شناسهٔ خبر: 146515 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

آخرین خبرها از الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس

شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این تشخیص درست بوده است؛ چراکه نباید توافق‌نامه‌ای را امضا کنیم که بعد درگیر مسائل آن شویم.

به گزارش «نماینده»، در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۴ در پاریس طی بیست و یکمین اجلاس متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، رژیم حقوقی مقابله با گرمایش جهانی موسوم به توافق‌نامه پاریس شکل گرفت. بر اساس اهدافی که برای این توافق‌نامه پیش‌بینی شده ۱۹۵ کشور با اجماع در پاریس به این توافق‌نامه پیوستند.

توافق‌نامه پاریس تا سال ۲۰۳۰ اجرایی خواهد شد. برنامه مشارکت ملی جمهوری اسلامی ایران (INDC) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شامل دو بخش ۴ درصد غیر مشروط و ۸ درصد مشروط  به لغو تحریم‌ها است.

در اواخر فروردین‌ماه ۹۵ بود که هیئت وزیران طی مصوبه‌ای به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه مأموریت داد تا در مراسم امضاء توافق‌نامه پاریس به نمایندگی از ایران حضور یافته و با امضای خود تمایل به الحاق و پذیرش این توافق‌نامه را اعلام کند. در داخل کشور نیز  "توافق‌نامه پاریس" به تصویب دولت و مجلس رسید، اما از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت و به مجلس بازگرداند شد.

کریم شافعی - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد آخرین وضعیت الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس اظهار کرد: شورای نگهبان به توافق‌نامه پاریس ایراد گرفت و ریاست مجلس شورای اسلامی توافق‌نامه پاریس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارجاع داد.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم این تشخیص درست بوده است؛  چون ملاحظات بین‌المللی برای این توافق‌نامه وجود دارد و ایران با امضای این توافق تعهداتی را برعهده می‌گیرد که دارای هزینه‌هایی است.

توافق‌نامه پاریس برای ایران هزینه دارد؟

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توافق‌نامه پاریس موافقین و مخالفینی دارد، گفت: مخالفین توافق‌نامه معتقدند؛ کاهش آلایندگی بر اساس توافق‌نامه پاریس "a" میلیارد دلار برای ایران هزینه دارد و باید این مبلغ به نحوی از طریق مجامع جهانی تامین شود.

در حوزه‌هایی کار کنیم که کمترین هزینه را برای ایران داشته باشد

شافعی افزود: از سوی دیگر موافقین هم می‌گویند؛ توافق‌نامه پاریس هم باعث کاهش آلایندگی کشور می‌شود و هم خروجی آن به نفع کشور است.  بنابراین می‌توانیم با الحاق به توافق‌نامه پاریس در حوزه‌هایی نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عمل کنیم که هزینه‌های قابل توجهی را برای ایران در برنداشته باشد.

وی تاکید کرد: این اختلاف نگاه در مورد توافق‌نامه پاریس، مجلس را به سمتی برد که ریاست مجلس تاکید کرد که در این زمینه تعقل بیشتری صورت گیرد تا تعهدنامه‌ای را امضا نکند که بعد درگیر مسائل آن شویم. به هر حال چالشی در این زمینه وجود دارد که باید راهکار آن چالش جستجو شود.

توافق‌نامه پاریس تعهداتی را به کشور تحمیل می‌کند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه یک سری تردید در منافع ملی موجب شده که مسئولان کشور با احتیاط و دست به عصا در این مورد راه بروند، گفت: باید مراقب باشیم که توافق‌نامه پاریس مثل سایر توافقات بین‌المللی مثل تعهدات هسته‌ای که در مجامع بین‌المللی بر کشورها تحمیل می‌شود، نباشد. این طور نباشد که به قراردادی متعهد شویم که بعد این بحث پیش بیاید که چون شما موفق به انجام تعهدات خود نشدید، حالا باید شما را جریمه و تحریم کنیم. بالاخره الحاق به توافق‌نامه پاریس، حضور صوری در توافق‌نامه نیست و تعهداتی را بر کشور تحمیل می‌کند.

الحاق هوشمندانه به توافق‌نامه پاریس

چندی پیش عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد توافق‌نامه پاریس با تاکید بر اینکه توافقنامه پاریس دستاورد بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود، گفت: بعد از مذاکرات متعدد با مرکز جهانی تغییر اقلیم، متوجه شدیم که امکان رفع اشکالات وارده به توافقنامه پاریس از سوی شورای نگهبان وجود دارد و می‌توانیم ضمن حل ایرادات، این توافقنامه را تصویب کنیم.

افزون بر این، مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- با بیان اینکه سیاست این سازمان الحاق هوشمندانه به توافق‌نامه پاریس است، گفت: ایران تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و هنر دولت است که این تفاهم‌نامه را به فرصت تبدیل کند چون توافق‌نامه پاریس یک فرصت برای صنعت کشور ما به حساب می‌آید.

نظر شما