شناسهٔ خبر: 146612 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قدرت خرید مردم کاهش یافته است

ساعدی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دولت باید با اتخاذ سیاست های مدبرانه جلوی بی نظمی های بازار را بگیرد.

به گزارش «نماینده»، قاسم ساعدی در نشست علنی امروز (سه شنبه یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی درنطق میان دستور خود،  ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: گرچه سیر تحولات سیاسی و امور مربوط به آن در هفته های اخیر سرعت بیشتری گرفته و چند رخداد قابل توجه نظر همگان را به خود جلب کرده است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و کرنش ذلت بار و سکوت مرگبار بعضی از کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای عربی، افزود: نه دشمنی آمریکا برای فلسطینیان تازگی دارد و نه حمایت های بی حد و حصر آن از رژیم غالب چیز جدیدی است، بلکه آنچه که تازگی دارد بیداری نسل جدید فلسطین است که برای آزادی کشورش آماده جانفشانی است.

وی ادامه داد: جبهه مقاومت به تجاوزات صهیونیست در سوریه پاسخ دندان شکن داد که به شب موشکی معروف شد و به خوبی اسرائیل قلدر و متجاوز را تنبیه کرد، لذا به همه کسانی که در این عملیات شرکت داشته اند دست مریزاد گفته و از تمام وجود از آنان تشکر می کنیم.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، یادآور شد: مقام معظم رهبری مواضع و نصایح و ارشادات لازمه را در این باره بیان فرمودند و ملت ایران همواره نشان داده که ظلم را قبول نخواهد کرد و در برابر مستکبران مقاومت می کنند و یاوه گویی های سیاستمداران آمریکایی عزم ملت ایران را نسبت به انقلاب بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید با ارج نهادن به مقاومت های مردم همچون گذشته و بلکه بیشتر به این مردم خدمت کنند، افزود: پیروی از رهنمودهای رهبری همواره راهگشا بوده است، بنابراین با استفاده از روشنگری های این مرد بزرگ می توان بر هر گونه بحرانی غلبه کرد، چراکه آنچه که ملت را می رنجاند و نارضایتی عمومی به وجود می آورد بی عدالتی و تبعیض است که بر کشرو سایه انداخته است.

ساعدی ادامه داد: مقام معظم رهبری که در این خصوص هشدارهایی داده اند، لذا همه باید به بی عدالتی بتازیم و به مردم امید دهیم و آن وقت خواهید دید که آقای ترامپ و نوکران حلقه به گوش آن در منطقه در مقابل این ملت عظیم و عزیز هیچ غلطی نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: ای شهدا، ای از همه ما بهتر، یقین دارم آن روز که قدم به این وادی عشق و شهادت نهادید، در پی تحقق آرمان ها و ارزش هایی بودید که عنوان و آدرس آنها در دعاها و مناجات های شما می توان یافت. آنگه که در تاریکی شب عملیات دعای "الهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه" زمزمه می کردید و در آرزوی تحقق و پاگیری دولت عدالت محور و عزت بخش، تن و جانتان را فدا کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود:ای شهدا افسوس که هنوز نتوانسته ایم آرمان و آرزوهایتان را در تمام کشور بسط و گسترش و محقق نماییم. فقر، بیکاری، فقدان امکانات اولیه زندگی، تبعیض و بی عدالتی از مصادیق عدم تحقق این آرمان و ارزش ها است.

وی با بیان اینکه دولت باید با اتخاذ سیاست های مدبرانه جلوی بی نظمی های بازار را بگیرد، ادامه داد: این بی نظمی ها و عدم کنترل دقیق بازار باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و نیز تاثیر نامناسب بر تولیدات داخلی داشته است، لذا در سالی که مزین به پیام رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی بوده شایسته است که دولت توجه ویژه ای به صنایع داخلی داشته باشد و با رفع مشکلات خاص واحدهای تولیدی علاوه بر تلاش بر مبارزه با تحریم ها می تواند شرکت های داخلی را برای تولید بهتر و با کیفیت تشویق کرد.

ساعدی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت و نقش آن در یاری رساندن به اقشار محروم جامعه در امر درمان بر هیچکس پوشیده نیست، تصریح کرد: آنچه که مهم بوده و مورد غفلت وزارت محترم بهداشت و درمان و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، بهداشت دهان و دندان بوده که با وجود تعرفه های نامتعارف و بسیار گزاف و عدم توانایی مالی مردم به خصوص قشر محروم جامعه، دولت و مجلس باید به این امر مهم رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان به ویژه قشر تحصیلکرده معضل بزرگی در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه است که باید برای آن چاره اندیشی کرد، افزود:نمی توان قبول کرد که جوانی در کنار منابع عظیم نفتی زندگی کند اما با ساختی زندگی اش را اداره کند، لذا استفاده از نیروهای بومی منطقه به عنوان مرزداران امین کشور به توسعه امنیت در کشور و بالاخص در وزارت نفت کمک خواهد کرد، بنابراین با اعمال دقیق ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه و ملزم کردن مسئولان نفتی می توان راهگشای این معضل شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به وزیر نیرو، ادامه داد: آیا از خود سوال کرده اید که اگر کشاورزان از کشت تابستانه منع کنیم این کشاورز زحمتکش چگونه می تواند جوابگوی نیازهای خانواده خود باشد همانگونه که ما دوست نداریم کسی حقوقمان را کسر یا قطع کند ولی نباید راضی باشیم که کشاورز از رساندن لقمه حلال به خانواده اش منع شود.

وی اظهار داشت: شهرستانی که ۹۰ درصد معیشت مردمش از کشاورزی تامین می شود و تنها منبع درآمد آنها کشاورزی است با منع کشت، معیشت آنها به خطر ی افتد، لذا چه راه و چاره ای برای امرار معاش آنها اندیشیده اید؟ امید است که از این تصمیم عدول شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: از دولت می خواهم که با در نظر داشتن وضع اقتصادی موجود نسبت به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان اقدام کند، چراکه قیمت بالای نهاده های کشاورزی و عدم قیمت گذاری مناسب، قیمت خرید محصولات موجب ورود ضرر به کشاورزان شده است، لذا باید برای جبران خسارت سال زراعی جاری کشاورزان تدابیری اتخاذ شود.

نظر شما