شناسهٔ خبر: 146714 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۸ شاخص انتخاب مدیران ارشد از نگاه شهردار جدید پایتخت

شهرداری شهردار تهران ۸ شاخص اصلی را برای انتخاب مدیران ارشد اجرایی اش عنوان کرده است که نخستین آن تاکید بر قانون مداری است.

به گزارش «نماینده»، انتخاب کابینه ای بی حاشیه کارآسانی نیست. سهم خواهی ها هم کم نیست.  هر انتخابی مورد تایید عده ای است و برخی هم بر آن نقد دارند اما معیار روشنی برای انتخاب برتر اعلام نشده است.

یکی درخواست استفاده از جوان ترها را دارد و دیگری سهم زنان از مدیریت ها را مطرح می کند.  

پیش از انتخاب شهردار قرار بود شهردار منتخب کابینه خود را به اعضای شورای شهر معرفی کند، پیشنهاد دهنده اما از این درخواست پشیمان شد و آن را پس گرفت. انتخاب معاونان و مدیران شهرداری همیشه حساسیت های زیادی داشته است. در دوره چهارم شورا قرار بود به پیشنهاد یکی از اعضای شورا، شاخص مدیران ارشد مشخص شود تا انتخاب ها کم تر سلیقه ای یا سیاسی باشد، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

در شورای پنجم نیز نخستین شهردار اعلام کرد مهم ترین اصل انتخاب هایش نداشتن هر گونه شائبه مالی تایید شده و نشده است. او همچنین اعلام کرد برای نخستین بار  برای انتخاب مدیران میانی فراخوانی داده می شود که هر فردی که گمان می کند رزومه و توانایی مسئولیت ها را دارد در این فراخوان شرکت کند  هرچند  این پیشنهاد هم هرگز عملیاتی نشد.

اما شهردار کنونی تهران چه معیارهایی برای انتخاب مدیرانش دارد. او در نخستین دیدارش با معاونان شهردار نخست گفته معیار برای ماندن و رفتن رضایت مردم است و به همین دلیل بازرسانی را برای سنجش عملکرد به بخش های مختلف شهرداری اعزام می کند.

 محمدعلی افشانی در فصل سوم برنامه هایش هم  به شاخص های انتخاب مدیران ارشد اجرایی پرداخته و گفته است: سازمان‌ها بدون وجود نیروی انسانی نه‌ تنها مفهومی‌ ندارند، بلکه اداره آنها نیز میسر نخواهد بود. حتی با وجود فناور شدن سازمان‌ها، همچنان نقش انسان به عنوان عاملی حیاتی و راهبردی در بقای سازمان، کاملاً مشهود است.

به اعتقاد شهردار تهران، مدیریت، نقش رهبری سازمان را دارد صرفاً مدیرانی با دانش و تجربه مرتبط و توانایی و سلامت لازم و با نگاه فرایندی نتیجه‌گرا می‌توانند در انجام مأموریت سازمان و به کارگیری تمام منابع بویژه منابع انسانی و تعامل و ارتباط با تمام مخاطبان و اثرگذاران و تأمین منابع مالی و درک مدیریت نوین و استقرار سیستم‌های مدیریتی از جمله مدیریت کیفیت و شفاف‌سازی و... می‌توانند رضایت ذی‌نفعان را فراهم سازند.

برخی از شاخص‌ها و نحوه تعیین مدیران ارشد اجرایی شامل معاونین، رئوسای سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، شهرداران مناطق و ذی‌حسابان و نقش زنان و جوانان در مدیریت شهرداری که از سوی شهردار تهران اعلام شده،  حاکمیت قانون و رعایت مقررات و ضوابط و شرایط احراز مسئولیت‌ها،   رشته‌های تحصیلی مرتبط، دانشگاه محل تحصیل و سوابق علمی و آموزشی،   تجربه مرتبط با حوزه ماموریت،  پاک‌دستی و حساسیت نسبت به اموال عمومی و سلامت اخلاقی،  عدالت جنسیتی در توزیع مسئولیت‌ها،  توان انجام مأموریت سازمانی،   بررسی موفقیت‌ها و ضعف‌های گذشته وکادرسازی از جوانان و واگذاری متناسب مسئولیت‌ها به آنان است.

نظر شما