شناسهٔ خبر: 146597 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مدارس سرشان را از زیر خاکستر بیرون بیاورند

بطحایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید سرش را از زیر خاکستر تمرکز گرایی بیرون بیاورد گفت: تا زمانی که مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند موفق نخواهیم شد.

به گزارش«نماینده»، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید سرش را از زیر خاکستر تمرکز گرایی بیرون بیاورد گفت: تا زمانی که مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند موفق نخواهیم شد.

سید محمد بطحایی در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه باهنر برگزار شد با تاکید بر اینکه تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت و انتظارتی که از آن توقع می‌رود نرسد حتما اقدامات دیگر در حوزه تحول با شکست روبرو خواهد شد گفت: شاید تلاش‌هایی که تا پیش از این و از دهه ۶۰ در عرصه تحول آفرینی انجام شده بسیار قابل توجه بوده، اما عمدتا با شکست مواجه شده و یکی از علل این است که به رکن مهم مدرسه بی‌توجهی کردیم.

وی افزود: حتی اگر بهترین فضاهای آموزشی را بسازیم و بهترین تجهیرات را فراهم و در مدارس استاندارد خود جای دهیم و بهترین برنامه‌های درسی را طراحی کنیم، اما تا زمانی که مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند موفق نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که اهمیت مدرسه از ادارات آموزش و پرورش بیشتر نشود باور کنید نسل‌ها می‌آیند و باز به فکر تحول در این نظام خواهند بود گفت: هیچ‌کجا مدارس تا این حد در سطح اجرا کننده محض باقی نمی‌مانند. ما واو به واو امور را بخشنامه می‌کنیم و به مدرسه می‌دهیم و گویی افرادی که در مدرسه‌اند افرادی کر و کور و گنک‌اند که باید دستشان را بگیریم و راه ببریم. مشخص است در چنین فضایی نمی‌توانیم در دنیای پیچیده‌ای که به سرعت در حال تغییر است پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: در چنین فضایی مدرسه ما به یک محیط کاملا فرسایشی و کسل کننده تبدیل می‌شود، قرار است این مدرسه دانش آموز را به مراحلی از حیات طیبه برساند؟ شک نکنید دانش آموز تراز انقلاب از چنین مدرسه‌ای بیرون نمی‌آید. مدرسه باید سرش را از زیر خاکستر تمرکز گرایی بیرون بیاورد.

بطحایی از تلاش‌های جهاددانشگاهی قدر دانی کرد و گفت: اگر به سراغ موسسه‌ای به جز جهاد دانشگاهی می‌رفتیم طراحی این پروژه دو سه سال زمان می‌برد، اما جهاددانشگاهی تجارب خوبی داشت و به ما کمک کرد تا آن را به مرحله اجرا برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدواریم پایلوت طرح در سه استان تهران، شهرستان‌های تهران به گونه‌ای پیش برود که از اول مهر با استقبال خوبی روبرو و توسعه یابد. اکنون در حوزه منابع انسانی ما، متعهدترین و دلسوزترین کارکنان ما مدیران مدارس هستند. در سطح استان‌ها به مدیران مدارسی برمی‌خوریم که از جهات مختلف افراد پرتوان و شایسته‌ای هستند. امیدواریم این طرح به سرعت زمینه‌های تحول را فراهم کند.

نظر شما