شناسهٔ خبر: 146608 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وزارت جهاد شیوع تب برفکی را پنهان کرده است

برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس از واردات بی‌رویه برنج و شکر توسط وزارت جهاد گلایه کرد و خواستار بازاریابی خارجی برای محصولات کشاورزی ایرانی شد.

به گزارش «نماینده»، شهروز برزگر کلشانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال از وزیر جهاد کشاورزی به تشریح دلایل خود در این سوال از حجتی پرداخت و گفت: سوال نخست درباره علت نوسانات قیمت گوشت سفید و قرمز و عدم تنظیم آن در دولت است که باعث شده دولت از ظرفیت‌های تولید داخلی استفاده نکند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه توان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل داریم، عنوان کرد: نیاز کشور ۹۰۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن تولید می‌شود اما به جای حمایت از دامداران شاهدیم که وزارتخانه حتی جبران تسهیلات خسارت‌دیدگان ناشی از تب برفکی را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی شیوع تب برفکی در برخی از استان‌ها را پنهان کرده و هنوز به کنوانسیون دام‌ها ملحق نشده است؛ همچنین باید بعد از نوسانات نرخ ارز نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه می‌کرد که این کار را نکرده و حتی اقدام به گرانفروشی ذخیره‌های سویا و ذرت کرده است.

برزگر در ادامه با اشاره به سوال دوم خود از وزیر بیان داشت: علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی که از وظایف این وزارتخانه است موضوع دوم بوده که تنظیم بازار و حمایت از محصولات کشاورزی را نداریم؛ همچنین بازاریابی خارجی صورت نمی‌گیرد و محصول سیب صرفا به پاکستان صادر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر محصولات باغداران در سردخانه مانده و مرکبات با قیمت ارزان و فله‌ای از سوی کشورهای دیگر همچون پاکستان خریداری شده و به نام خودشان با بسته‌بندی شکیل به بازار جهانی صادر می‌شود.

وی همچنین در خصوص علل کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی عنوان کرد: مجلس در سال ۹۶ به منظور حمایت از بازار، اختیار تنظیم آن را به وزارت کشاورزی داد اما این وزارتخانه به وظایف خود عمل نکرد و باعث کاهش شدید واردات برخی محصولات و واردات بی رویه برنج، موز و شکر شد.

برزگر در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر۲۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم اما بیش از ۱۰ برابر نیاز محصول را وارد می‌کنیم، یادآور شد: این اقدام باعث عدم فروش محصولات برنج در داخل شده است و چغندرکاران نیز هنوز دو سال است که پول چغندر خود را تحویل نگرفته‌اند و شالیکاران برای فروش برنج ضرر می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشاورزان، باغداران و دامداران شمال غرب کشور در حال حاضر قریب به ۸ هزار میلیارد تومان خسارت از سرما و تگرگ دیده‌اند، عنوان کرد: وزارت جهاد اعلام کرده صرفا مزراع بیمه شده را تحت پوشش قرار می‌دهد که حتی اگر این مطلب درست باشد دو سال است که خسارت بیمه‌شدگان نیز پرداخت نمی‌شود.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه وزارت جهاد طبق قانون برنامه پنجم توسعه موظف است ۵۰ درصد محصولات کشاورزی را تحت پوشش بیمه قرار دهد اما تاکنون تنها ۲۵ درصد تحت پوشش واقع شده، خاطر نشان کرد: کم کاری وزارت جهاد باعث شده کشاورزان با مشکل روبرو شوند و حتی توان پرداخت وام بانکی خود را نداشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید برای کشاورزان خرد و ورشکسته تأسف خورد که توان مدیریت ندارند؛ همچنین برای کشاورزانی تأسف خورد که در کنار دلالان تنها گذاشته شدند و برخلاف میزان تورم و مصوبه برنامه ششم توسعه قیمت خرید تضمینی گندم آنها مانند سال گذشته در نظر گرفته شد.

برزگر تأکید کرد: رسالت وزارت جهاد کشاورزی مدیریت، نظارت و فروش محصولات کشاورزی است اما در حال حاضر با عدم مدیریت قوی و افزایش میزان سموم در محصولات باغی کشورهای اروپایی محصولات ما را خریداری نمی‌کنند.

وی گفت: قیمت خرید شیر سنتی بین ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است، این رقم ارزان‌تر از آب آشامیدنی است.

برزگر با اشاره به برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی گفت: این بودجه برای توسعه روستاهای کمتر توسعه یافته است اما تاکنون چه میزان از این بودجه در اختیار روستاییان قرار گرفته است و متأسفانه همچنان شاهد تخلیه روستاها هستیم، سیاست‌های غلط باعث شده کشاورزان هر روز ورشکسته‌تر، زمین‌شان کوچکتر و سفره‌شان حقیرتر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به واردات موز گفت: در شرایطی که۶۰۰ هزار تن موز وارد کشور می‌شود مردم دیگر تمایلی به مصرف سیب و پرتقال ندارند با این اوضاع چطور می‌توانیم از کشاورز دفاع کنیم.

نماینده مردم سلماس در مجلس با اشاره به ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان تأکید کرد: با وجود تأکید وزیر به این مبلغ تاکنون چه میزان از این خسارت به کشاورز پرداخت شده و تاکنون چه میزان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده است. /

نظر شما