شناسهٔ خبر: 146494 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

زنگنه: توتال با خروج از ایران جریمه نمی‎شود

زنگنه وزیر نفت از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد و گفت: برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»، بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در حاشیه امضای موافقتنامه بین المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمریکا مجوز معافیت توتال از تحریم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز می‌کند.

وی افزود: طبق قرارداد، در صورتی که توتال فرانسه از فعالیت در توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود شرکت سی.ان.پی.سی. چین جایگزین آن می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه "سی.ان.پی.سی. چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد"، گفت: در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.

زنگنه در خصوص قرارداد با کنسرسیوم پرگس ابراز کرد: با مسئوولان پرگس درباره اجرای این قرارداد و تأمین فاینانس مذاکره کردیم که آنها اعلام کردند از چه محل‌هایی می‌توانند پول را تأمین کنند.

وزیر نفت با اظهار اینکه "بر اساس صحبت‌هایی که شد، بابت اینکه نتوانند این قرارداد را اجرا کنند نگرانی ندارم"، گفت: به‌نظر می‌رسد این کنسرسیوم از عهده اجرای این کار برمی‌آید.

زنگنه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: بهتر است در این زمینه کمتر صحبت کنم؛ زیرا هر حرفی بزنم، به‌سراغ گزینه‌های ما می‌روند و آن را می‌سوزانند.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام اسامی مشتریان جدید نفتی ایران اذعان داشت: از آنها نام نمی‌برم؛ زیرا آمریکا و همسایگان نامرد به‌سراغ آنان می‌روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخی اعضای اوپک درباره نبود نگرانی از کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی ایران گفت: نامردی هم حدی دارد.

وی افزود: سختی برای همه کشورها رخ می‌دهد اما نباید از شرایط سخت همسایه پایکوبی کرد.

وزیر نفت با تصریح به اینکه "افزایش بهای نفت به‌سود آمریکاست و از پشت‌پرده با آمریکا همدستی می‌کنند"، گفت: افزایش قیمت نفت به‌سود شیل نفت، اشتغالزایی و افزایش درآمدهای نفتی آمریکاست.

نظر شما