شناسهٔ خبر: 146615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اردوغان: دست آمریکا به خون کودکان فلسطینی آغشته است

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ضیافت افطار با سفیران ترکیه در آنکارا گفت: ترکیه، تشدید دوباره بحران حل‌شده توافق هسته‌ای ایران را نمی‌پذیرد. در حال حاضر شاهد بی‌اعتبار ساختن دیپلماسی توسط برخی کشورها از جمله آمریکا هستیم.

به گزارش «نماینده»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ضیافت افطار با سفیران ترکیه در ساختمان مرکزی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا درباره مسئله فلسطین گفت: به صراحت می‌گویم که دست آمریکا به خون کودکان فلسطینی آغشته است. آمریکا با انتقال سفارتش به قدس به اسرائیل جسارت داده است که کودکان فلسطینی را در آغوش مادرانشان به قتل برسانند. این ننگ تا ابد از دامن آمریکا پاک نخواهد شد. مسئله فلسطین به فاجعه‌ای تبدیل شده است که منجر به جان باختن شمار بسیاری از مردم بی‌گناه می‌شود. ما به مبارزه خود تا زمانی که قدس به خانه صلح، آرامش و کرامت تبدیل شود ادامه می‌دهیم. اقدامات ترکیه تا زمانی که مسئله قدس حل شود ادامه خواهد یافت. ما از حقوق خود درباره قدس شریف کوتاه نخواهیم آمد و قبله‌گاه نخستین‌مان را در برابر دولتی که ده‌ها سال است از خون، اشک و اشغال ارتزاق می‌کند تنها نمی‌گذاریم.

اردوغان با اشاره به خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خاطرنشان کرد: ترکیه، تشدید دوباره بحران حل‌شده توافق هسته‌ای ایران را نمی‌پذیرد. در حال حاضر شاهد بی‌اعتبار ساختن دیپلماسی توسط برخی کشورها از جمله آمریکا هستیم. از استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم. از نظر ما هر کشوری حق استفاده آن را دارد. همچنین معتقد هستیم که همه باید برای کشورهایی که می‌خواهند نیاز انرژی خود را بدین وسیله تأمین کنند نیز احترام قائل باشند. اگر بخواهیم عادلانه برخورد کنیم باورپذیر نیست که کشورهایی که خود صاحب سلاح هسته‌ای هستند کشورهای دارای نیروگاه هسته‌ای را تهدیدی برای جهان معرفی کنند. اتفاقاً کشورهایی که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای دارند، ‌ در حال حاضر جهان را تهدید می‌کنند. همان‌طور که ۴۵۰ نیروگاه هسته‌ای در ۳۱ کشور جهان برای ما تهدید به شمار نمی‌رود، در صورت نظارت دقیق بر فعالیت هسته‌ای ایران، این کشور نیز تهدیدی برای دیگران نیست. تهدید اصلی برای کشور و منطقه ما سلاح هسته‌ای است. تمامی جهان باید از سلاح‌های هسته‌ای پاک‌سازی شود. کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک تهدید در منطقه هیچ‌گونه اعتباری در جهان ندارند.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای گفت: راه‌های حل بحران سوریه از سوی برخی کشورها بسته می‌شود. آشفتگی ادامه‌دار یمن و مشکلات لیبی نیز از دیگر نمونه‌ها است. از آنجا که عزم کافی برای حل این بحران‌ها دیده نشده و تلاش‌های دیپلماتیک خدشه‌دار می‌شوند انسان‌های بی‌گناه مجبور به پرداخت تاوان آن هستند.

نظر شما