شناسهٔ خبر: 146598 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت: ترامپ را می‌بینم یاد فیلم‌های «وسترن» می‌افتم

نوبخت43 سخنگوی دولت گفت:‌ ترامپ را می‌بینم یاد فیلم‌های وسترن و ششلول‌بندهای خبیث می‌افتم.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: ‌روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بیان و تهدید کرد اگر ایران مطابق با اراده ایالات متحده عمل نکند، تحریم‌های شدیدی از سوی آمریکا اعمال خواهد شد.

وی افزود: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات توسط رییس‌جمهوری اعلام شد، اما چند سوال از مسئولان کاخ سفید مطرح شد که شنیدن پاسخ‌هایش می‌تواند برای افکار عمومی نیز  مهم باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سوال اول این است که آیا آمریکایی‌ها موافق پیروزی انقلاب با شعار نه شرقی، نه غربی و در ادامه جمهوری اسلامی بودند؟ آیا این اراده آمریکا بود که باعث نابودی هواپیماها و هلی‌کوپترهای آنها در طبس شد؟ و سوال بعد اینکه در دهه ۶۰ مقامات و مردم عادی در عملیات تروریستی منافقین به شهادت می‌رسیدند جمهوری اسلامی تضعیف شد یا این موضوع باعث قدرتمندتر شدن نظام ما شده است؟

نوبخت تاکید کرد: پاسخ این سوالات نشان دهنده این است که آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟ در ۴۰ سال گذشته آمریکا و اقمار آن به هدف خود که تضعیف جمهوری اسلامی ایران است،‌ نرسیده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که بنیه‌ دفاعی یا اقتصاد کشور ما که دنبال تضعیف آن بودند، ناکارآمدتر نشده است.

 وی بیان کرد: تراز بازرگانی امسال در کالاهای غیر نفتی ۶ میلیارد واردات و ۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون صادرات ما است سال گذشته این تراز ۶ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و صادرات ۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بوده است.

نوبخت تصریح کرد: ۹۹ درصد در آمد نفتی یکماه فروردین سال ۹۷ از همین مدت در سال ۹۶ افزایش داشته، ما نفت را سال گذشته ۵۰ دلار و امسال ۶۰ دلار می‌فروشیم تا تاریخ اول خرداد تخصیص برای دستگاه های اجرایی ملی بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بوده است که ۷۷ درصد برای دستگاه های اجرایی ملی است، کدام سال چنین تخصصی داده شده است تا الان ۲۸ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان که ۴۷ درصد اعتبارات عمرانی را تخصیص داده ایم با هر ۹ هزار میلیارد تومان یک واحد درصد رشد اقتصادی را می توانیم فراهم کنیم

سخنگوی دولت گفت: یکی از کارهای دولت برای حمایت از کالاهای ایرانی با سیاست پرداخت ارز به واردات از طریق ثبت سفارش جلوی قاچاق گرفته شد و بازار را ار قاچاق مصون بداریم ما خیلی کالا های ثبت سفارش را گزینش نکردیم و تلاش شد به همه کالاهای ثبت سفارش ارز اختصاص دهد. بانک‌ها موظف شده‌اند ارزهای صادراتی را با قیمت ۴۲۰۰ تومان خریداری کنند.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست گفت:‌ ترامپ را می‌بینم یاد فیلم‌های وسترن و ششلول‌بندهای خبیث می‌افتم.

وی در خصوص انتقاد رئیس‌جمهور از برخی مدیران گفت: عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بعداز مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور است و با توجه به اوضاع کشور باید همه کنار هم باشیم و ایشان خودشان را در قبال ملت مسئول می‌دانند و انتظار دارند که مدیران خودشان را هماهنگ کنند. باید فارغ از جناح‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالیون به یکدیگر کمک کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه در مورد دو تابعتی ها رویکردی که از دولت شاهد هستیم انکار این موضوع بوده اما در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در این باره به حضور ۲۱۰ دوتابعیتی در دولت اشاره و حتی در گزارش وزارت اطلاعات هم به حضور ۳۷ مدیر دو تابعیتی همچون دری اصفهانی، فریده شیرازی، مشکان مشکور و فرزندان وزاری امور خارجه و نفت و معاونین و مشاورین رئیس جمهور تاکید شده، بیان داشت: این موضوع در مورد مدیران دوتابعیتی بود اینها هیچکدام مدیران عالی کشور و اعضا هیات وزیران با معاونین آنها نیستند.

وی در این باره تاکید کرد: اینکه فرزند یک کسی در خارج تحصیل می‌کند و ممکن است پاسورت آن کشور را هم داشته باشد این یک بحث دیگر است. وزارت اطلاعات که اطلاعاتش ریزتر و دقیق تر است ۲۱۰ نفر را تایید نمی‌کند و این ۳۷ نفر را هم روشن کرده و مرجع اظهار نظر وزارت اطلاعات است و گزارشش را ارائه کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد کنار گذاشتن طرح دو فوریتی سامان دهی بازار ارز گفت: نمایندگان متناسب با مقتضیات جامعه وارد عمل می‌شوند. در حال حاضر هم این بازار ثبات نسبی پیدا کرده است یا سیاست‌های ما مشخص است.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که به یک ثبات رسیده‌ایم و چارچوب‌های ما روشن است. اما هنوز بازار ارز ما نیاز به بررسی و تحقیق دارد و باید اصلاحاتی انجام دهیم. نمایندگان محترم به این نتیجه رسیده‌اند که در این شرایط ضرورتی که در گذشته وجود داشته است، در حال حاضر وجود ندارد.

نوبخت در مورد اظهارات اخیر علی مطهری مبنی بر اینکه دولت برای کاهش ساعات اداری کارمندان در ماه مبارک رمضان کاری نکرده بیان داشت: اختیار کاهش ساعت کارمندان را نداریم، خود استاد مطهری به این امر واقف هستند، می توانند قانون را عوض کنند، از سال آینده قانون وضع کنند زمان ساعت کاری را در ماه رمضان کاهش میدهیم.

وی در مورد برداشته شدن فقر مطلق توسط دولت گفت: فقر مطلق عنوان شده در دوران انتخابات از سوی رییس جمهور تا انتهای دولت دوازدهم است. پارسال ۴ هزار میلیارد و امسال ۳ هزار میلیارد برای این زمینه اختصاص داده ایم و حتی آقای فتاح رئیس کمیته امداد نیز اظهار داشته که این دولت بیشترین کمک را به اقشار کم در آمد داشته است.

نوبخت ادامه داد: به آقای سیف این موضوع درخواست افزایش مقدار ارز برای خبرنگاران و هواداران را جهت حمایت از تیم ملی در روسیه منتقل می کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ضرورت گفت‌وگوی ملی در شرایط فعلی چگونه است، گفت: اینکه بنشینیم و مطالبی را عنوان کنیم که بعد عذرخواهی کنیم درست نیست، ما باید دل نگرانی و دل مشغولی‌های برادران مومن خود را برطرف کنیم و در شرایط کنونی نیاز است که کنار هم باشیم.

وی اضافه کرد: برادران عزیز و متعهد ما که در انتخابات سال گذشته رای نیاوردند در کفه آمریکا نیستند بلکه در کنار ما هستند اگر شرایط آماده باشد دولت به گفت‌وگوی ملی کمک میکند

وی افزود: با این ویترین که آمریکا از خود دارد، آیا این‌ها به پیمان و تعهدی پایبند هستند؟ اصلا آقای ترامپ چقدر رأی آورد؟ چند درصد رأی داشت؟ مگر غیر از این  است که به برکت رأی الکترال بالا آمد؟ چرا این‌ها صف‌هایی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در لندن و آمریکا تشکیل شد را نمی‌بینند، در خارج از کشور همان فردی از صندوق بیرون آمد که در داخل بیرون آمد.

سخنگوی دولت با اشاره به بزرگنمایی برخی از رسانه‌ها درباره مدیران دوتابیعیتی گفت: برای بعضی از دوستان هنوز انتخابات تمام نشده است.

نوبخت در مورد دلیل اصرار دولت در تصویب لوایح چهارگانه بیان داشت: تصویب این لوایح به خواست آمریکا نبود و به علت تشرف ایشان در برجام نیست ما بر اساس قوانین داخلی خودمان در مبارزه با پولشویی و پروتکل های جهانی که در آن حضور داریم و یکی از آنها برجام بود این لوایح به ما کمک می‌کند. اتفاقا این لوایح کار تاریک کردن اقدامات اقتصادی ما از سوی آمریکا را خنثی می‌کند.

وی در خصوص ضمانت اروپایی‌ها در مذاکرات مرتبط با برجام تصریح کرد: جهان یک طرف و آمریکا یک طرف دیگر هست. تمام کشورهای همسایه موضع جمهوری اسلامی را تایید می‌کنند. ما باید از منافع برجام برخوردار شویم. تضمین ها وجود دارد. دستگاه‌ها آنچه مورد نیازشان بود از وزارت خارجه برای مذاکره ارسال کرده‌اند

نوبخت در پاسخ به این سوال مبنی بر این که سوال از رئیس‌جمهور به صحن ارجاع شده است آیا ایشان برای پاسخ‌گویی به سوالات به مجلس می روند یا خیر عنوان کرد:  موضوع این است که چه سؤالی مطرح است؟ سوال چیست؟ ده‌ها بار همکاران و مسئولین ذی ربط در کمیسیون‌های مختلف جواب داده‌اند اما این‌که رئیس‌جمهور با این همت مشغله حضور پیدا کند و این سوالات را جواب دهد موضوع سؤال نیست چیز دیگری است.

وی ادامه داد: به یاد دارم چقدر زور زدند که دولت دهم را به مجلس بیاورند و چه اتفاقی افتاد! البته ما به قانون احترام می‌گذاریم و برای نمایندگان مردم احترام ویژه‌ای قائل هستیم. وظیفه ما است که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنیم و اکثر ما نیز فرزندان مجلس هستیم، هم آقای رئیس‌جمهور، هم آقای جهانگیری و خود بنده فرزندان مجلس هستیم و ذات مجلس را می‌شناسیم و با جریان‌های سیاسی هم آشنا هستیم.

نوبخت در مورد اینکه در دیدار پوتین و بشار اسد در سوچی روسی بر خروج تمامی نظامیان از سوریه، گفت:  حضور مستشاری ایران به درخواست دولت قانونی سوریه بوده و قبل از کشور دوستمان روسیه در آنجا حاضر بوده‌ایم، برخلاف آمریکایی‌ها که شعار مبارزه با تروریسم می‌دهند باید از روسیه به خاطر مبارزه با تروریسم تشکر کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به گزارش یک روزنامه از دیدار اول دورف مدیر تلگرام و مقامات وزارت ارتباطات اظهار داشت: از مذاکرات پاول دورف و نمایندگان کشور بی خبر و بی‌تقصیر هستم.

وی در خاتمه بیان داشت: تهدید نظامی همیشه هست و به همین جهت طبق توصیه قرآن ما باید همیشه آماده باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما