شناسهٔ خبر: 146514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

تازه ترین اظهارات مقامات اروپایی در خصوص برجام

برجام صدر اعظم آلمان گفت:شورهای اتحادیه اروپا موافق هستند که توافق هسته‌ای ایران کامل نیست ولی باید حفظ شود.

به «نماینده»، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان امروز پنجشنبه در سخنانی در حاشیه اجلاس رهبران اروپا در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان تاکید کرد: کشورهای اتحادیه اروپا موافق هستند که توافق هسته‌ای ایران کامل نیست ولی باید حفظ شود.

وی در ادامه افزود: همه اعضای اتحادیه اروپا در خصوص این دیدگاه اشتراک نظر دارند که توافق هسته‌ای کامل نیست ولی ما باید در این توافق باقی بمانیم و مذاکرات بیشتری را با ایران در خصوص سایر مسائل مثل برنامه موشک بالستیک انجام دهیم.

این در شرایطی است که رهبران اتحادیه اروپا موافقت کرده اند تا یک رویکرد متحد و مشترک در قبال حفظ برجام داشته باشند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی تصمیم گرفته است تا واشنگتن را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

 همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه  در حاشیه این مراسم تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید از شرکت های اروپایی که در حال همکاری تجاری با ایران هستند، در برابر تحریم های آمریکا دفاع و محافظت کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی تصمیم گرفته است تا واشنگتن را از توافق هسته ای ایران خارج کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

ماکرون در ادامه در پاسخ به این سئوال که "آیا از تصمیم شرکت نفتی توتال برای خروج احتمالی از ایران در پی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای نگران است؟ "، گفت: این مساله به شرکت‌ها در بازارهای مختلف مربوط است تا خودشان در این باره تصمیم بگیرند.

وی افزود: ما نگرانی های شرکت های بزرگ را برای محافظت در برابر فروش آنها در بازار آمریکا درک می کنیم و اتحادیه اروپا باید از شرکت های کوچکتر که قصد همکاری تجاری با ایران دارند، حمایت و محافظت کند.

رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: شرکت های بین المللی که در بسیاری از کشورها فعال هستند، بر اساس منافع شان، انتخاب و تصمیم گیری می کنند. آنها باید این آزادی عمل و اختیار را داشته باشند. ولی چیزی که مهم است این است که شرکت های متوسط که فعالیت کمتری در بازارهای مختلف دارند، باید این انتخاب را به صورت آزادانه داشته باشند.

وی افزود: فرانسه از طرح های کمیسیون اروپا برای محافظت از شرکت های اروپایی و جبران زیان و ضرر آنها که ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران است، حمایت می کند.

این در شرایطی است که رهبران اروپایی به توافق رسیده اند تا پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران، رویکرد واحد و مشترکی را برای حفظ این توافق اتخاذ کنند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی نیز ضمن انتقاد شدید از مواضع و سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، گفت: با نگاه به تصمیمات ترامپ، برخی افراد تصور می کنند که با داشتن دوستانی مثل آمریکا، آیا دیگر نیازی به دشمن داریم؟

یک منبع آگاه در این باره تاکید کرد: رهبران اروپایی ضمن ابراز حمایت از برجام اعلام کرده اند که تا زمانی که ایران به مفاد توافق هسته‌ای احترام بگذارد، اروپا نیز از این توافق حمایت خواهد کرد. رهبران اروپایی همچنین خواستار ادامه تلاش و همکاری برای محافظت از شرکت های اروپایی شدند که از این تصمیم آمریکا متضرر خواهند شد.

نظر شما