شناسهٔ خبر: 146561 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت به شورای پنجم هم پول نداد/وضعیت مترو همچنان در بلاتکلیفی

مرتضی طلایی 43 عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار می رفت دولت برای توسعه مترو به شهرداری تهران در این دوره کمک کند، گفت: اما متاسفانه هیچ کاری صورت نگرفت.

به گزارش «نماینده» مرتضی طلایی با اشاره به اهمیت افزایش ناوگان حمل ونقلی و قرار دادن آن در دستور کارمدیریت شهری گفت: گسترش حمل ونقل عمومی در شهرتهران یکی از مهمترین اولویت های مورد نیاز پایتخت نشینان اس که نه در حال حاضر بلکه از گذشته تا کنون همواره مورد توجه بوده است. کاهش حمل ونقل شهری به مثابه افزایش ترافیک و آلودگی شهر است به این معنا که این موضوعات به قدری حائز اهمیت هستند که هیچ گاه نمی توان آنها را از دستور کار مدیریت کلان کشور و از جمله مدیریت شهری خارج و یا به آن بی توجهی کرد.

وی افزود: به اذعان همه کارشناسان موضوع ترافیک، آلودگی هوا و سلامت مردم از جمله حوزه های درهم تنیده ای است که جدا کردن آن از یکدیگر ممکن نیست بنابراین گسترش حمل و نقل عمومی شهری از موضوعاتی است که باید مورد توجه مدیران شهری به ویژه درکلانشهرها ودر اصلی ترین اولویت در تهران دنبال وایجاد شود.

طلایی در ادامه گفت: اعضای شورای سوم و چهارم اسلامی شهر تهران براین موضوع تاکید داشتند که مدیریت شهری باید هر ساله زیر ساخت های مورد نیاز را برای  حفر تونل و فراهم کردن نیازهای سخت افزاری گسترش مترو محقق کند تا بدون کمترین وابستگی به خارج با امکانات ایجاد شده از سوی مدیریت شهری موفق به افزایش سالانه  ۵۰ کیلومتر توسعه حمل ونقل خطوط ریلی شویم، مشروط بر اینکه در بخش قطارها امکان وارد کردن واگن  ها یا امکان تامین مالی این موضوع فراهم باشد.

طلایی با انتقاد از تعویق توسعه خطوط ریلی واتوبوسرانی توسط شورای پنجم وشهرداری تهران خاطر نشان شد: با توجه به تامین زیر ساخت ها و شرایط ایجاد شده در گسترش خطوط متروی تهران و با توجه به نزدیکی وهماهنگی بین مدیریت شهری و دولت انتظار می رفت دولت با پرداخت بدهی خود به شهرداری این امکان را برای مدیریت شهری فراهم کند تا شاهد افزایش گسترش خطوط ریلی و ناوگان اتوبوسرانی باشیم که متاسفانه چنین چیزی در عمل محقق نشد و مسائل شهرداری وشورای شهر نیز این مهم را به تعویق انداخت.

طلایی با واکنش نشان دادن به تبعات عدم توجه به گسترش خطوط حمل ونقل در شهر تهران افزود: نکته مهمی که باید مورد توجه اعضای شورای شهر و مدیریت شهری قرار بگیرد تامین امنیت جانی ومعنوی مردم است. تامین رضایت مردم به عنوان شهروندان از جمله وظایف مدیریت شهری است، نمی توان با کاهش ناوگان ریلی واتوبوسرانی، تاخیر در ورود قطارها وکاهش تعداد اتوبوس ها وافزایش آلودگی وهوا انتظار رضایت در مردم را داشت. بی شک مردم نسبت به  پیامدهای ناشی از آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی واکنش نشان خواهند داد چرا که تبعات آن اعم از معنوی وجانی، اقتصادی وسلامت به صورت مستقیم زندگی مردم را درگیر می کند وغیر از ضرر و زیان دستاوردی به دنبال ندارد.

وی تعطیلی خطوط مترو را موجب نارضایتی واعتراض مردم خوانده دراین باره گفت: خط ۷ مترو که از خطوط با قابلیت برای جا به جایی مردم در کلانشهری چون تهران برخوردار است مشخص نیست به کدام دلایل تا کنون بسته نگاه داشته شده هر چند که برای مدت کوتاهی بازگشایی ومجددا متوقف شد!

طلایی گفت: اعضای شورای شهر ومدیریت شهری همچنان به این سوال پاسخ ندادند که چرا استفاده از زیر ساخت های قبلی و ظرفیت های ساخته شده در مدیریت شهری پیشین با واکنش هایی مواجه شده و چرا این حجم نوسانات به خدمت گزاری صورت گرفته نشان داده شد؟

نظر شما