شناسهٔ خبر: 146637 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مدیر مطیع نمی‌خواهم/انتقاداز پروژه های بی فایده برای مردم

افشانی شهردار تهران گفت: به اعتقاد من مدیری که توان انجام کار و سلامت داشته باشد و مخالفتی با تفکری که مردم به آن رای داده اند نداشته باشد خوب و شایسته است.

به گزارش «نماینده»، سیدمحمدعلی افشانی در جلسه معاونان شهردار،  ماهیت اصلی و درست این جلسات را اجرایی خواند و اظهار امیدواری کرد جلسات شورای معاونان هر چه بیشتر از حالت اداری خارج شود تا حاضران بتوانند برنامه ها و راهبردهای خود را به نقد گذاشته و از یکدیگر راهکارهای جدید بگیرند.

شهردار تهران خطاب به معاونانش گفت: به شایعاتی که حرف از برکناری گسترده می زنند توجه نکنید. به اعتقاد من مدیری که توان انجام کار و سلامت داشته باشد و مخالفتی با تفکری که مردم به آن رای داده اند نداشته باشد خوب و شایسته است.

مردم از خیلی چیزها خسته شده اند / رضایتمندی مردم شاخص سنجش مدیران

افشانی ادامه داد: مردم از خیلی چیزها خسته شده اند و می خواهند خیلی چیزها عوض شود. مهم ترین شاخص ارزیابی مدیران رضایتمندی مردم است. روز اول در شورا هم گفتم محور کل برنامه من دو واژه است؛ ارتقای کیفیت زندگی مردم و افزایش رضایتمندی آن ها. فکر نکنید فهم و درک مردم از ما کمتر است؛ اساسا آن چه مردم می پسندند اغلب درست تر است.

شهردار تهران با اشاره به ضرورت تامین منابع مالی، گفت: ممکن است برنامه های بسیاری داشته باشیم اما اگر اعتبار و منابع کافی موجود نباشد امکان انجام کار نیست. او اضافه کرد: توسعه پایدار یعنی پاسخگویی به نیاز امروز بدون فدا کردن نسل های آینده.

محمدعلی افشانی با تاکید بر این که ریشه بسیاری از مشکلات عدم رعایت حقوق انسان هاست، خطاب به مدیران شهری گفت: "انتظار دارم مبنای فعالیت همه شما همین باشد چون اولین عامل فساد کنار گذاشتن قانون است". او گفت: "اگر قانون باشد فساد وجود نخواهد داشت".

وی در ادامه به اهمیت رضایتمندی شهروندان پرداخت و تاکید کرد: مطمئن باشید برای این که بفهمم رضایتمندی مردم چقدر است، بازرسانی را به محل کارتان می فرستم.

افشانی به مرکز استان بودن تهران اشاره کرد و گفت: در موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز دیگر نگرانی جدی نداریم چون قانون این است که مالیات از هر فعالیت باید در همان استانی باشد که فعالیت در آن انجام می شود.

شهردار تهران به دو برنامه اصلی دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل و بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: ما هم باید هر دوی این موارد را دنبال کنیم و البته مهم تر این که از این فرصت استفاده ببریم و منابعی را نیز برای شهرداری تهیه کنیم.

او مسئله پسماند و آلودگی هوا را از دیگر مسایل مهم شهر تهران عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا هر سال مشکلاتی ایجاد می کند؛ از جمله اینکه پارسال به خاطر آلودگی روزهای زیادی مدارس به تعطیلی کشانده شدند و این یعنی همه باید برای حل این معضل چاره اندیشی کنیم.

افشانی راه حل بخشی از این مشکل را حمل و نقل عمومی دانست و اظهار امیدواری کرد که قرارداد ۶۳۰ واگن تا انتهای هفته آینده آماده شود.

او ادامه داد: در جلسه دیگری نیز گفتم این بیماری نیست که بیمار را از پا در می آورد بلکه بیمار را ناامیدی از پا در می آورد. کارمان سخت است اما به هیچ وجه نباید آیه یأس بخوانیم و در همین شرایط دشوار نیز باید بتوانیم کارمان را انجام بدهیم.

افشانی یکی از راه های پیشبرد امور را ارتباط با دولت دانست و تصریح کرد: تهران پایتخت دولت و پایتخت یک ملت است و دولت باید هزینه پایتخت بودنش را پرداخت کند. هزینه پایتخت بودن را باید همه کشور بپردازد و نه فقط شهروندان تهرانی.

او ادامه داد: باید توسعه فضای سبز را جدی بگیریم. باید از الان تا سه سال بعد در شمال تهران یک کمربند سبز متصل و منسجم ببینیم تا گذشته از سرسبزی و حریمی برای شهر تهران هم باشند.

افشانی گفت: موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد آسیبهای اجتماعی است. مدتی قبل در جمع استانداران صحبت کردم و گفتم باید مراقب جنبش پابرهنگان باشیم. مردم حق دارند. این زندگی دوگانه در تهران با این فاصله جغرافیایی ناچیز آسیب زا است. درک و فهم درد مردم به حرف زدن نیست، به این است که اگر کاری برایشان نکردید شب نتوانید خواب آرام داشته باشید.

شهردار تهران اظهار داشت: مردم در طول روز با چالش های مختلف مواجه اند و شب که به خانه می روند در ماهواره دنیای دیگری می بینند؛ این باعث می شود با تمام‌ وجودشان تبعیض را احساس کنند. ‌امروز مردم ناراحتند چون تبعیض را می بینند. وظیفه ماست که تبعیض را از بین ببریم. ما با رای مردم اینجاییم پس درد مردم باید واقعا درد ما و منعکس در عملکرد ما باشد، نه فقط در قالب کلمات ما. عمل آدمها را معیار سنجش ایمان بدانید نه زبانشان را. عمل شما نشان می دهد که درد مردم را دارید.

شهردار تهران تأکید کرد: اقتصاد این شهر به اندازه ای بزرگ است که مشکلاتش را خودش بدون توجه به بیرون حل کند.

به دنبال کلنگ زدن نباشید /انتقاداز پروژه های بی فایده برای مردم

او با اشاره به این که خیلی رنج آور است که شهرداری در صحبت های مردم تبدیل به نماد بعضی چیزهای ناشایست شده، گفت: هرکس میخواهد درباره فساد صحبت کند از شهرداری مثال می زند. باید به ما بر بخورد. جمع کثیری از کارمندان ما آدم های سالمی هستند. اگر چند نفر بد عمل می کنند چرا نباید شناسایی شوند؟ چرا باید با آن ها برخورد نشود؟ او گفت: بنابراین موضوع سالم سازی شهرداری باید اولویت اول باشد.

افشانی ادامه داد: قیمت تمام شده پروژه ها را باید دقیق مشخص کنیم چون بخش بزرگی از صرفه جویی از همین جا شروع می شود. باید مشخص شود هر متر از هر پروژه دقیقا چقدر هزینه داشته است. بهینه کردن هزینه هم اهمیت دارد، که ببینیم اعتبار دقیقا کجا هزینه شده است. پروژه باید واقعا پاسخگوی نیاز مردم باشد. از این به بعد اصلا دنبال کلنگ زدن نباشید مگر این که واقعا ضرورت داشته باشد. از طرف دیگر یکی از دلایل نارضایتی ها این است که پروژه ها طولانی می شوند. بجای معرفی ده پروژه که بیشترشان خوابیده اند و به مردم بهره ای نرساندند، باید یک پروژه معرفی می کردیم و فقط همان را انجام می دادیم، اما به بهترین شکل ممکن.

شفافیت را بزرگنمایی نکنید، تنها به وظیفه قانونی مان عمل می کنیم

شهردار تهران با اشاره به این که مردم باید در بودجه نویسی محلی دخیل باشند، توضیح داد: قانون می‌گوید شهرداری موظف است هر شش ماه گزارش مالی شفاف به مردم بدهد. آن قدر بر خلاف قانون عمل کردیم که بدعادت شده ایم و حالا اندکی شفافیت را بزرگ جلوه می دهیم، در حالی که اتفاقا تاره داریم به وظیفه قانونی مان عمل می کنیم. من خلاف قانون عمل نمی کنم، از شما هم انتظار دارم خلاف قانون عمل نکنید.

او اظهار داشت: وطیفه ما این است که شادی را به مردم بدهیم. هر کسی متناسب با فطرت خود باید برای شادی مردم تلاش کند. همین که یک شهروند مراجع ببیند یک روزه کارش انجام می شود از صمیم قلب شاد و امیدوار می شود.

افشانی حاضران را به خواندن برنامه خود سفارش کرد و خواست اصلاحات و نظراتشان درباره آن را ظرف یک هفته به او بدهند و گفت: این برنامه یک ویژگی بسیار مهم دارد، این که بر ضرورت در نظر گرفتن تاثیر تهران بر شهرهای اطراف تاکید کرده است. ویژگی دوم برنامه من این است که بر ضرورت دیدن و در نظر گرفتن محلات پافشاری می کند. از شاخص های زیست پذیری معطلی در ترافیک، قدرت خرید و میزان دسترسی به تنوع حمل و نقل عمومی است. تک تک محلات باید شروع به احصا وضعیت خود درمورد هر کدام این شاخص ها کنند.

محمدعلی افشانی با تاکید بر این که باید اولویت بندی هر محله را بر اساس نیازهای همان محله در نظر بگیریم، گفت: تمام این شاخص ها همراه با نظر مردم می توانند راهنمای خوبی برای عملکرد ما باشند.

کسی که دانش دارد سرش را خم نمی کند/ بی سوادها به دنبال پارتی بازی و اطاعت کردن هستند

شهردار جدید تهران استخدام ها را یکی از جاهایی دانست که مردم به هیچ وجه نباید در آن ها تبعیضی ببینید و تصریح کرد: متاسفانه فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه هایمان خارج از کشورند. کسی که دانش دارد سرش را خم نمیکند اما کسی که بی سواد است صبح تا شب در حال ساختن ارتباطات و پارتی بازی و اطاعت کردن است؛ من نمی خواهم چنین کسی زیر دست من کار کند. این مورد باید برای تمام مدیران من هم صدق کند. باید به جوانان بادانشمان اعتماد کنیم.  

سهم خانم ها باید متناسب باشد

وی ادامه داد: سهم خانم ها را باید متناسب کنیم، نه این که به هر قیمت دو سه خانم در جلسه باشند تا بتوانیم بگوییم به زنان هم فرصت داده ایم. باید قدر نیروهای خانم را بدانیم چون خانم ها در مجموع سالم تر هستند. البته این جمله نباید به معنای ناسالم بودن آقایان تلقی بشود.  

شهردار تهران به موضوع آسیب های اجتماعی و بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: رهبری چند سال است که خیلی جدی و پیگیر در این مورد صحبت می کنند و هر شش ماه از ما گزارش کار می خواهند. بیایید کاری کنیم که در انتهای سال بگویند شهرداری تهران در ارتباط با بافت فرسوده و آسیب های اجتماعی واقعا کاره کرده است.

افشانی گفت: هر جمله ای که در برنامه ام نوشته شده، حاصل سی سال تجربه کاری است. وقتی کارم را در شیراز شروع کردم حتی یک اورژانس هوایی نداشتیم اما روزی که استان فارس را ترک کردم، چهار اورژانس هوایی داشتیم با چند هلیکوپتر مختلف. الان در تهران هم با چنین معضلاتی روبروییم. اگر فقط چند ساختمان کنار هم یک تکان کوچک بخورد، نمی دانیم از کجا و کدام طریق باید کمک برسانیم. این موضوعات خیلی اهمیت دارد چرا که اگر تمام مدت هم بدوید و تلاش کنید، یک حادثه پلاسکو کافی است تا تمام زحماتتان هدر برود. نباید بگذارید اصلا حادثه روی دهد، تا بخواهید تازه بعد از آن به فکر بیافتید.

شهروندان حق حکومت دارند

او ادامه داد: فرق بین ساکن و شهروند این است که ساکن حق سکونت دارد اما شهروند، حق حکومت. تهران تنوع قومی و دینی و... دارد اما باید بپذیریم که تمام مردم هم حق شهروندی دارند. مهم ترین وظیفه شهرداری همگرایی است. به این نکته خیلی توجه کنید: هرکسی که حق رای دارد، شهروند است.

محمدعلی افشانی شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: اینجا پایتخت ایران است و مرکز همگرایی ملی، اینجاست که همبستگی و اتحاد معنا پیدا می کند.

نظر شما