شناسهٔ خبر: 146635 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آغاز به کار صرافی‌ها در کنار سامانه نیما

دلار یک مقام مسئول در نظام بانکی از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه خرید مستقیم ارز از سوی بازرگانان در صرافی‌ها خبر داد و گفت: صرافی‌های مجاز وارد عملیات معامله ارز شدند.

به گزارش «نماینده»، یک مقام مسئول بانکی از صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی خبر داد که بر مبنای آن، تجار و فعالان اقتصادی دارای کد ثبت‌سفارش می‌توانند به صورت مستقیم از صرافی‌ها ارز خریداری نمایند.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه، بانک مرکزی اجازه خرید مستقیم ارز از سوی بازرگانان در صرافی‌های مجاز را صادر کرده و بر اساس بخشنامه مذکور قرار است که از امروز، صرافی‌های مجاز نیز با ضوابط خاص در کنار سامانه نیما فعال شوند.

به گفته این مقام مسئول بانکی، بانک مرکزی با مکانیزم‌های خاص نظارتی این اجازه را به صرافی‌ها داده است و البته نرخ هم، همان ۴۲۰۰ تومان ملاک است و هیچ خرید و فروشی خارج از این نرخ انجام نمی‌شود.

در متن بخشنامه که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است، بانک مرکزی طی بخشنامه ۹۷/۶۷۰۸۹ مورخ ۱۳۹۷/۳/۱ مسئولیت خرید ارز برخی از ثبت‌سفارش‌هایی که تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری) آنها به صورت «بانکی (نیما)» است را به بازرگانان محول کرده است.

بر این اساس از روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۷/۳/۱ امکان خرید ارز از صرافی ها در سامانه نیما از طریق سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.

مسیر دسترسی به این قابلیت سامانه جامع تجارت این گونه است: عملیات ارزی > مدیریت عملیات ارزی بانکی > خرید ارز

واردکنندگان محترم لازم است در این ارتباط به نکات زیر توجه کنند:

پیش از مراجعه واردکننده به سامانه جامع تجارت، بانک عامل باید نسبت به ثبت درخواست تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری)، دریافت تأیید بانک مرکزی، اخذ تعهد از واردکننده مطابق تبصره ۴ بند ی بخش اول مجموعه مقررات ارزی و ثبت آن در پرتال ارزی اقدام نماید. لذا اولین قدم جهت تامین ارز ثبت سفارش، مراجعه حضوری وارد کننده به بانک عامل است.

مسئولیت خرید ارز ثبت‌سفارش‌هایی بر عهده واردکننده است که بانک عامل برای آنها، متعهد به پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده) نشده باشد. در صورتی که بانک عامل متعهد به پرداخت باشد، مسئولیت خرید ارز نیز بر عهده بانک عامل است.

در صورتی که واردکننده شخصاً به تأمین ارز از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند، مبنای عمل بانک (در اخذ کارمزد و ...) روش برات بدون تعهد خواهد بود.

تمامی مقررات مربوط به تعهدات ارزی (تعهد ارائه پروانه گمرکی به بانک عامل) در خصوص ثبت‌سفارش‌هایی که از مسیر سامانه جامع تجارت تأمین ارز می‌شوند نیز برقرار خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما