شناسهٔ خبر: 146609 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم پرهیز ار رفتار جزیره ای در بخش‌های اقتصادی

سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: در خصوص مسائل ارزی اگر در این خصوص دقت و وقت ویژه اختصاص نیابد، بانک مرکزی، دولت و مجلس را با چالشی مهم درگیر خواهد کرد.

به گزارش«نماینده»، سید کاظم دلخوش در نشست علنی امروز (سه شنبه یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی درنطق میان دستور، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان و عرض تسلیت خدمت آقای تاجگردون  و خانواده مرحوم علیزاده از اعضای محترم شورای نگهبان و رحلت حجت الاسلام طباطبایی نماینده دوره هفتم مجلس، گفت: بنده نکاتی را درخصوص مباحث اقتصادی و علی الخصوص ارزی و پولی در این شرایط فعلی کشور عرض می کنم. مجلس باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بحث پول واحد در منطقه در شرایط فعلی توجه داشته باشد، ما می توانیم با کشور های همسایه پیمان مشترک پولی انعقاد کنیم و بسیار مفید خواهد بود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: باید از رفتار جزیره ای در بخش های اقتصادی و هم چنین سیاسی پرهیز شود و اتحاد و وحدت و همدلی باید میان همه گروه های سیاسی در کشور برای حمایت از مردم عزیز برقرار شود.

این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد: در خصوص مسائل ارزی اگر در این خصوص دقت  و وقت ویژه اختصاص نیابد، بانک مرکزی، دولت و مجلس را با چالشی مهم درگیر خواهد کرد. ارزی که به بخش های اقتصادی اختصاص می یابد، کفاف لازم را نمی دهد و در بخش های مختلف ایجاد مشکل کرده است که باید با کارشناسی دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

دلخوش اباتری تصریح کرد:  در پیشنهاد بانک مرکزی نحوه اجرایی شدن بازگشت حاصل از ارز از صادرات مبهم است. هیچ اشاره ای به بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی مشاهده نمی شود، صادر کننده ای که امکان باز کردن حساب بانکی در کشورهای طرف تجاری خویش را ندارد به چه نحوی منابع ارزی بدست آمده از خارج از کشور را به حساب خویش و یا شخص دیگر واریز کند. آیا به صرف راه اندازی سامانه ای با نام سامانه ارزی نیما در کشور تمام مشکلات انتقال ارزی کشور حل خواهد شد. اعتقاد بر این است این سامانه ناقص و تازه کار است  و در خیلی از بخش ها توانایی حل مشکل را ندارد.

وی بیان کرد: جالب است نحوه ارزش گذاری در گمرک های صادراتی۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت مورد معامله است. درست است که با این شیوه می توان ارزش صادرات کشور را بصورت غیر واقعی افزایش داد اما با این گونه مصوبات صادرکنندگان مبالغ ارزی بالاتری از ارزش واقعی کالا به  دولت مدیون خواهد شد و هم چنین باعث از دست رفتن بازار های هدف منطقه ای خواهد شد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: موردی که بنظر می رسد، حکایت از عرضه ارز بالاتر از ۴۲۰۰ تومان در بانک مرکزی است. همان ارزی که به صادرکنندهگان داده می شود، به واردکنندگان نیز ارائه می شوداین بدین معنا است که صادرکننده هیچ رغبتی برای صادرات پیدا نمی کند و باعث ضربه خوردن به صادرات کشور می شود، مخصوصا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از تولید کالای داخلی صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور نباید تنها به حمایت از کلای داخلی برای مصرف داخلی صورت بگیرد، بلکه باید بدنبال بازار خارجی در کشور های دیگر جهت صادرات کالای ایرانی نیز صورت بگیرد و رقابت انجام شود. در سوی درگیر واردکننده ای که با همان قیمت ارز ۴۲۰۰ تومنی کالا ورا  می کند زمانی که وارد بازار می شود با ارز ۷۰۰۰ تومنی بفروش می رسد. این به نفع مردم نیست و باعث سود جویی یک عده افراد می شود و در جیب مردم چیزی نخواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد:  باید بانک مرکزی دقت کافی را لحاظ کند. از وزارت راه و صنعت خواهش  می شود که ترانزیت در کشور را دست کم نگیرند. خواهشا بحث پیش دبستالنی در آموزش پرورش رسیدگی شود و به کشاورزان عزیز نیز رسیدگی شود.

نظر شما