شناسهٔ خبر: 146744 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فرافکنی حق شناس درباره مدیریت گذشته شهرداری تهران

حق شناس/1 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری تهران در سال های اخیر با درآمد حاصل از فروش دارایی های ملموس تهران، امورات شهر را گذرانده است.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد حق‌شناس در جریان شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران و در نطق پیش از دستور جلسه اظهار کرد: هفته گذشته اولین سالگرد بیست و نهم اردیبهشت ۹۶ بود روزی که ۲۶ میلیون رای مردم تهران، پشتوانه لیست امید و ۲۱ نفر منتخب شهروندان تهرانی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: رخدادی ویژه، منحصر به فرد و در تاریخ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بی‌سابقه که اگر چه بار مسئولیت را سنگین‌تر می‌کرد اما یادآوری آن برای حرکت شورائیان در مسیر خاص و اراده شهروندان تهرانی، همواره بایسته است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: انتخاب شهردار جدید در مدت زمانی کوتاه و با کسب آرای قاطع اعضای شورا در فضایی رقابتی اما سالم با پویایی درونی و استقلال تصمیم‌گیری گرچه نشان از وفای به عهد مردم داشت اما گام آغازین ما برای استقرار نظام مدیریت مطلوب شهری در پایتخت است.

حق‌شناس گفت: شورا و شهرداری اگر چه همسو، همکار و همیار یکدیگرند اما این هم‌افزایی به معنای نادیده انگاشتن وظایف ذاتی آنها نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز شورا به نمایندگی بیش از ۹ میلیون شهروند تهرانی در جایگاه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران، چشم بینای مردم است افزود: از شهردار تهران انتظار داریم نظام پاسخگویی میان دستگاه مجری و ناظر در مدیریت شهری را به شایستگی به اجرا گذاشته و مجموعه مدیران و همکاران شهرداری تهران این ضرورت جدی در امر مدیریت شهری را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

وی افزود: توسعه پایدار در دنیای امروز حاصل چگونگی تبدیل دارایی‌های ناملموس به سرمایه‌های ناملموس و تبدیل سرمایه‌ها به ثروت است. باید پذیرفت که فرآیند تولید ارزش افزوده در شهرهای پیچیده امروز آن چیزی نیست که ما اکنون در تهران پیاده می‌کنیم.

حق‌شناس گفت: هم‌افزایی موجود در مناسبات و تعاملات شهری به گونه‌ای است که امروز کم‌بهره‌ترین شهر را از تاریخ  و تمدن نیز توانسته‌اند از این بستر، ارزش افزوده پایدار ایجاد کنند و جای بسی تاسف که تهران غنی از تاریخ و فرهنگ تاکنون بهره کافی از این نوع نگاه به نظام مدیریت شهری نبرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: مجموعه شورا و شهرداری تهران، سازمانی عمومی و غیردولتی است و عمل آنها صرفا معطوف به مدیریت هزینه نیست و آنچه در این بین نهاد مدیریت شهری را از دیگر سازمان‌های بخش عمومی متمایز می‌کند، عمل معطوف مدیریت درآمد و آثار و پیامدهای آن در کیفیت زندگی شهروندان است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که مدیریت شهری در سالیان اخیر نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های ملموس شهر را چوب حراج زده و با درآمد حاصل از این حراجی‌ها امورات شهر را گذرانده‌اند، اکنون نه ظرفیتی برای استفاده از دارایی‌های اینچنینی باقی مانده و نه فرصتی برای حراج بیشتر و در این چنین شرایطی این پرسش اساسی مطرح می‌شود که از کجا باید آغاز کرد؟

حق‌شناس گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم و تصمیم‌گیران شهر تهران وقتی از فرهنگ سخن می‌گوییم مقصودمان چیست؟ ما چه تلقی و برداشتی از مفهوم فرهنگ داریم و جایگاه فرهنگ در نظام برنامه‌ریزی پایتخت کجاست؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: جای بسی تاسف است که به واسطه صرف هزینه‌های هنگفت و ناهم‌راستا با وظایف ذاتی شهرداری‌ها در دوران مدیریت گذشته، دهها میلیارد تومان از ثروت مردم تهران صرف اموری شد که اکنون وقتی از بودجه فرهنگی شهر تهران سخن به میان می‌آید نه فقط افکار عمومی بلکه اذهان برخی از اعضای شورا نیز به سمت کلیشه‌هایی چون  کمک‌هایی بی حساب و کتاب مداحان کشیده می‌شود.

وی گفت: گرچه خسارت ناشی از مدیریت ناصحیح منابع در دوره گذشته قابل انکار نیست اما کلیشه ساختن از اشتباهات گذشته و جفایی به فرهنگ به واسطه تکرار این کلیشه‌ها نه در شان مدیریت شهری، نه پاسخی مناسب به اعتماد مردمی است که با رای خود ایجاد تغییرات اساسی در نحوه مدیریت و نظام تصمیم‌گیری پایتخت را مطالبه کرده‌اند.

حق‌شناس گفت: اینجانب به عنوان مسئول کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقدم مطلوب‌ترین بستر برای بازیابی جایگاه و مفهوم فرهنگ در ادبیات توسعه شهری پایتخت، برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران است و اکنون که وظیفه خطیر تدوین این برنامه به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران سپرده شده و مراحل آغازین آن نیز در حال سپری است، فرصت برای احیای فرهنگ به عنوان ساحتی پیونددهنده میان دیگر ساحت‌های برنامه‌ریزی به قصد تحقق توسعه پایدار مهیاست.

نظر شما