسی جامعی قبل از آنکه به صحن علنی ارائه کنیم، داشته باشیم. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم این طرح را به صورت اصل ۸۵ تصویب کرد، یعنی این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده و تمام مواد آن هم در صحن علنی مطرح نمی‌شود.

این طرح درباره واگذاری بسیاری از امور مانند آب، گاز، برق و ... به شهرداری و شوراهاست و به نوعی کوچک کردن دولت است، این اقدام بزرگی است که فراکسیون ولایی انجام داد.

***روابط تعاملی و رایزنی میان کدام یک از سه فراکسیون مجلس بیشتر یا قوی تر است؟

این موضوع متفاوت و مقطعی است، اما سه فراکسیون اصلی مجلس در درون خود با یکدیگر تعامل و همکاری مشترک دارند، معمولا فراکسیون‌ها مستقل عمل می‌کنند اما بسته به مسائل مطروحه گاهی با فراکسیون امید یا مستقلان تعامل دارد و گاهی هم هر سه فراکسیون با یکدیگر کار می‌کنند.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد

***لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هم با وجود اهمیت همچنان در نوبت دستور کار هیئت رئیسه قرار دارد، این لایحه چه زمانی در صحن علنی مطرح می‌شود؟

این موضوع هم به احتمال زیاد بعد از تعطیلات مجلس و اتمام سه لایحه در دستور کار وکلای ملت در صحن مطرح می‌شود.

***سال گذشته کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد آیا اکنون که آمریکا از این قرارداد خارج شده دولت آن را اجرا می‌کند؟

دولت باید این قانون را اجرا کند، در ماده سه این قانون گفته شده وقتی یکی از طرف‌های برجام از آن خارج شود برجام کلا از بین رفته است و دولت باید برنامه‌ هسته‌ای خود را آغاز کند. اما اکنون تصمیم دولت بر آن است که با اروپایی ها مذاکره کند که آیا می‌توانند متعهد بمانند و تعهد کافی بدهند و بعد بیاید و این قانون را اجرا کند. دغدغه مقام معظم رهبری هم آن است که ما به اروپا اعتماد نداریم اما شما دو سه هفته هم با آنها مذاکره کنید.

سرانجام برجام بعد از خروج از ICU

***رهبر معظم انقلاب بعد از خروج ترامپ از برجام فرمود که اروپا باید تضمین کند منافع ایران در برجام تامین می‌شود به نظر شما اروپا باید چه تضمینی به ایران بدهد و اینکه موگرینی هم اعلام کرده که آنها نمی‌توانند تضمین حقوقی و اقتصادی به ایران بدهند اما دنبال راه حل برای حفظ برجام هستیم.

موگرینی هفته گذشته حرف بسیار مهمی زد و گفت برجام مانند مریضی است که در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد و این حرف پیام بسیاری دارد یعنی امکان دارد این مریض بمیرد یا زنده بماند. کسی که در بخش مراقبت‌های ویژه هست اگر زنده هم بماند آیا می‌تواند مانند گذشته سرپا بماند و مثل قبل می‌شود؟ برجام هم اگر از مراقبت‌های ویژه زنده بیرون بیاید دیگر همان برجام قبلی نخواهد بود. آنچه به نظر من باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما یک بار در دوره همین آقای روحانی که دبیر شورای امنیت بود آنها را آزمودیم بعد هم در آن دوران ما بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را پلمپ کردیم که بعد در آخر دولت اصلاحات مقام معظم رهبری فرمودند که خود دولت اصلاحات باید پلمپ را بشکند و تحویل دولت بعد دهد. دولت‌های اروپایی چرا نتوانسته‌اند آن زمان کاری کنند چون آمریکا حضور نداشت.

روحانی زمانی که می خواست کاندیدای ریاست جمهوری شود می‌گفت که باید برویم و با کدخدا صحبت کنیم، اروپایی‌ها که کاره‌ای نیستند، رفت و با کدخدا صحبت کرد اما کدخدا هم تغییر کرد؛ آمریکا را به قول روحانی یک دهات حساب کنیم رئیس جمهور کدخدای آن است که اکنون ترامپ است و چیزی را قبول ندارد و به زیر برجام زد.

به نظرم آن زمان که ما قدرت هسته‌ای داشتیم همان باید زمان از اروپا و آمریکا تضمین‌ها را می‌گرفتیم، رهبر انقلاب طی چند جلسه بیان فرمودند که شما در اجرای تعهدات به صورت پایاپای عمل کنید یعنی صد کیلو را اسید کنید و آنها هم تحریم‌های بیمه و کشتیرانی را بردارند و همین طور پله به پله و همین طور جلو برویم و ما همه تعهدات خود را انجام دادیم اما آنها تعهدات خود را در قبال برجام انجام ندادند، حتی آمریکایی ها در یک سال اخیر در اجرای تعهدات اروپا هم کارشکنی کردند و تا توانستند به شرکت‌های اروپایی فشار آوردند که نباید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و همه بانک‌ها را ترساندند.

در یک جلسه‌ای که در پاکستان برای دیدار با رئیس مجلس پاکستان رفته بودیم، رئیس بانک ملی و وزیر اقتصاد این کشور هم در آن جلسه حضور داشتند و رئیس بانک ملی پاکستان گفت می‌خواهم دوستانه و صادقانه بگویم که علاقمندیم با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم اما از این می‌ترسیم که آمریکا ما را جریمه می‌کند چراکه به دلیل منعقد شدن یک قرارداد با ایران ما یک میلیارد دلار جریمه شدیم؛ آنها از آمریکا حساب می‌برند. تراز تجاری آلمان، فرانسه و انگلیس در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در یک سال نزدیک به ۳۷۰ میلیارد دلار با آمریکا بوده است اما با ما تنها ۶ میلیارد دلار بوده است حال اگر به عنوان کشور اروپایی بخواهیم منافع اقتصادی خود را حفظ و تامین کنیم کدام تراز می‌چربد؟

حال اگر یک مسئله دیگری مانند بحث‌های سیاسی و پرستیژی که اروپایی ها می‌خواهند از هویت خود دفاع کنند بحث دیگری است که فکر می‌کنم آنها هم حال و حوصله چنین کاری را هم ندارند زیرا آنقدر آمریکایی‌ها با قدرت خود آنها ترسانده‌اند که معمولا در مقابل آنها زانو زده‌اند. خیلی کار سختی است و ما نباید بسیار وقت کشی کنیم حال عیب ندارد دولتمردان مذاکره کنند ما که هزینه‌های برجام را داده‌ایم هسته‌ای ما تعطیل شد حالا دو سه هفته هم بیشتر صبر می‌کنیم.

نمی‌توان کشور را به یک پیام رسان سپرد تا برای کشورمان تصمیم‌گیری کند

***نظر هیئت رئیسه مجلس درباره فیلترینگ تلگرام چیست؟

چند بیانیه تاکنون در تایید فیلترینگ تلگرام با امضای بالا در صحن علنی مجلس قرائت شده، این یک واقعیت است که نمی‌توان کشور را به یک پیام رسان سپرده تا برای کشورمان تصمیم‌گیری کند، ما مخالف بحث پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی نیستیم و نمایندگان بارها این موضوع را اعلام کرده‌اند که طرفدار دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و شفافیت اطلاعات هستند، اما اینکه تمام مقدرات کشور را در اختیار یک پیام رسان گذاشته و آن هم یکسری اطلاعات دروغ منتشر کند و هیچ پاسخگو نباشد، در بستر این پیام رسان مواد خرید و فروش شده و کارهای غیر اخلاقی یا آماده‌سازی زمینه ورود داعش به مجلس انجام شده است.

اگر پیام رسانی وابسته به هر کشوری که به ایران کمک نکند مسدود می‌شود

***آیا اگر مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند می‌شود بر آن نظارت داشت؟

پیام رسان داخلی یا خارجی مهم نیست، پیام رسان باید هویت داشته و پاسخگو باشد؛ در زمان ورود یک گروه تروریستی به کشور، از آن پیام رسان خواسته شد تا کمک کنند که این گروه دستگیر شوند اما این اقدام انجام نشد. بحث سرک کشیدن به حریم شخصی موضوعی است که همگان با آن مخالف هستند، حتی مقام معظم رهبری هم در دیدار با ما چندین بار فرمودند که این اقدام حرام شرعی است و قوه قضائیه و اطلاعات حق سرک کشی به حریم خصوصی اشخاص را ندارند، اما آیا حق ورود به مسائل تروریستی را هم ندارند؟

بالاخره امنیت برای مردم مهم است و در صورت اقدام علیه امنیت ملی مسئولان باید از آن پیام رسان درخواست همکاری داشته باشند و اگر پیام رسانی وابسته به هر کشوری که به ایران کمک نکند مسدود و قطع می‌شود.

بررسی تشکیل کمیسیون مشترک ویژه فضای مجازی تیر ماه در صحن علنی 

***برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی مجلس چه اقداماتی را انجام داده است؟

ما یک کمیسیون مشترک ویژه فضای مجازی را در نظر گرفتیم که اکنون در نوبت دستور صحن علنی قرار دارد، اعضای کمیسیون فرهنگی و صنایع مخالف تشکیل این کمیسیون هستند و می‌گویند ما کارهای این کمیسیون را انجام می‌دهیم، اما فضای مجازی بحث گسترده‌ای دارد و یک کمیسیون تخصصی نمی‌تواند به تنهایی مباحث فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فضای کسب و کار و ... را دنبال کند. قرار است هر سه فراکسیون در صحن علنی به نوعی توافق کنند که از تمام کمیسیون های تخصصی مجلس مانند فرهنگی، صنایع، بهداشت و درمان، امنیت ملی و ... در کمیسیون ویژه فضای مجازی حضور داشته باشند تا از ظرفیت ایجاد شده در این فضا برای کشور خلاءهای قانونی را حل کنند.

فکر می‌کنم بعد از تعطیلات مجلس در تیرماه تشکیل این کمیسیون در صحن علنی مطرح شود، چراکه اکنون سه لایحه مهم در دستور کار صحن علنی داریم.

نگرانی قوه قضائیه برای بررسی طرح بازپس‌گیری اموال نا مشروع مسئولان

***طرح بازپس گیری اموال نامشروع مسئولان تا چه اندازه قابلیت اجرایی شدن را دارد و برای اینکه مانند سایر طرح‌ها به تاریخی نپیوندد، چه باید کرد؟

این طرح به صورت دو فوریتی بود و در اولویت قرار دارد، اما به دلیل بررسی سه لایحه مربوط به FATF بررسی آن به تاخیر افتاده است. رئیس قوه قضائیه ابتدا با این طرح کمی مخالفت داشت، جلساتی با حضور اعضای شورای نگهبان و طراحان و مسئولان دستگاه قضا برگزار شده و اخیرا هم نشستی با حضور رئیس دستگاه قضا، معاون قوه قضائیه، دادستان، کدخدایی، مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده و همچنان برروی این طرح بررسی های بیشتر در حال انجام است.

برای ما بیش از تصویب این طرح اجرای آن اهمیت دارد، برای اجرای این طرح باید یک اراده ملی در کشور به ویژه در قوه قضائیه به وجود بیاید، قوه قضائیه نگران آن بود که این طرح در حقیقت یک کار هم عرض با این قوه باشد، در صورتی که ما به آنها اطمینان دادیم که حرف اول و آخر را در ایم موضوع قوه قضائیه خواهد زد. ما یک قانون برای مسئولان رژیم گذشته و قبل از انقلاب داشتیم و یک قانون هم برای آن است که هرکسی که مسئول می‌شود از این پس اموالش مورد رسیدگی قرار گیرد و ما برای رسیدگی به اموال مسئولان در این ۴۰ سال قانونی نداریم، لذا این طرحی که اکنون در حال بررسی است به همین منظور تدوین شده که اموال مقامات اصلی کشور، روسای جمهور، نخست وزیر و وزرا و... و. در اولویت بررسی قرار بگیرد.

حال اگر وزرات اطلاعات یا اطلاعات سپاه و یا قوه قضائیه در هر استانی گزارشی درباره یک مسئول مانند شهردار، اعضای شورای شهر و ... ارائه کردند و ظن قوی و مدارک مستندی وجود داشت می‌توان آن را در کمیته ای که به همین منظور تشکیل می‌شود، رسیدگی کرد. هدف اصلی طرح آن است که حرفهایی که در جامعه درباره مسئولان گفته می‌شود مانند وزیر هزار میلیاردی و ... که مسئولان کشور را به اصطلاح به تحصیل مال نامشروع متهم می‌کنند، پاسخ داده شده و پاک شود و این یک افزایش اعتمادی برای نظام است.

اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی در کار نیست

***به ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت به ریاست آقای جهانگیری چه نمره ای می‌دهید و دولت در این مورد چه اقدامات عملی را باید انجام دهد؟

درباره اقتصاد مقاومتی بیشتر جلسه تشکیل می‌دهند و مشکل آن است که عملی در کار نیست، از ظرفیت های داخلی کشور به خوبی استفاده نمی‌شود و باور و اعتقادی به این ظرفیت ها نیست. به نظرم آنچه در حرف برای حمایت از کالای ایرانی و تولید گفته می‌شود، در عمل هم باید اجرا شود. ما اکنون به طور مثال در کشور مشکل انرژی و گاز نداریم لذا برای آنهایی که کالای ایرانی تولید می‌کنند،  می‌توان گاز رایگان ارائه کرد. دلار، نقدینگی و بودجه نداریم که به تولیدکنندگان بدهیم اما گاز که داریم و می‌توان به آنها اعلام کرد در ازای مقداری خاص از واحد گازی تولید مشخصی را انجام دهند.

***برخی از نمایندگان بعد از جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر اطلاعات اعلام کردند که کارشناسان این وزارتخانه مطرح کردند که سید امامی جاسوس نبوده، نظر شما چیست؟

رصد اطلاعاتی و اینکه چه کسی متهم به جاسوسی هست یا خیر در قانون برعهده وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه است، یعنی مسئولان اطلاعاتی کشور اقدامات جاسوسی را رصد و پیگیری می‌کنند، اما اینکه این شخص یا گروه که از سوی قوه قضایئه دستگیر شده آیا جاسوس هستند یا خیر بر عهده دستگاه قضا و قاضی است.

این قاضی است که حکم می‌دهد که این فرد جاسوس هست یا خیر، وزرات اطلاعات نمی‌تواند تشخیص دهد که فرد جاسوس هست یا خیر؛ تنها می‌تواند اتهام بزند و در نهایت قاضی بر اساس شواهد، اقرار و مدارک و مستندات حکم نهایی را صادر می‌کند.

نظر شما