شناسهٔ خبر: 146747 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

شورای اسمی!

شورای شهر شورایی‌ها تا امروز نشان داده‌اند هنوز با تهران و مشکلاتش آشنا نشده‌اند یا اگر شده‌اند هنوز کاری از دست‌شان بر نیامده است البته ناکارآمدی شورا را محسن هاشمی نیز پیش از این تایید کرده بود.

به گزارش«نماینده»، نزدیک به ۹ ماه از فعالیت شورای شهر پنجم تهران گذشته است، همان «شورای لیستی» که با اما و اگرهایی بسته شد و با وجود ناشناخته بودن برخی چهره‌ها، تمام ۲۱ نفر به عضویت شورای شهر تهران درآمدند. شورای شهر پنجم تهران از نگاه سیاسی یکپارچه است و این به عنوان مزیتی بزرگ از نظر کارشناسان برای تصمیم‌گیری‌ها است.
به باور بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، اوج فعالیت شورایی‌ها طی مدت سپری شده را می‌توان در انتخاب ۲ شهردار و یک سرپرست برای پایتخت مشاهده کرد. از نگاه کارشناسان، رفت و آمد ۲ شهردار و ۲ سرپرست در شهرداری نتیجه ۲ رفتار بوده است. اول اینکه یا افراد منتخب توان مدیریتی کافی را نداشته‌اند یا اینکه شناخت ناکافی اعضای شورا از شاخصه‌های لازم برای تصدی سکان بزرگ‌ترین شهرداری کشور باعث این رفت و آمدها شده است.   آنچه مهم است اینکه انتخاب شهردار از فیلتر شورا عبور می‌کند و تا امروز انگار این فیلتر خروجی مناسبی نداشته است!


مرور کارنامه شورای پنجم تا امروز نشان می‌دهد «ناکارآمدی» بارزترین نشانه‌های اعضای شورا در عملکردها بوده است. در تایید عملکرد نه چندان چشمگیر شورای پنجم، می‌توان به تصویب طرح پرحاشیه ترافیک جدید که از یادگاری‌های دوران مدیریت نجفی است هم اشاره کرد. طرحی که نارضایتی‌ اقشار گوناگون جامعه تا انتقادهای رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر را در پی داشته است.

دیر ابلاغ شدن لایحه افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس هم که جای خود دارد، موضوعی که حتی صدای محسن هاشمی، رئیس شورا را هم درآورد. البته باید اذعان داشت شورایی‌ها در این مدت تلاش داشته‌اند برخی ناکارآمدی‌های‌شان را با یکسری اقدامات درجه ۲ جبران کنند؛ اقداماتی که متاسفانه دردی از پایتخت را دوا نکرده است.


شورای تغییر نام‌ها
در ادامه بررسی کارنامه اقدامات شورای پنجم در ۹ ماه گذشته به دغدغه‌های اعضای شورا برای تغییر نام خیابان‌ها و ساختمان‌ها می‌رسیم. موضوعی که البته در ادوار گذشته هم وجود داشته است اما شورای پنجم تا امروز نشان داده برخلاف شعارها، دغدغه‌های‌شان با دغدغه‌های مردم همخوانی ندارد. اسفند ماه سال گذشته موضوع تغییر نام‌ها در شورا داغ شد. یکی از پیشنهادهایی که مورد توجه قرار گرفت، تغییر نام تونل آرش- اسفندیار به مصدق بود اما پس از چندی با پیشنهادهای دیگر نام مصدق برای خیابان‌های کارگر شمالی، سی تیر و بزرگراه فتح هم مطرح شد که در نهایت قرعه به نام خیابان نفت افتاد و این خیابان به مصدق تغییر نام پیدا کرد. این در حالی بود که در همان جلسه شورا که تغییر نام خیابان نفت به مصدق تصویب شد، رئیس شورای شهر پیشنهاد بررسی معبری را برای نامگذاری به اسم مرحوم بازرگان مطرح کرد.


نام «حجاریان» برای ساختمان شورا
اسفندماه سال گذشته تنها موضوع تغییر نام معبری به نام مصدق در شورا مطرح نشد، بلکه موضوع تغییر نام ساختمان شورا نیز در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت. ۱۹ اسفندماه بود که محمدجواد حق‌شناس درباره نامگذاری ساختمان شورای شهر به ‌نام حجاریان گفت: «در عیادتی که از مهندس حجاریان داشتیم به پیشنهاد یکی از دوستان و با اشاره به نزدیکی سالروز ترور حجاریان مقابل ساختمان شورای شهر، نامگذاری ساختمان به نام وی مطرح شد.» پیشنهادی که البته پس از درخواست حجاریان از دستور کار شورا خارج شد. اما اعضای شورا که این‌بار برای تغییر نام ساختمان شورا ناکام مانده بودند پیشنهاد تغییر نام سالن شورای شهر را به نام عباس شیبانی مطرح کردند.


کمیسیون نامگذاری
البته که اهمیت موضوع تغییر نام معابر و ساختمان‌ها در شورای پنجم به اینجا ختم نمی‌شود. نگاهی به دستاوردهای شورای پنجم نشان می‌دهد شورایی‌ها ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، «کمیسیون نامگذاری» را تشکیل داده‌اند. این موضوع زمانی جالب می‌شود که براساس اظهارات حق‌شناس، عضو شورای شهر، کمیسیون نامگذاری از ابتدای شورای پنجم شکل گرفته و ۴۶ مصوبه داشته و بیش از نیمی از آنها در صحن مطرح شده و رای آورده است. شورایی‌ها که تاکنون نشان داده‌اند علاقه بسیاری به تغییر نام ساختمان و سالن شورا دارند، بتازگی درخواست تغییر نام شورای شهر را نیز مطرح کرده‌اند.


تغییر نام شورا
اما حسن خلیل‌آبادی، عضو شورا درباره تغییر نام سردر شورای شهر معتقد است: «در این باره اختلاف دیدگاهی وجود دارد که بعضی از دوستان می‌گویند از نظر حقوقی امکان تغییر نام وجود ندارد، عده‌ای نیز معتقدند نمی‌توان نام سه‌سیلابی برای شورا گذاشت ولی بعضی‌ها معتقدند بر اساس مُرّ قانون نام شورای شهر تهران، ری و تجریش صحیح است. بر همین اساس وی پیشنهاد داده یا قانون اصلاح یا اینکه شهرری از تهران جدا شود.» وی که بر تغییر نام شورا تاکید دارد، اظهار داشته است: مجلس باید در این باره تصمیم بگیرد و ما بارها نیز با نمایندگان مجلس در این باره صحبت کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است. شورای‌پنجمی‌ها که تا پیش از این از حدود اختیارات خودشان در تغییر نام‌ها استفاده کرده بودند، حالا دست به دامان نمایندگان مجلس برای تغییر نام شورای شهر شده‌اند.


نگاهی بر مشکلات پایتخت
این روزها ترافیک، آلودگی و مترو در صدر مشکلات پایتخت قرار گرفته‌اند؛ با وجود اجرای طرح پرحاشیه ترافیک جدید، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر معتقد است آمارهای اعلامی مبنی بر کاهش ترافیک در پایتخت تخیلی است.  

محمد علیخانی در واکنش به اعلام آمارهای شهرداری مبنی بر کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی ترافیک در پی اجرای طرح جدید، اظهار داشت: «اینکه فردای اجرای یک طرح از کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی ترافیک خبر می‌دهد آمار تخیلی است نه علمی.»

این اظهارات دوگانه نشان می‌دهد بر خلاف ظاهر ماجرا که شورا و شهرداری همراستا هستند اما به آمارها و دستاوردهای یکدیگر اعتقادی ندارند. علاوه بر این، معضل آلودگی هوای پایتخت که تبدیل به اپیدمی شده است امسال نیز از شروع سال جدید گریبانگیر شهروندان شد.

بررسی آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد تهران در مقایسه با سال گذشته از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ۳ روز هوای پاک کمتر و در مقابل ۳ روز هوای ناسالم بیشتر داشته است. همچنین با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید و شورای پنجم انتظار می‌رفت به دلیل همسو بودن با دولت، ‌ طلب شهرداری از دولت بابت مترو وصول شود؛ مهمی که تا امروز محقق نشده و رفت و آمدهای شهردار سابق در جلسات هیات دولت هیچ نتیجه‌ای نداشت. همین چند روز پیش بود که مشکل فنی در خط ۵ مترو باعث شده بود مسافران در اعتراض به این موضوع روی خطوط مترو بیایند تا صدای‌شان به گوش مدیران برسد. این ۳ مشکل بزرگ را باید در کنار مشکلاتی چون وجود دستفروشان در مترو، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، آلودگی صوتی، خطر بافت فرسوده و کودکان خیابانی و معتادان متجاهر قرار داد تا نیازهای واقعی پایتخت برای رسیدگی مشخص شود.

با این حال شورایی‌ها تا امروز نشان داده‌اند هنوز با تهران و مشکلاتش آشنا نشده‌اند یا اگر شده‌اند هنوز کاری از دست‌شان بر نیامده است البته ناکارآمدی شورا را محسن هاشمی نیز پیش از این تایید کرده بود. هاشمی ابتدای اردیبهشت ۹۷  در اظهارنظری اینگونه گفته بود: «جایگاه شورا از آنچه تصور می‌کردم جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی بیشتری دارد و انتظارم این بود در این جایگاه بتوانم با سرعت و انرژی بیشتری به حل معضلات و موضوعات شهر بپردازم».

بتازگی هم هاشمی در واکنش به تصمیم‌های دیرهنگام برای تعیین نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس با انتقاد از عملکرد شورایی‌ها گفته بود: «۲ ماه از سال می‌گذرد و مردم همچنان در این موضوع بلاتکلیف هستند و این موضوع ضعف شورا تصور می‌شود!» به هر روی امید است شورای شهر از فرصت‌های باقیمانده به بهترین شکل ممکن برای حل مشکلات پایتخت و توجه به دغدغه‌های مردم استفاده کند.

برچسب‌ها:

نظر شما