شناسهٔ خبر: 146427 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نوبخت در نشست خبری:

رژیم صهیونیستی برای حداقل‌های حقوق بشر هم ارزشی قائل نیست/ تاریخ «روحانی» را تکریم خواهد کرد

نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه بارها رهبری نسبت به مردان دیپلماسی ما به نیکی یاد کردند، گفت: تاریخ روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که در این مقطع به کشور کرد، تکریم خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اشاره به برخی حوادث بین المللی از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس و تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، اظهار داشت: نخست رفتار غیر عقلانی و غیر سیاسی ترامپ در خروج از برجام بود که عکس العمل آن بلافاصله از سوی رئیس جمهور داده شد.

وی افزود: رخداد دیگر مربوط به جنایات بزرگ و خونینی است که از سوی رژیم اشغالگر با حمایت همه جانبه آمریکا در فلسطین در حال وقوع است، ظرف چند روز گذشته دست این دو رژیم به خون ٥٩ نفر از فلسطینی آغشته و ٢٧٧١ نفر نیز مجروح شدند.

نوبخت تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این جنایات از مجامع جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل انتظار دارد تا نسبت به این اقدامات از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا به نحو مناسبی عکس العمل نشان دهند. قطعا وجدان بیدار جهانی نظاره گر این اتفاقات است. رژیم هایی که در ادعا مطالبی را بیان می کنند اما در عمل برای حداقل های حقوق بشر ارزشی قائل نیستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نظرهایی در خصوص خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: در بیانیه دولت با صراحت و شفافیت به نکاتی که مطرح می شود پاسخ داده شد. الان به هیچ وجه وقتی برای این نیست تا ذهن مسئولین دیپلماسی کشور را که هم اکنون در کشورهای دیگر در حال رایزنی هستند را مشغول کنیم.

وی افزود: راجع به برجام دو موضع کاملا منطقی وجود دارد یکی این است که برجام فارغ از اینکه تصمیم درست یا نادرستی بوده، آیا بصورت اجماعی اجرا شده است یا خیر؟ که همه می دانند برجام هم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و هم نکات مقام معظم رهبری تحت عنوان باید ها و نبایدهای برجام لحاظ شد.

نوبخت دولت ادامه داد: نکته دوم این است که آیا تصمیمی که اتخاذ شد تصمیم درستی بود یا خیر؟ باید برای پاسخ به این سوال، به سال ١٣٩٢ برگردیم. در آن سال با یک اتهام واهی پرونده کشورمان به آژانس و شورای حکام رفت که در آنجا تایید شد و به شورای امنیت رفت و چند قطعنامه علیه ما صادر شد و حتی دوستان ما هم هیچکدام از آنها را وتو نکردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همینکه اتهام نادرست فعالیت هسته ای نظامی ایران را توانستیم از میان برداریم، خود یک دستاورد بسیار بزرگ است، تاکید کرد: به محض اینکه ترامپ از برجام خارج شد، آنها انتظار داشتند ایران هم از برجام خارج شود، اما شاهد هستیم که خانم موگرینی مواضعی علیه او اتخاذ می کند.

وی با اشاره به اینکه همه مباحث مربوط به برجام در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گرفت، است ادامه داد: اگر منافعمان ایجاب کند و ببینیم مضرات حضور در برجام بیش از منافعش است، از برجام خارج می شویم و غنی سازی را از زیر ٤ درصد به بالای ٢٠ درصد و یا هر آنچه می خواهیم برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه بارها رهبری نسبت به مردان دیپلماسی ما به نیکی یاد کردند، گفت: تاریخ روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که در این مقطع به کشور کرد، تکریم خواهد کرد.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات موگرینی مبنی بر قول روحانی برای باقی ماندن در برجام، با رد این موضوع، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور موضع خود را بصورت کاملا روشن درباره برجام اعلام کردند. آمریکایی ها می خواستند ما از برجام خارج شویم تا علیه ما اجماعی بوجود بیاورند، اما نه تنها علیه جمهوری اسلامی ایران اجماعی ایجاد نشد، بلکه اجماع علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی بعنوان تنها حامی آنها در خروج از برجام بوجود آمد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش نرخ ارز در بانکها، تصریح کرد: اینکه در بانکها غیر از نرخ ٤٢٠٠ تومانی ارز دیگری ارائه شود قطعا نادرست است و اگر چنین چیزی بوده قطعا گزارش بدهید.

در بحث مقابله با پولشویی بر اساس سیاست های خودمان اقدام می‌کنیم

سخنگوی دولت در خصوص گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس در مورد دو تابعیتی ها، اظهار داشت: وزارت اطلاعات از سوی دولت موظف به پیگیری این مسئله بود. دولت با توجه به قانون، اقدام خودش را انجام می‌دهد و هر موردی هم وجود داشته باشد برابر قانون با آن برخورد خواهد کرد.

وی در مورد وجود نام فرزندان برخی از مسئولین در لیست دو تابعیتی ها، گفت: سربسته می‌گویم که بخشی از ابزارهایمان را سوزاندیم. وقتی در تحریم هستیم از مسیر اصلی نمی‌توان کاری از پیش برد و گاهی به علت بغضی که عده ای نسبت به دولت دارند به منافع ملی ضربه می زنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه مجلس برای عدم تامین هزینه افطاری از بودجه عمومی، اظهار داشت: مصوبه قانونی را ابلاغ کردند تا دستگاه ها برای صرفه جویی از برگزاری مراسمات افطاری در هتل ها و صرف هزینه از بودجه کشور خودداری کنند. در طول سال درخواست های مختلفی از سوی گروه ها و اقشار می شود که با رئیس جمهور قراری داشته باشند، برخی از این ملاقات ها در ماه مبارک رمضان برگزار می شود. امسال نیز به جهت ضرورت اجرا می شود اما به هیچ وجه از منابع دولتی مورد نظر مجلس شورای اسلامی استفاده نخواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص کوچک سازی دولت، گفت: بر اساس قانون خدمات مدیریت کشوری، می توانیم یک سوم افراد بازنشسته را استخدام کنیم که نفس این کار یعنی دو سوم افراد را استخدام نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته تعداد بیش از ٥٣ هزار نفر از نیروهای دولتی را کاهش داده‌ایم، گفت: ما مرتبا در حال کوچک سازی دولت هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۵ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات انواع کالا انجام شده است، ادامه داد: بانک مرکزی در خصوص تحقق ارز با تغییر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر دلار نیز رقم مشابهی را گزارش داد. در خصوص خدمات هم در سر فصل های مسافری، دانشجویی و اعزام بیمار مشکلی وجود ندارد، منتهی بخش دیگری از خدماتمان که در بازار رسمی تعریف نشده اند، ستاد اقتصادی دولت کارگروهی را برای رفع نیازهای این بخش مامور کرده است.

نوبخت ادامه داد: مقدار بسیار جزئی از نیازهای ارزی که بانک مرکزی آنها را در سامانه نیما تعریف نکرده، در بازار غیررسمی پاسخ داده می شود. بیش از صد و سی میلیارد دلار در بازار رسمی مبادلات ارزی داریم و ما از صادرکنندگان و واردکنندگان عمده دعوت کردیم و مشورت هایی را انجام دادیم. اینکه کسی کالایش را از انبار بیرون نیاورد، قطعا احتکار محسوب می شود. حتی در خصوص کالاهای اساسی از مدتها پیش مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی داشتیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ثانویه و سرنوشت FATF نیز گفت: ما در بحث مبارزه با پولشویی بر اساس سیاست های خودمان، قانون مبارزه با پولشویی را داریم و در آن چارچوب اقدام خواهیم کرد. در این زمینه باید موضع آمریکا و اتحادیه اروپا را از هم جدا کنیم چراکه FATF فقط مختص آمریکا نیست. قانون مبارزه با پولشویی ایجاب می کند که ما مسیری را طی کنیم و این مسیر را نباید به رفتار آمریکا گره بزنیم.

وی در خصوص زمانبندی سفر وزیر امور خارجه به چین، روسیه و بلژیک در خلال حوادث منطقه، اظهار داشت: در اولویت ها و منافع ملی ما، موضوع برجام و چگونگی رفتار اتحادیه اروپا، چین و روسیه در صدر است. منطقی نیست مسائل مربوط به خودمان تحت شعاع این اتفاقات دلخراشی که در منطقه اتفاق می افتد، قرار بگیرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای مقابله با فشار ناشی از بازگشت تحریم‌ها به کشور، تصریح کرد: قطعا فشارها و مشکلاتی خواهد بود، اما جمهوری اسلامی فلج نخواهد شد و مسائل را مدیریت خواهیم کرد و تدبیر و عقل این است که در شرایط سخت مدیریت‌ها را داشته باشیم و همه کسانی که در دولت هستند در دوران دفاع مقدس فعال بوده‌اند و می‌توانیم در هر شرایطی کشور را اداره کنیم و از این مرحله عبور کنیم. رویکرد ما اصلاح‌طلبانه و صلح‌طلبانه است.

سخنگوی دولت در خصوص کم آبی و طرح انتقال آب از دریای عمان، عنوان داشت: این مسئله از سال‌های قبل وجود داشت و از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کردیم و انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاهش درآمدهای نفتی در صورت بازگشت تحریم های این صنعت، گفت: بودجه سایه و بودجه اضطراری را از مهر سال گذشته که ترامپ روی کار آمد تدوین کردیم. یکی را به مجلس دادیم که تصویب شد. بودجه اضطراری را هم داریم و تا جایی که امکان باشد از مکانیزم تخصیص با توجه به اختیاراتی که داریم متناسب با بودجه فعلی عمل خواهیم کرد. اگر نیاز به مصوبه جدید باشد نیز آن را از مجلس اخذ خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تمایل برخی از صادرکنندگان برای استفاده از سامانه نیما، اظهار داشت: در جلسه با صادرکنندگان برخی از آنها اظهار داشتند که بعضی از بانکها آمادگی برای خرید ندارند که بانک مرکزی یک خط اعتباری در اختیار بانکها قرار داد. امیدواریم اگر موانعی وجود دارد با سیاست های جدید برطرف شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برجام، گفت: آنچه در برجام تصویب شد، سند ایده آل ما نبود بلکه یک بازی برد-برد بود و برای همه نیز ایرادات خود را داشت. آمریکایی ها این سند را بدترین سند می دانند و خود ترامپ نیز به این موضوع اعتراف کرده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب ها علیه دولت، تصریح کرد: افکار عمومی در انتخابات سال گذشته نشان دادند که پشت جمهوری اسلامی ایران و دولت هستند و به رغم همه تخریب ها خادمین خود را به خوبی می شناسند.

وی در پایان در خصوص استعفای رئیس کل بانک مرکزی، گفت: استعفای سیف صحت ندارد.

نظر شما