شناسهٔ خبر: 146449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

موگرینی:راه‌حل‌های برجام، اقداماتی ملموس، عملیاتی و سریع هستند

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به راه‌حل‌های عملی برای رفع نگرانی های ایران درباره برجام گفت که اینها موارد ملموس، عملی و خوشبختانه خیلی عملیاتی و سریع هستند.

به گزارش «نماینده»، فدریکا موگرینی پس از پایان دیدار جمعی وی و وزرای خارجه سه کشور اروپایی با همتای ایرانی‌شان، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه اگر ایران و کشورهای اروپایی به توافق برسند، خروجی و توافق آنها در چه قالب و شکلی خواهد بود، و اینکه آیا متن یا بیانیه‌ای مکتوب مستقلا یا به عنوان مکمل برجام حاصل شود، گفت: ما بر روی پیدا کردن راه حلهای عملی کار می کنیم. شما به خوبی می دانید که این توافق به اندازه کافی ییچیده، مفصل و طولانی است، و نیاز به تغییر، اصلاح یا افزودن چیزی به آن ندارد. همه چیز در برجام نوشته شده. ما به طور کامل متعهد به تمام تعهدات مکتوب در برجام هستیم. این به معنای تعهدات هسته ای ایران از آن طرف و از طرف ما و باقی جامعه بین المللی تعهدات مربوط به منافع اقتصادی توافق که مردم ایران باید در ازای اجرای توافق هسته ای از آن برخوردار شوند.

وی افزود: ما اصلا درباره اصلاح یا پیوست به برجام صحبت نمی کنیم. ما درباره ایجاد اقدامات ملموس و راه حل های عملی برای پرداختن به این موضوعات گفتگو می کنیم که می‌توانند در شکل های متفاوتی باشند و این به موضوعات مختلف مورد بررسی بستگی دارد، اما اینها موارد ملموس، عملی و خوشبختانه خیلی عملیاتی و سریع هستند.

مسئول سیاست خارجی اروپا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه آیا مدت زمان پیش رو برای رسیدن ایران و اروپا کافی است یا نه، گفت: در خصوص زمان باید بگویم که ما کار را شروع کردیم، البته در واقع ما کار را قبل از امروز شروع کرده ایم. امروز کارشناسان چندین ساعت گفتگو و تبادل نظرهای سازنده ای داشتند. ما به این کار در هر دو سطح کمیسیون و همچنین گفتگوهای سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی ادامه می دهیم. پایتخت های اتحادیه اروپایی به طور واضحی مکمل های دیگری را بررسی خواهند کرد، مکانیزم های و راه حل های اروپایی تعریف خواهند شد. بنابراین این فرآیند باید سرعت بالایی داشته باشد و دارد. من نمی توانم به شما در این زمینه مدت زمان مشخصی مثل دو روز، دو هفته یا زمان دیگری را بگویم. اما درباره اینکه باید این کار را طی چند هفته آتی انجام دهیم، گفتگو کردیم.     

موگرینی در ادامه گفت: ما در بستری دشوار کار می کنیم. ایرانی‌ها، اروپایی‌ها و سران کشورها می دانند که این یک محیط دشواری است. ما مصمم هستیم تا از بقای برجام اطمینان حاصل کنیم. این کار سختی است اما ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم.

نظر شما