شناسهٔ خبر: 146636 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۱۵۰ هزار کودک فقیر بدون حامی هستند

فتاح رئیس کمیته امداد با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حمایت از محرومان و مددجویان این کمیته، از عدم وجود حامی برای ۱۵۰ هزار کودک در طرح محسنین خبر داد.

به گزارش «نماینده»، سیدپرویز فتاح شب گذشته با حضور در برنامه «تیتر امشب» با اشاره به اوج‌گیری کمک‌های مردمی به محرومان در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این ماه با توجه به آیات و رویات نسبت به اطعام ایتام، شاهد اوج‌گیری کمک‌های مردم به ایتام تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر موسسات فعال در این حوزه هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه کمیته امداد از محل کمک‌های مردمی، کالابرگ به مستمندان نیز در این ماه اهدا می‌کند گفت: علاوه بر این، مردم در ماه مبارک رمضان بیش از هر زمان دیگر از تکفل ایتام استقبال می‌کنند و خوشبختانه تمام ایتام تحت پوشش خیرین هستند.

فتاح در خصوص میزان دریافتی متوسط هریک از ایتام از سوی حامیان مردمی نیز گفت: سال گذشته متوسط دریافتی هریک از ایتام، حدود 200 هزار تومان است و این در حالی است که سال قبل از آن 150 هزار تومان بود و امسال 25 درصد این میانگین افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سطح ملی 250 هزار حامی با کمک رسانه‌ها جذب طرح محسنین شد گفت: البته کودکان طرح محسنین که سرپرست دارند ولی سرپرستان آن‌ها از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند، به طور میانگین 80 تا 85 هزار تومان است.

رئیس کمیته امداد اضافه کرد: طرح اکرام شامل دو قسمت ایتام است که همگی دارای حامی هستند، و هر یتیم به طور متوسط 5 حامی دارد و حامیان طرح ایتام ماهانه 55 هزار تومان پرداخت می‌کنند ولی در طرح محسنین هنوز کودکانی هستند که حامی ندارند.

فتاح در خصوص تعداد این کودکان نیز گفت: در مجموع حدود 300 هزار کودک در طرح محسنین و ایتام دارای حامی هستند و حدوداً به همین تعداد، کودکانی هستند که حامی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب مردم عزیز کشور بیشتر تمایل به حمایت از کودکان یتیم دارند ولی شخصاً در هیچیک از روایات و احادیث ندیده‌ام که ثواب حمایت از این کودکان با هم متفاوت باشد چراکه در برخی موارد وضعیت کودکان دارای سرپرستی که والدین آن‌ها تمکن مالی ندارند به دلایل مختلف از وضعیت مالی بدتری برخوردار هستند.

فتاح با بیان اینکه کمک‌های مردمی و واریز پول به حساب مستقیم کودکان انجام می‌شود افزود: در این طرح، هرگونه واریزی مردم عزیز به صورت مستقیم به حساب این کودکان واریز می‌شود و کمیته امداد هیچ دخل و تصرفی در این پول ندارد و تنها در لحظه واریز پول، پیامکی به ما ارسال می‌شود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به امکان حمایت از ایتام و کودکان تحت طرح محسنین از سایت «محسنین» افزود: علاوه بر این، همکاران ما در شب‌های قدر با حضور در اماکن مذهبی، به صورت سنتی و حضوری نیز امکان پیوستن خیرین به این طرح را فراهم می‌کنند و همه مردم عزیز می‌توانند با حمایت از کودکان در این طرح، ماهانه هر مقدار که می‌توانند به این کودکان کمک کنند.

وی در خصوص طرح شهید رجایی در کمیته امداد نیز اظهار کرد: حدود 50 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد، سالمندان روستایی هستند که در طرح شهید رجایی، تحت پوشش این کمیته قرار گرفته‌اند و نیازمندی‌های جداگانه‌ای دارند و ما باید نیازهای آن‌ها را فراهم کنیم.

فتاح افزود: ما برای همه افراد تحت پوشش کمیته امداد، خدمت ثابتی تحت عنوان مستمری ارائه می‌دهیم که به هر خانوار به نسبت اعضای آن پرداخت می‌شود و هیچ فرقی بین روستایی و شهری و سن و سال آن‌ها ندارد که خوشبختانه این مستمری با حمایت دولت سه برابر شد و یک خانواده سه نفره 465 هزار تومان و امسال 13 درصد این مبلغ افزایش می‌یابد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: علاوه بر این کمک دولتی، ما کمک‌های مردمی را هم به دست این خانواده‌ها می‌رسانیم؛ مثلاً اگر خانواده‌ای دارای یتیم باشد، علاوه بر مستمری دولتی ثابت، به طور میانگین به ازای هر فرزند یتمیش، 200 هزار تومان و اگر یتیم نباشد و مشمول طرح محسنین، به ازای هر کودک 80 تا 85 هزار تومان از محل کمک‌های مردمی کمیته امداد، به صورت ماهانه دریافت می کند.

وی گفت: همچنین در مورد خانواده‌های تحت پوششی که دارای دانشجو یا دانش آموز هستند نیز کمک‌هایی انجام می‌شود به عنوان مثال 50 تا 60 درصد هزینه تحصیلی دانشجویان توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

فتاح خاطرنشان کرد:‌ در حوزه خدمات درمانی نیز بیمه پایه برای مددجویان کمیته امداد انجام شده و 300 هزار خانواده نیز از پرداخت بیمه تامین اجتماعی توسط این کمیته بهره‌مند شدند که این افراد می‌توانند بعد از 10 سال از پوشش کمیته امداد خارج شده و به عنوان بازنشسته، بیمه مستمری دریافت کنند.

به گفته رئیس کمیته امداد حرکت در این مسیر مناسب بوده و در صورت ادامه حمایت‌های دولت و مجلس امیدواریم در چند سال بعد شاهد وضعیت بهتری باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مأموریت کمیته امداد امام خمینی (ره) اشتغال مددجویان است، گفت: این خدمت فراتر از سایر خدمات کمیته امداد بوده و پس از آن خدمت مسکن به مددجویان است که در قالب اجاره خانه، خرید و ساخت منزل ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات خود در مشهد مقدس و وعده رئیس‌جمهور در دوران انتخابات درخصوص ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور، گفت: من در مشهد گفتم رئیس جمهور شعاری داشتند که در دولت دوازدهم فقر مطلق ریشه کن شود، من در آنجا عرض کردم ایشان به وعده خود عمل کرده اما از این صحبت من، برداشت‌های متفاوتی شد. این در حالی بود که منظورم از این صحبت، آن بود که دولت در سال 96 تبصره 14 را برای اولین بار اجرا کرد که در آن 4 هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گرفت و دولت نیز این وعده خود را به شکل صددرصدی اجرا کرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: همچنین براساس تبصره 15 نیز سه هزار میلیارد تومان برای وام قرض‌الحسنه اشتغال به کمیته امداد اختصاص یافت که 90 درصد از این مبلغ از سوی دولت تخصیص داده شد که رکوردی در نوع خود به شمار می‌رفت.

فتاح در ادامه با بیان اینکه از محل ردیف تبصره 14 در سال جاری، 7 هزار میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق به کمیته امداد اختصاص یافته که بالاترین رشد ردیف بودجه کشور را داشته است خاطرنشان کرد:‌ به هر حال فقر، مساله‌ای نسبی است و در دنیا منظور از فقر مطلق افرادی هستند که به نان شب خود محتاج هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه روز گذشته معاون اول و آقای ربیعی تاکید کردند که برای رفع فقر مطلق تلاش کنیم اضافه کرد: در سال‌های گذشته دولت قبل به همه آحاد جامعه یارانه پرداخت می‌کرد تا کسی به نان شب خود محتاج نباشد. ولی ارزش این یارانه در طول این سال‌ها کم شده این در حالی است که از زمان آغاز پرداخت یارانه و با گذشت شش تا هفت سال مبلغ یارانه ارزش خود را از دست داده و در حال حاضر کمیته امداد تلاش می‌کند تا از سوی دولت مبلغی را در قالب مستمری به افراد نیازمند جامعه پرداخت کند. به طوری که یک خانواده یک نفره به همراه یارانه خود نزدیک به 200 هزار تومان در ماه دریافت می‌کند. این میزان در مورد یک خانواده پنج نفره به همراه مبلغ یارانه تا 690 هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر این موارد، در تبصره 14 امسال این امکان فراهم شد که 700 هزار خانواده جدید را به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کنیم که این کار سختی است و در صورتی که این حمایت‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند می‌توانیم ادعا کنیم که فقر مطلق از بین خواهد رفت.

فتاح تاکید کرد: کمیته امداد چتر حمایت نظام است و نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به اسامی و اشکال مختلف به صورت یارانه‌ای کمک‌هایی به مردم می‌شود، ‌ گفت: حمایت های اجتماعی در سایر کشورهای دنیا به اشکال مختلف ارائه می‌شود؛ البته ما معتقدیم کمیته امداد و بهزیستی جای ماندن نیست و باید به شکل اورژانس اجتماعی به آن‌ نگاه کنیم.

رئیس کمیته امداد در خصوص خروج مددجویان از این کمیته با تاکید بر اینکه برخی از مددجویان امکان خروج از زیر این چتر حمایتی را ندارند گفت: در دو و نیم سال گذشته نزدیک 15 درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد کاسته شده است، اظهار کرد: طی سال گذشته 230 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد پس از توانمندی از چتر پوششی این کمیته خارج شدند و امروز تعداد این افراد به یک میلیون و 510 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ما از خروج مددجویان از کمیته امداد به دنبال توانمند شدن آن‌ها استقبال می‌کنیم افزود: اشتغال و تولید ریشه فقر را از بین می‌برد و هر چه دولت و مجلس اشتغال را رونق بدهند، ورودی‌های کمیته امداد کمتر می‌شود چراکه این ورودی‌ها سرریز عوامل اقتصادی کشور هستند که وارد کمیته امداد می‌شوند و ما باید به آن‌ها رسیدگی و با توانمندسازی آن‌ها، زمینه خروجشان از کمیته امداد را فراهم کنیم.

فتاح با تاکید بر اینکه سال گذشته 900 هزار نفر از افراد تحت پوشش که علاوه بر تمایل و سلامت برای کار، آموزش‌های لازم را دیده بودند در صف وام اشتغال قرار داشتند گفت: از محل تبصره 16 135 هزار فقره وام اشتغال پرداخت شده و در صورتی که کمیته امداد هیچ ورودی‌ در این بخش نداشته باشد پرداخت وام به این 900 هزار نفر نزدیک به هفت سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: لذا ما امیدواریم از محل 1.5 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور رفع فقر مطلف، سهم ما پرداخت شود که خوشبختانه رئیس جمهور و دولت، سفره ما را جدا کردند و 100 هزار فقره وام اشتغال از آن محل برای ما در نظر گرفته شد که متوسط 25 میلیون تومان برای هر فقره وام خواهد بود. از این رو اگر این اتفاق بیافتد ما می‌توانیم در سال جاری به جای 135 هزار نفر به 270 هزار نفر وام اشتغال پرداخت کنیم.

فتاح با بیان اینکه افراد حدوداً تا 1.5 سال پس از اخذ وام اشتغال به این توانایی می‌رسند که از پوشش ما خارج شوند گفت: البته برخی از کارها سریعتر از سایر مشاغل این امکان را فراهم می‌کند و به سوددهی می‌رسد. مثلاً امروز جلسه با مدیرعامل زامیاد داشتیم و 5000 وانت برای تحت پوششان روستایی خریداری کردیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر اتفاق نظر در کشور نداشته باشیم در رفع فقر موفق نخواهیم شد گفت: فقر دشمن است و برای جنگ با آن باید همگی بسیج شویم و نیازمند عزم ملی در این بخش هستیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی طی سال‌های اخیر افتاده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه خدمت مسکن، یکی از گران‌ترین و حساس‌ترین خدمات کمیته امداد است، تاکید کرد: ما برنامه وسیعی برای مسکن مددجویان داریم و در برآورد سال گذشته مشخص شد 100 هزار خانواده فاقد مسکن هستند؛ طبق روال عادی کمیته امداد هر ساله به طور متوسط 10 هزار خانه احداث می‌کند که با کمک خیرین انجام می‌شود ولی امسال براساس توافقی که در هفته گذشته با ستاد اجرایی فرمان امام در بنیاد برکت و همچنین سپاه انجام شد این دو نهاد نیز متعهد شدند 10 هزار خانه دیگر برای مددجویان کمیته امداد می‌سازند.

فتاح گفت: یکی از کارهای مهم دولت و مجلس در حوزه مسکن، واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به کمیته امداد بوده که البته هنوز این اتفاق نیافتاده ولی اگر این موضوع رقم بخورد و دو سال پیاپی تکرار شود تقریبا به هدف خود خواهیم رسید.

وی با اشاره به پای کار آمدن استانداران در نقاط مختلف کشور گفت: خوشبختانه بین مسئولین، خیرین و حتی بانک‌ها هم رقابتی برای حل مشکل مسکن مددجویان رخ داده است.

رئیس کمیته امداد در ادامه اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم این است که اگر کمیته امداد را خیلی جذاب نشان دهیم ممکن است به بیکاری دامن زده شود. مثلا اگر مستمری افزایش یابد ممکن است افراد فکر کنند چرا باید کار کنیم؟ همانطور که این بحث در زمان پرداخت یارانه‌ها نیز مطرح شد؛ لذا نباید به تقاضای کاذب دامن بزنیم و باید مستمندان واقعی و محرومان را به درستی تشخیص داده و تحت پوشش قرار دهیم.

فتاح در پایان پراکندگی در ارائه کمک به مردم را از دیگر چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دفتر امام جمعه، دفتر نمایندگان مجلس و ... محل مراجعه مردم شده است در حالی که نیازمندان باید به کمیته امداد یا بهزیستی مراجعه کنند. ما نیز باید عملکرد شفافی داشته باشیم تا مردم به ما اعتماد کنند.

نظر شما