شناسهٔ خبر: 146616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عطوان: آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران است

عطوان عبدالباری عطوان شروط وزیر خارجه آمریکا ضد ایران را شروطی صهیونیستی و غیر قابل تحقق خواند و تاکید کرد که آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران است.

به گزارش «نماینده» عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای به بررسی اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شروط ۱۲ گانه وی برای ایران جهت کنار گذاشتن تحریمهای تاریخی اشاره و تاکید کرد که پمپئو در این سخنرانی، استراتژی جدید آمریکا را متشکل از هفت محور در خصوص نحوه تعامل با ایران معرفی کرد که تمامی آنها در راستای یک هدف اساسی یعنی تغییر نظام در ایران دنبال می‌شود.

ماهیت اساسی شروط دوازده گانه پمپئو را می‌توان در چهار مورد زیر خلاصه کرد:

اول: پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک ایران در مرحله کنونی و تخریب تمامی انبارها و ناوگان‌های نظامی ایران در آینده.

دوم: پایان دادن به حمایت ایران از برخی گروه‌های مسلح منطقه‌ای عضو محور مقاومت نظیر حزب الله لبنان و جنبش حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و جریان الحشد الشعبی در عراق.

سوم: توقف آن چیزی که مداخله ایران در منازعات خاورمیانه یعنی پرونده‌های فلسطین، لبنان، سوریه و عراق نامیده شده است.

چهارم: عقب‌نشینی کامل از سوریه و پایان دادن به موجودیت نظامی در اراضی این کشور.

پمپئو مشخصا در این سخنرانی از زبان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ وی سخن گفت
عطوان تاکید می‌کند که تمامی این شرایط که امکانی برای تحقق ندارد شرایطی اسرائیلی است و در راستای خدمت به سلطه طلبی اسرائیل در تمام منطقه و از بین بردن هر تهدید فراروی این رژیم به ویژه ایران است. پمپئو مشخصا در این سخنرانی از زبان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ وی سخن گفت.

مفهوم پیام تهدید آمیز آمریکا که در سخنرانی پمپئو مشخص بود، آنهم در شرایط زمانی کنونی کاملاً مشخص است. این پیام این است که تحریمهای تاریخی درست نظیر تحریم‌های اعمال شده به کره شمالی وعراق ضد ایران اعمال می‌شود. چرا که دولت ترامپ همواره این موضوع را تکرار می‌کند که نمی‌خواهد اشتباهات دولت گذشته را تکرار کند.

سخنان پومپئو اعلام جنگ و نشان دهنده آشکار انگیزه‌های دولت ترامپ برای تغییر نظام در ایران است. دولت ترامپ طبل جنگ را به صدا درآورده  و نو محافظه‌کاران دولت از جان بولتون گرفته تا جیمز ماتیس و پمپئو همگی جزء عناصر نژادپرست و ضد اسلام و ضد عرب هستند.
عطوان در گزارش خود تاکید کرد که پمپئو در سخنرانی آتشین خود هیچ حاشیه مانوری به اروپا و شرکت‌های بزرگ آن در زمینه تعاملات تجاری با ایران نداد.

بر اساس این گزارش، تهدیدات آمریکا ضد شرکتهای اروپایی که تعامل تجاری با ایران داشتند، خیلی زود جواب داد. شرکت نفت ان جی فرانسه اعلام کرد که فعالیت‌های خود را از نوامبر آینده در ایران متوقف خواهد کرد. شرکت نفتی توتال نیز همین رویکرد را دنبال و تاکید کرد پروژه خود در بخش نفت و گاز ایران را در صورت عدم دستیابی به معافیت آمریکا تکمیل نخواهد کرد. البته این معافیت نیز هرگز صادر نخواهد شد.

بیش از ۷۰ درصد از صادرات نفت ایران به چین می‌رود و حجم تبادل تجاری ایران و چین بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار است.
عطوان می‌افزاید: نمی‌دانیم واکنش اروپا، روسیه، چین و ایران نسبت به این اقدام تنش آفرین آمریکا ضد تهران چگونه خواهد بود. بیش از ۷۰ درصد از صادرات نفت ایران به چین می‌رود و حجم تبادل تجاری ایران و چین بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار است.

به عقیده عبدالباری عطوان، واکنش روسیه نیز همچنان مبهم است. درخواست مسکو مبنی بر عقب‌نشینی تمامی نیروهای خارجی از اراضی سوریه در جریان نشست سران بشار اسد و ولادیمیر پوتین روسای جمهور سوریه و روسیه که هفته گذشته در سوچی برگزار شد، نیروهای ایرانی را مستثنی نکرد. علاوه بر اینکه قرارداد تحویل موشکهای اس ۳۰۰ روسیه هنوز به صورت کامل به ایران تکمیل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها انتظار چنین تهدیداتی را از سوی آمریکا داشتند. آنها همچنین انتظار داشتند اتحادیه اروپا نیز به هر نوع تحریم اعمال شده از سوی واشنگتن بپیوندد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از نگرانی کشورش در این خصوص صحبت کرده و در اظهاراتی مطبوعاتی در پایان نشست خود با هیئت اروپایی انرژی در تهران گفت که تعهدات اروپا برای نجات توافق هسته‌ای کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود. چرا که حمایت سیاسی در این زمینه کافی به نظر نمی‌رسد.

رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس قطعا در کنار اقدامات آمریکا خواهند بود. آنها پیش از این نیز تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا ضد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و ۹ تن دیگر از مقامات این حزب را تایید کردند.

نمی‌دانیم واکنش ایران به تهدیدات آمریکا که خطرناک ترین تهدیدات در تاریخ مناسبات بین دو کشور است، چگونه خواهد بود؟ آیا ایران بنا بر تهدیدات سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام به غنی سازی اورانیوم خواهد کرد؟ یا اینکه تلاش خواهد کرد اوضاع را بررسی کرده و مواضع متحدان خود یعنی روسیه،  چین و برخی کشورهای اروپایی را بسنجد؟

در این رابطه پاسخ فوری در اختیار نداریم اما، سخنان پومپئو اعلام جنگ و نشان دهنده آشکار انگیزه‌های دولت ترامپ برای تغییر نظام در ایران است. دولت ترامپ طبل جنگ را به صدا درآورده  و نو محافظه‌کاران دولت از جان بولتون گرفته تا جیمز ماتیس و پمپئو همگی جزء عناصر نژادپرست و ضد اسلام و ضد عرب هستند. فراموش نکنیم که بزرگ آنها یعنی نتانیاهو در حال حاضر حاکم واقعی کاخ سفید به شمار می‌رود.

نظر شما