شناسهٔ خبر: 146578 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چطور محموله قاچاق ۱۲۰۰ کیلومتر تا بازار تهران را طی کرده و کسی جلویش را نگرفت؟

شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به خاطر فروش کالاهای قاچاق گفت: این کالاها هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده اند که باید در این مسیر جلوی آن‌ها گرفته می‌شد.

به گزارش «نماینده»،  محمد شریعتمداری در نشست حمایت از کالای ایرانی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بخش صنعت در مقایسه با قبل از انقلاب گفت: تعداد واحدهای تولید صنعتی از ۸۵۴ واحد در سال ۵۷ به ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد رسیده است.

وی افزود: تعداد معادن فعال در این مدت از ۱۹۵ به ۶ هزار و ۴۵۵ رسیده است.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب کمتر از سه میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم اکنون به بیش از ۶۷ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار به حدود ۶ و نیم میلیون دستگاه تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه به بیش از ۶ میلیون دستگاه، تولید دارو از ۲۷ میلیون قطعه به ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و تولید پودر شوینده از تولید ۲۸۸ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن رسیده است.

وزیر صنعت گفت: تولید سیمان از حدود ۷ میلیون به ۸۶ میلیون تن، تولید مس کاتوت از صفر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، تولید آلومینیوم از ۴۵ به ۴۵۷ هزار تن، و کاشی زینتی از ۱۲ میلیون متر مربع به ۶۰۰ میلیون متر رسیده است.

وی با بیان اینکه در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادارت داریم افزود: در زنجیره فولاد از تولید ۲.۴ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن رسیده ایم و اکنون نیز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است.

شریعتمداری گفت: سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی با سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان تاسیس و آماده بهره برداری شده که از نظر تعداد چهار درصد از نظر ارزش سه و نیم درصد و از نظر اشتغال ۱۶/۲ دهم درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی گفت: در سال جدید نیز حدود ۲۱ هزار جواز تاسیس واحدهای تولیدی داشته ایم که در مقایسه با سال قبل ازآن بیش از ۲۲ درصد رشد دارد.

شریعتمداری افزود: در مصرف برق صنعتی در سال ۹۶ حدود ۹.۷ دهم درصد در حمل و نقل جاده‌ای ۹.۷ و در ترانزیت ۲۰ درصد رشد داشته ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به خاطر فروش کالاهای قاچاق گفت: این کالاها هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده اند که باید در این مسیر جلوی آن‌ها گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد واردات کشور مواد اولیه و سرمایه‌ای است گفت: بخش زیادی از مواد مصرفی وارداتی نیز اقلامی مانند ذرت، سویا و روغن خام است که در صنعت مرغداری استفاده می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه واردات رسمی ۶۰ میلیون دلار و از ترکیه ۲۰ میلیون دلار است افزود: تفاوت این رقم با ارقامی که گمرکات اعلام کرده اند به این معنی است که بخش قابل توجهی پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با قاچاق کالا در مبادی رسمی و غیر رسمی برخورد جدی شود و مدیریت واردات بدون جلوگیری از واردات امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی بیشتر شود تا قدرت وام دهی آن‌ها افزایش یابد.

شریعتمداری اضافه کرد: اگر از واحدهای تولیدی بر اساس خود اظهاری مالیات دریافت شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ ارز گفت: سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست بلکه سعی می‌کنیم نظام مدیریت شده ارز را اجرا کنیم.

نظر شما