شناسهٔ خبر: 146545 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت فارغ از برجام با اروپا مذاکره کند/تعهدات برجامی باید معلق شود

محمد دهقان/2 نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دولت باید طوق برجام را از گردن ملت ایران بردارد و بعد فارغ از برجام با اروپا مذاکره کند.

به گزارش «نماینده»، محمد دهقان در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: مطابق قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که در سال ۹۴ تصویب شد به ویژه ماده سه این قانون دولت موظف است در برابر خروج آمریکا از برجام اقدام متقابل انجام دهد. مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی که با شروطی به تایید رهبر معظم انقلاب رسید و این دو مصوبه مبنای مشروعیت اجرای برجام توسط دولت است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه  باید دولت اجرای تعهدات برجامی را متوقف کند، گفت: تعهداتی که اجرا شده به کنار، برخی تعهدات ایران به غرب در زمینه فعالیت های هسته ای مستمر است؛  مانند دوربین گذاشتن  در مراکز هسته‌ای.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس با بیان اینکه ما دیگر در برابر برجام تعهدی نداریم و برجام از لحاظ حقوقی ارزشی برای ایران ندارد، گفت: ایران نیز می تواند دوربین های را از مراکز هسته ای خود جمع آوری کرده و مجدد سانتریفیوژها را راه اندازی کند.

دهقان اظهار داشت: به لحاظ مصالح کشور نیز نظر آقای رئیس جمهور مبنی بر اینکه «با خروج آمریکا از برجام یک مزاحم کم شده و ما همچنان برجام را به عنوان یک سند بین المللی می شناسیم» یک اشتباه فاحش و عین بی تجربگی است.

وی با بیان اینکه آمریکا و اروپا تقسیم کاری را انجام دادند، گفت: در این تقسیم کار آمریکا از برجام خارج می شود، تحریم ها را برمی گرداند و فشارها بر ایران را تشدید می کند. اروپایی ها نیز در ذیل فشار آمریکا با ایران چانه زنی می کند تا خواسته های آمریکا محقق شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با بیان اینکه خواسته های آمریکا و اروپا در این زمینه یکسان است، گفت: توقف فعالیت های ایران در زمینه موشکی، تعدیل مواضع ایران در منطقه و تابعیت از سیاست های آمریکا و اروپا، افزایش سقف محدودیت فعالیت های هسته ای و اعمال محدودیت های دائم خواسته های مشترک آمریکا و اروپا هستند. در تقسیم کار آمریکا به ما فشار خواهد آورد و اروپا با چانه زنی ایران را وادار به پذیرش شروط آمریکا خواهد کرد.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: در حالی ما به برجام پایبند هستیم که ۸۰ درصد تحریم ها بازگشته است. در این شرایط ما تحت فشار تحریم ها خواهیم بود اما مجبور به اجرای تعهدات مربوط به برجام هستیم.

وی تاکید کرد: دولت باید برجام را منتفی اعلام کرده، تعهدات برجامی خود را معلق اعلام کند و بعد با کسب مجوز از مجلس و شورای عالی امنیت ملی مذاکرات جدید با اروپا انجام دهند.

دهقان تصریح کرد: دولت باید طوق برجام را از گردن ملت ایران بردارد و بعد فارغ از برجام با اروپا مذاکره کند. اینکه ما خود را به برجام پایبند بدانیم و از برجام خارج نشویم خطری بزرگ است زیرا ما پایبند به برجامی هستیم که با اروپا و آمریکا بستیم و بعدا هیچ دلیلی برای خروج از برجام نداریم؛ چه اروپایی ها از برجام خارج شوند و چه خارج نشوند ایران همچنان متعهد به اجرای برجام است که این زمینه ای می شود اروپایی ها به ما فشار آورند که تعهدات خود را اجرا کنیم اما اروپا هیچ پایبندی به برجام ندارد چون آمریکا از برجام خارج شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: دولت باید هر چه سریعتر از پذیرش تعهدات مربوط به برجام انصراف دهد و اعلام کند و در عین حال راه مذاکره با اروپا در وضعیت جدید را باز بگذارد.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تاکید کرد: برخی به دلیل اینکه چون حیثیت خود را به برجا گره زده اند، اشتباهات خود را همچنان ادامه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید سیاسیون و ملت ایران یکپارچه باشند، گفت: برجام یک کاغذ است و به آتش کشیده شدن آن در مقابل به آتش کشیدن مردم یمن، فلسطین و سوریه هیچ است. من تعجب می کنم که امروز دوستان به آتش کشیده شدن برجام اعتراض دارند نسبت به به آتش کشیده شدن یک ملت اعتراض نکردند حتی در شعار دادن درباره آمریکا اجتناب می کنند و با تانی این کار را انجام می دهند و بعضی اوقات با رودربایستی آن را بیان می کنند.

وی اظهار داشت: این یک فاجعه است که سیاستمداران کشور نسبت به آتش زدن کاغذی به نام برجام معترض باشند و حاضر نباشند مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا بگویند. برخی سیاسیون دچار تناقض در کشور هستند.

نظر شما