شناسهٔ خبر: 146562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کری: آمریکا نمی‌تواند به تمام جهان پشت کند

جان کری43 وزیر خارجه پیشین آمریکا با انتقاد غیرمستقیم از خروج رئیس‌جمهور فعلی کشورش از برجام هشدار داد که گفتمان حقیقی مدنی در جهان در معرض تهدید است و واشنگتن نمی‌تواند به تمام جهان پشت کند.

به گزارش «نماینده»، «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه (دیروز) در جمع فارغ‌التحصیلان «جامعه نیویورک ابوظبی» بدون آنکه نامی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیاورد، هشدار داد که «گفتمان حقیقی مدنی» در سراسر جهان «تحت تهدید» قرار گرفته است.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در این خصوص گزارش کرد، کری در حالیکه به طور غیرمستقیم از ترامپ و سیاست‌های وی انتقاد می‌کرد، اشاره‌ای به برجام که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شد، نکرد.

طبق این گزارش، وزیر خارجه پیشین آمریکا بدون آنکه نامی از ترامپ بیاورد، سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد: «باتوجه به آنچه امروز در حال رخ دادن است، دوستان خوشحالم که به هرجایی دعوت می‌شود. آمریکا باید شراکت و دوستی به وجود آورد و نمی‌تواند پشت خود را به جهان کند».

جامعه نیویورک ابوظبی خبرنگاران را برای پوشش سخنرانی کری دعوت کرده بود اما لحظاتی قبل از شروع مراسم، به خبرنگاران آسوشیتدپر و دیگر خبرنگاران گفته شد که اجازه فیلمبرداری از تمام اظهارات کری را ندارند.

گروههای حقوق بشری از این جامعه نیویورک ابوظبی انتقاد دارند و می‌گویند که مسئولان این مؤسسه و مدرسه از کارگران مهاجر برای ساخت این مدرسه استفاده کرده‌اند زیرا کارگران مهاجر وادار شده‌اند در شرایط بسیار بدی این مدرسه را تکمیل کنند و مسئولان ابوظبی آنها را وادار کرده‌اند که بیش از ساعت کاری معمول برای ساخت این مدرسه وقت بگذارند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

نظر شما