شناسهٔ خبر: 146573 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

استخدام ژن‌های خوب در شهرداری حاشیه ساز شد

شهرداری تهران 43 در حالیکه هفته ها از پذیرش استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری می گذرد، انتخاب سرپرست و فرآیند انتخاب شهردار با حاشیه هایی چون استخدام های دقیقه نودی همراه بود که شهردار جدید نیز درگیر آن شده است.

به گزارش «نماینده»، قطار انتخاب شهردار در ایستگاه محمدعلی افشانی در نهایت ایستاد تا پس از ماهها بلاتکلیفی مدیریت شهری حداقل مدیر جدید انتخاب شود. اما در فاصله پذیرش استعفای محمدعلی نجفی تا انتخاب شهردار جدید، سکان مدیریت شهرداری بر عهده سمیع الله حسینی مکارم، معاون مالی شهرداری قرار گرفت و حدود بیش از یک ماه وی این مسند را در اختیار داشت.

هرچند مکارم نتوانست در رقابت با افشانی، کرسی شهرداری را نصیب خود کند ولی در آخرین روزهای تصدی وی به عنوان سرپرست گزارش هایی وجود دارد که در این مدت کوتاه استخدام هایی خارج از عرف صورت گرفته است.

بر اساس نامه ای که به دست رسانه ها رسیده است، 5 نیروی جدید در سازمان بازنشستگی شهرداری مشغول به کار شده اند که در حکم آنها رتبه 17 به بالا در نظر گرفته شده است. این رتبه برای مدیر کل ها است و کارمندان شهرداری زمانی می توانند به این رتبه دست پیدا کنند که داری سابقه 10 تا 15 ساله در شهرداری باشند.

اما روند استخدام نیروهای جدید در شهرداری و با اعمال نفوذ سرپرست شهرداری به گونه ای بوده که نامه استخدام 19 اردیبهشت زده می شود و بلافاصله با آن موافقت و رتبه 17 و 18 برای این نیروها در نظر گرفته می شود. نیروهایی که از خارج بدنه شهرداری به سازمان بازنشستگی اضافه شده اند و جالب آن که روند شروع به کار آنها تنها 3 روز طول کشیده است!

گزارش ها درباره استخدام های جدید در شهرداری در حالی است که شهر همچنان در حال بلاتکلیفی است و بسیاری از معاونت های شهرداری و سازمان های وابسته برنامه ویژه ای برای شروع فعالیت های خود ندارند. به عنوان مثال معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران از زمان استعفای مهدی حجت، بدون هیچ سازوکاری رها شده و بسیاری از فعالیت آن بر روی زمین مانده است.

در همین حال با جنجالی شدن خبر استخدام نیروهای جدید در سازمان بازنشستگی شهرداری، محمدجواد شیرازی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران، نامه درخواست و جذب نیرو توسط یکی از سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری را مغایر با قوانین شهرداری دانست و ضمن صدور دستور توقف گردش آن در سیستم اتوماسیون شهرداری، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار سازمان بازرسی قرار داد.

اما واکنش سمیع الله حسینی مکارم به موضوع استخدام در نوع خود جالب بود. تمامی خبرها در رابطه با جذب 5 نیروی جدید در سازمان بازنشستگی متوجه وی بود که او اعلام کرد:« اساسا نیروی انسانی سازمان بازنشستگی مستقل از شهرداری است. بنده پاسخگوی هرگونه استخدامی در منابع انسانی شهرداری در دوره سرپرستی خودم هستم و از استخدام در سازمان بازنشستگی بی‌خبرم اما علی‌القاعده با سوءاستفاده در هر ارگانی مخالفم.»

اما در خبری که کانال رسمی سازمان بازنشستگی منتشر کرد، معاون منابع انسانی این سازمان، لحظاتی بعد از انتشار خبر استخدام‌ ژن‌های خوب تودیع شد و کنار گذاشته شد. حسینی مکارم از کنار گذاشتن معاون منابع انسانی سازمان بازنشستگی که آیا بخاطر این موضوع بوده است نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 با این حال ابراهیم شیخ؛ معاون منابع انسانی شهرداری تهران معتقد است که « اصلا هیچ استخدامی بدون موافقت من امکان‌پذیر نیست. امکان سوءاستفاده وجود دارد اما به صورت قانونی بدون موافقت معاونت منابع انسانی چنین کاری ممکن نیست که من هم موافقت نکرده‌ام بنابراین چون این فرآیند طی نشده، چنین چیزی ممکن نیست.»

در شرایطی که ابهامات همچنان درباره استخدام نیروهای جدید در زمان انتقال مدیریت شهری وجود دارد و شفاف سازی مناسبی نیز در این زمینه از سوی مدیران شهرداری صورت نگرفته، محمدعلی افشانی در جلسه با برخی از معاونین و مدیران کنونی شهرداری  با اشاره به خبری که اخیراً در خصوص جذب بدون ضابطه نیروی انسانی در یکی از سازمان های شهرداری تهران منتشر شده است، اظهار کرد:« برای جذب و تعدیل نیروی انسانی باید ضابطه داشته باشیم.»

نظر شما