شناسهٔ خبر: 146541 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۲۶میلیارد تومان دریافتی سازمان برنامه و بودجه در فروردین خرج چه شد؟

برنامه و بودجه در پی تأکید رئیس‌جمهور بر شفاف‌سازی و مطلع‌شدن مردم از جزئیات امور، لازم است دولت در خصوص عملکرد بودجه ۹۷ اعلام کند در یک‌ماهه فروردین مبلغ ۲۶ میلیارد تومان چگونه در سازمان برنامه و بودجه مصرف شده است.

به گزارش «نماینده»، به‌عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، راه مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت به‌خصوص در مباحث اقتصادی است، در همین رابطه دکتر روحانی اواخر سال قبل نیز در خصوص شفافیت بودجه گفته بود: در مسیر قبلی (لایحه بودجه) شفافیت وجود نداشت، دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و از طرف دیگر ما نمی‌دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه‌ای این کار را انجام بدهیم. اگر می‌خواهیم عمل جراحی انجام بدهیم با چه هزینه‌ای انجام دهیم و اگر دانشجویی می‌خواهد تربیت شود با چه هزینه‌ای و اگر دانش‌آموزی بخواهد کلاس درسش را بگذراند با چه هزینه‌ای.

وی  همچنین با بیان اینکه چارچوب وعده‌های انتخاباتی‌اش در لایحه بودجه سال ۹۷ تبلور یافته است، گفته بود:‌ پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه‌ماهه آنها است.

چندی قبل نیز رئیس جمهور در خصوص ایجاد شفافیت در اقتصاد گفته بود: اگر می‌خواهیم در کشور فساد از بین برود، راه آن اطلاع داشتن مردم و جوانان از امور است، چراکه بدون اطلاع مردم، شفافیت و حضور جوانان و تنها با دادگاه و نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مقابله کنیم.

اما تأکید رئیس جمهور در خصوص شفافیت بودجه ۹۷ در حالی است که هنوز بسیاری از عناوین و ردیفهای بودجه غیرشفاف  بوده و تعریف دقیقی برای آنها انجام نشده است، به‌عبارت دیگر هنوز مشخص نشده است چه مبالغی به چه افرادی و تحت چه عنوانی پرداخت شده است. این موضوع چه در لایحه بودجه و چه در گزارشی که اخیراً خزانه‌داری کل از پرداختهای فروردین ماه منتشر کرد نمود دارد. در ادامه قصد داریم با توجه به گزارش اخیر خزانه‌داری کل کشور به جزییات پرداختها به سازمان برنامه و بودجه بپردازیم.

ریز پرداختها به سازمان برنامه و بودجه در یک ماه

همان‌طور که در جداول زیر مشخص است طی فروردین ماه امسال،  خزانه‌داری کل حداقل در ۱۲ ردیف مجزا پرداختهایی را در تاریخهای متفاوت به سازمان برنامه و بودجه داشته است. جمع مبالغ پرداخت‌شده در ردیف‌های مختلفی (۱۷۰-۱۷۳- ۶۸۹-۶۹۲...۱۸۳۷) که از گزارش خزانه‌داری کل کشور (به‌صورت دستی) به‌دست آمده نشان می‌دهد، در فروردین ماه حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تنها بابت حقوق و جمعاً ۲۶ میلیارد تومان بابت مجموع حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر (۱۶.۲ میلیارد تومان) به این نهاد پرداخت شده است.

لازم به ذکر است، برای شفافیت در پرداخت تنها انتشار یک گزارش خام که تعدادی عنوان و رقم در آن ذکر شده باشد به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و اتفاقاً باعث عدم شفافیت و ایجاد برداشتهای سوء برای مردم می‌شود، به‌عنوان مثال دولت (سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی یا خزانه‌داری کل) باید اعلام کنند این مبلغ ۹.۸ میلیارد تومان که بابت حقوق و مزایای مستمر کارکنان سازمان برنامه پرداخت شده دقیقاً توسط چه تعداد کارمند دریافت شده است، مدیران سازمان در تهران و سایر استانها چه‌میزان حقوق دریافت کرده و همچنین نیروهای با رده پایین‌تر چه میانگین دریافت حقوقی داشته‌اند.

تعیین تکلیف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر

سؤال مهمی که هنوز خزانه‌داری به آن پاسخ شفاف نداده و توپ را به زمین سازمان برنامه و بودجه انداخته این است که هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر که در گزارش این نهاد ذکر شده دقیقاً برای چه امری مصرف یا پرداخت شده است. در ادامه دو مورد پرداخت در قالب هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مربوط به خود سازمان برنامه و بودجه که نسبتاً ارقام سنگینی نیز هستند قابل مشاهده است.

از طرفی باید این موضوع نیز مشخص شود که  آیا کل حقوق و دستمزد پرداخت‌شده جمع این مبالغ است یا هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را هم باید به این مبالغ اضافه کرد. به‌نظر می‌رسد شفافیت در پرداختهای خزانه‌داری به این صورت عملی می‌شود که  مشخص شود طی یک‌ماهه فروردین دقیقاً چه‌میزان حقوق بر اساس بودجه پرداخت شده است، این در حالی است که باید تعداد دقیق کارمندان سازمان برنامه و بودجه نیز از طرف این دستگاه مشخص شود. همان‌طور که رئیس جمهور هم تأکید کردند لازم است کلیه پرداختها بر اساس اقدامات انجام‌شده از سوی کارکنان انجام شده باشد به این ترتیب باید شفاف شود که این ارقام پرداختی دقیقاً برای انجام چه‌خدمتی برای مردم بوده است.

نظر شما