شناسهٔ خبر: 146686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چرا ترامپ دیدار با رهبر کره شمالی را لغو کرد؟

ترامپ و کیم جونگ لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده سران آمریکا و کره شمالی از جانب ترامپ چندان دور از ذهن نبود.

به گزارش «نماینده»،دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی نامه‌ای خطاب به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده 12 خرداد در سنگاپور خبر داد و در این نامه نوشت فکر نمی‌کند اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار باشد.

خبر لغو این دیدار توسط مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا قرائت شد.

ترامپ در نامه خود با لحنی شدیداً تهدیدآمیز گفته است: "شما از قابلیت‌های هسته‌ای خود صحبت کرده‌اید اما آمریکا کشوری است که قدرتمندترین تسلیحات را دارد و باید دعا کرد هیچ‌گاه از آن استفاده نکند".

ترامپ همچنین در نامه خود مواضع کره شمالی را خشمگینانه و خصمانه توصیف کرده و به همین دلیل برگزاری نشست 12 ژوئن (22 خرداد) را به‌صلاح دو طرف ندانسته است.

نامه رئیس جمهور آمریکا پس از آن منتشر شد که  دولت کره شمالی عملیات تخریب سایت تست آزمایش‌های هسته‌ای را روز پنجشنبه 3 خرداد با حضور ده‌ها خبرنگار خارجی حاضر در این مراسم انجام داد. کره شمالی وعده داده بود تونل‌هایی را که برای آزمایش هسته‌ای استفاده می‌کرده نابود کند.

البته کره شمالی در هفته‌های قبل نیز در اقدامی که نشانه حسن نیت ارزیابی شد سه آمریکایی زندانی در پیونگ‌یانگ را آزاد کرد و ترامپ نیز در نامه خود از این اقدام کره شمالی تشکر کرد!

اما ماجرا از زمانی شروع شد که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در اظهارنظری جنجالی اعلام کرد کره شمالی باید بخش زیادی از تأسیسات هسته‌ای خود را برچیند و به آمریکا منتقل کند.

پس از این معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای تند و قاطعانه به سخنان بولتون واکنش نشان داد و تأکید کرد پیونگ‌یانگ هرگز برنامه هسته‌ای خود را به‌ازای تجارت اقتصادی با آمریکا کنار نخواهد گذاشت.

وی اظهارات بولتون را نشان‌دهنده تمایل طرف آمریکایی برای انجام مذاکره ندانست بلکه نشانه حرکت شیطانی برای تحمیل سرنوشت لیبی و عراق بر کشور کره شمالی ارزیابی کرد؛ کشورهایی که در نهایت به‌دلیل تسلیم در برابر قدرتهای بزرگ سرنگون شدند.

صحبت‌های بولتون در واقع سرآغاز تشدید گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی و همچنین برخی کارشناسان و مقامات درباره این بود که آیا کره شمالی واقعاً در پی خلع سلاح در شبه‌جزیره کره به‌ازای گشایش‌های اقتصادی است یا اینکه رهبر کره شمالی صرفاً قصد محک زدن آمریکا یا به‌بازی گرفتن ترامپ را دارد.

لورا روزنبرگر مقام سابق شورای امنیت ملی اوباما که از مذاکره کنندگان دولت بوش با کره شمالی بوده است، در این باره گفت: محاسبات مربوط به کره شمالی نشان می‌دهد که اختلاف نظری بین ترامپ و بولتون وجود دارد. ترامپ خواستار پایان جنگ کره و دستیابی به توافق هسته‌ای با پیونگ‌یانگ است ولی بولتون دیدگاه سختگیرانه‌ای در قبال مسئله خلع سلاح دارد.

این نکته را نباید دور از نظر داشت که کشوری که به‌عنوان سابقه ناکام توافق با آمریکا در مقایسه با کره شمالی در نظر گرفته می‌شود لیبی است. در زمان زمامداری سرهنگ قذافی طرابلس با برچیدن و انتقال تمام تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کرد و پس از آن زمانی نگذشت که نظام لیبی سرنگون و قذافی کشته شد.

مقامات آمریکایی از جمله مایک پنس معاون ترامپ بارها اعلام کرده بودند اگر رهبر کره شمالی با توافق موافقت کند سرنوشت لیبی در انتظار آن نخواهد بود.

در پی این اظهارات آمریکایی‌ها کره شمالی بیانیه‌ای تند و تیز صادر کرد و در آن ضمن انتقاد از آمریکا مایک پنس را "احمق" خطاب کرد.

کره شمالی بارها اعلام کرده بود آمریکا نباید تصور کند در پی توافق خلع سلاح سرنوشتی مشابه لیبی در انتظار آن است و به هر قیمتی به‌دنبال رفاه و گشایش اقتصادی نخواهد بود.

برخی کارشناسان در رسانه‌های آمریکایی نوشتند کسی که مخالف دیدار ترامپ ــ کیم است بولتون جنگ‌طلب است، فردی که در دوران بیل کلینتون نیز باعث شد توافق با کره شمالی عملی نشود و پس از آن بود که فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ از سر گرفته شد.

با توجه به واکنش‌های جنجالی دو طرف به یکدیگر در روزهای اخیر پیش‌بینی‌ می‌شد دیدار سنگاپور لغو شود اما لغو این نشست از جانب ترامپ نشان می‌دهد احتمالاً وی از ترس آبروریزی بزرگ برای خود و جلوگیری از آن، تصمیم به این اقدام گرفته است.

پامپئو روز چهارشنبه با توجه به واکنش‌های دو طرف به نشست آتی اعلام کرد برگزاری ملاقات سنگاپور به کره شمالی بستگی دارد و در مقابل پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرد این دیدار به ترامپ بستگی دارد.

اما در راستای بررسی دلایل چرایی لغو دیدار می‌بینیم ترامپ شاید نقش اساسی نداشته و به‌نظر می‌رسد وی تا حد زیادی به برگزاری آن هرچند با عقب‌نشینی از برخی شرایط تند قبلی در قبال پیونگ‌یانگ تمایل داشته است.

 روزنامهنیویورک تایمز نوشته بود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه آمادگی خود را برای یک طرح چندمرحله‌ای برای برچیده شدن برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی اعلام کرده و این مسئله نشان می‌دهد که ترامپ از درخواست قبلی‌اش برای خلع سلاح فوری عقب‌نشینی کرده است.

انعطاف ترامپ در قبال کره شمالی پس از آن صورت گرفت که پیونگ‌یانگ هفته گذشته تهدید کرد که با تسلیم یکجانبه تسلیحات اتمی‌اش موافقت نخواهد کرد و همین طور هشدار داد که دیدار بین ترامپ و کیم جونگ اون را که قرار است ماه آینده در سنگاپور برگزار شود، لغو می‌کند.

با توجه به این موضوع می‌توان به این گمانه رسید که مشاوران تندرویی مانند بولتون در اطراف ترامپ احتمالاً وی را از ترس آبرویش از برگزاری این نشست منصرف کرده‌اند.

باید گفت پس از دیدار تاریخی سران دو کره که ماه قبل برگزار شد و سپس اعلام تاریخ و محل برگزاری نشست ترامپ و کیم نوعی شتابزدگی و تسریع غیرعادی در روند عادی‌سازی روابط مشاهده می‌شد.

از دیگر دلایل لغو نشست سنگاپور می‌توان به چند فاکتور اشاره کرد:

ــ شتابزدگی و عدم وجود دستور کار مدون و مشخص برای دیدار سران دو کشور

ــ عدم‌هماهنگی با طرف‌های منطقه‌ای مانند روسیه و چین برای برگزاری دیدار

ــ رایزنی‌ اطرافیان ترامپ و واکنش‌های جنجالی علیه کره شمالی در روزهای اخیر

ترامپ پس از انتشار نامه لغو دیدار خود، در کاخ سفید حاضر شد و با لحنی آمیخته از تهدید و فشار ابراز امیدواری کرد که رهبر کره شمالی انتخاب صحیح را انجام دهد و در ادامه گفت که کمپین فشار بر پیونگ‌یانگ ادامه خواهد یافت.

کره شمالی در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرده است برای مذاکره التماس نخواهد کرد.

نظر شما