شناسهٔ خبر: 146610 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جبهه متحد کشورهای جهان علیه ایران شکسته شده است

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تضمین عملی اروپا در قبال برجام این است که قراردادهای منعقد شده پس از امضای برجام را اجرایی کند.

به گزارش «نماینده»، علاالدین بروجردی در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا کمیسیون امنیت ملی گزارشی را در مورد لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم آماده نکرده است، گفت: ما اگر می خواستیم این لایحه را رد کنیم، راحت ترین کار بود و و یک کلمه به عنوان "رد" می‌توانست خروجی کمیسیون باشد، ولی از آنجایی که این موضوع بسیار مهم بود و با منافع ملی گره خورده، طبیعتاً نمی‌بایست با یک کلمه پاسخ هیات رئیسه را بدهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته ای که دکتر لاریجانی درخصوص اختصاص زمان فراوان به این لایحه را مطرح کردند، قبول دارم و دلایل را خدمت ایشان مطرح کردم اما به صورت علنی قابل بیان نیست، با این وجود یکشنبه آینده این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد و از نهادهای ذی ربط دعوت کردیم که امیدواریم در حداقل زمان ممکن گزارش خود را به مجلس بدهیم.

وی افزود: در این زمینه لازم است که منافع ملی را تامین کنیم، اساس این موضوع مبارزه با پولشویی است، در حالی که آمریکایی‌ها همین کار را انجام می‌دهند. داعش و سازمان‌های تروریستی را که آمریکا به وجود آورده، از روش‌های مختلفی تامین مالی می‌شوند.

بروجردی ادامه داد: بین گروه های جهادی حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که کشورشان اشغال شده با گروه های تروریستی باید تفکیک قائل شویم و این خلط مبحثی که آمریکایی ها دنبال می کنند را مدیریت کنیم.

وی افزود: در FATF نیز خروجی کار کمیسیون مشروط بر این خواهد بود که حق تحفظ در آن قید شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در خصوص روند مذاکرات دولت با اروپایی ها درخصوص برجام گفت: نکته ای که مقام معظم رهبری پیرامون عدم اطمینان به اروپایی ها را بیان کردند، به حق است. تصمیم گیری مجموع شورای عالی امنیت ملی بر این بود که اتمام حجت مهم است، حتی مذاکراتی که منتهی به برجام شد نیز در همین چارچوب بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: در ابتدای مذاکرات هسته ای جبهه متحدی از همه کشورها شکل گرفته بود که محوریت آن را آمریکایی‌ها داشتند ولی این جبهه امروز کاملا شکسته شده است و آمریکا با چین، ژاپن و کره جنوبی در حال جنگ اقتصادی است و به هیچ وجه آن اتحاد سابق علیه ایران شکل نمی‌گیرد و زمینه آن نیز وجود ندارد.

مذاکرات ایران با اروپایی‌ها اتمام حجت است

بروجردی با بیان اینکه مذاکرات ایران با اروپایی‌ها اتمام حجت است و این سه کشور در معرض یک آزمون مهم تاریخی هستند، ادامه داد: قرار نیست برای همیشه در جهان کشوری مانند آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه حاکم بر جهان باشد، اروپا باید نشان دهد که توان حفظ منافع خود را دارد.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها با لحاظ اینکه رابطه اقتصادی با ایران ندارند، علاقه مند نیستند که دیگران از منفعت متقابل با ایران سودی ببرند و به همین دلیل می خواهند بازی را بر هم زنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می توان به بیانیه موگرینی اعتماد کرد؟ گفت: نه تنها بیانیه، بلکه پس از خروج آمریکا از برجام سند نیز برای ایران فاقد اعتبار است و مهمترین تضمینی که باید بگیریم، اقدامات عملی است. اگر اقدام عملی نباشد، صدور صدها سند نیز فاقد ارزش است. اگر شرکت های اروپایی به توافقاتی که با ایران منعقد کرده اند، پایبند نباشند، صدور بیانیه هیچ ارزشی ندارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایران در قبال انجام تعهدات اروپایی ها صبر نمی کند، بلکه آنها باید تصمیم بگیرند که در طول هفته‌های آینده شرکت‌های مهم و سیستم بانکی اروپایی ها با ایران همکاری کند.

وی درخصوص اینکه عراقچی اظهار داشته شرط اروپایی ها برای ادامه برجام پیوستن ایران به FATF است، گفت: این جزئی از یک کلیت است که همین موضوع می تواند بهانه ای برای ادامه راه باشد. ایران سردمدار مبارزه با تروریسم در دنیا است در حالی که پس از استقرار ناتو در افغانستان میزان تولید مواد مخدر ۴ تا ۴۰ برابر افزایش یافته که همین امر یکی از پشتوانه های تروریست ها است و از طریق فروش مواد مخدر درآمد میلیاردی داشته اند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات وزیر خارجه آمریکا شبیه به نوع برخورد این کشور با کره شمالی نیست؟ گفت: اصلا جمهوری اسلامی ایران را نباید با کره شمالی مقایسه کرد. ایران تنها کشوری است که در مقابل آمریکا ایستاده و سرباز آمریکایی که وارد آب های ایران شد را دستگیر کرده و پهپاد آمریکایی ها را از آسمان به زمین آورد، این در حالی است که همسایه شرقی ایران که دارای بمب هسته ای است توسط پهپادهای آمریکایی بمباران می شود.

وی افزود: تضمین عملی اروپا در قبال برجام این است که قراردادهای منعقد شده پس از امضای برجام را اجرایی کند، ایران و کشورهای اروپایی در چارچوب برجام کار گسترده ای در زمینه انتخاب تکنولوژی و برگزاری کمیسیون مشترک دارند و در این مسیر نباید مخالفت آمریکایی ها، اروپایی ها را از ادامه حرکت بازدارد و لازم است شرکت‌ها، بانک‌ها و دولت‌های اروپایی همکاری خود را با ایران ادامه دهند، امیدواریم شاهد اروپای قدرتمند باشیم زیرا تاکنون نوعی وادادگی در مقابل آمریکا داشته اند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی رئیس سازمان اطلاعاتی CIA را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منسوب می کنند، خروجی بهتر از این نخواهد داشت. او فکر می‌کند در سازمان CIA نشسته است و به همین دلیل مطابق با ادبیات دیپلماتیک جهان صحبت نکرده است، زیرا فکر می‌کند باید دستور بدهد و سایر کشورها تبعیت کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص اینکه چرا مقامات آمریکایی دفعات زیادی از سردار قاسم سلیمانی اسم می آورند، گفت: سردار سلیمانی نماد موفقیت های جمهوری اسلامی ایران است و مهمترین چهره در شکست طرح آمریکا در منطقه است.

نظر شما